Annons

Råd om bildpris - bråttom!

Produkter
(logga in för att koppla)

felle

Aktiv medlem
Hej

Jag har fått erbjudande om att sälja en bild till ett svenskt magasin. Jag meddelade dem att jag brukar ta betalt enligt BLF lista. Jag fick alldeles nyss svar från dem. Eftersom jag inte har egen firma, och de måste betala arbetsgivaravgifter, vill de endast betala 600kr.

Bilden kommer vara runt 8x12cm. Är detta ett rimligt vederlag för den här publiceringen? Upplagan vet jag inte hur stor den är, uppskattar att den är åtskilliga tusen.

Tacksam för snabbt svar!

/Felix

Okej, en mer generell fråga då: Hur applicerar man BLF:s lista på olika jobb om man inte har eget företag?

Exempelvis, man kollar i listan och ser att man ska ta betalt 1000kr.

På detta ska läggas moms, 25%, alltså 1250kr

Om man inte har eget företag kan man inte ta moms, ska man dra av för AG-avgifter också? Från detta ska ju också dras skatt innan man får dem i handen.

1000kr - 200 (AG-avgifter) - 30% skatt= 470kr

Det är rätt stor skillnad...

Kan väl inte så mycket om din fråga. Men erfarenhet har jag...

Sålde en bild till boken "En dag i Sverige", tror arvodet var 1 100 kr om jag inte minns fel. In på kontot sattes 770 kr. Jag har inte F-skatt...

Mao de drog 30 % skatt på mitt arvode och sen var det inget mer med det....

/Svante

Jag har sålt några bilder till hästtidningar i reportage etc (inte omslag eller plancher än).

Det ligger mellan 250-1000:- per bild beroende på vilken tidning det är.

De har ofta direktiv som dom håller sig till. Säkert är det olika pris för olika fotografer. Deras egna som kör frilans är säkert bättre betalda per foto.

Är det bara en bild i en tidning utan annat än en artikel så låter det inte orimligt. Är det nyhetsvärde (unik bild typ aftonbladet) på bilden ger det dig lite att trycka på. Men annars verkar det vara en ganska vedertagen summa för stora tidningar magasin som inte har mode som tema.

Så här gör du om du ska sälja utan att ha F-skatt.

Om bilden enligt BLF:s prislista kostar 1000 exkl.moms så ska tidningen betala dig 1000 med avdrag för arbetsgivar- och sociala avgifter och skatt. Räknat på 33% skatt och 33% arbetsgivaravgift så blir det 602:- som ska in på ditt konto.

Så förutsatt att bilden är värd 1000kr exkl moms så ska du ha 600

Sen beror ju priset på tidningens upplaga åxå.

Mer bildpris-frågor..

Om man inte säljer till en tidning eller så, typ ett företag som gör gratulationskort och dyl? Vad ligger priserna på då? Om man inte har F-skattsedel och allt sånt?
Och var kan man få tag på BFL-listan (hette det väl?)?

Många frågor, men det finns ju ett gäng proffs här som kan det här.. ;)

Deklarera inkomsten på T2 "Inkomst av hobbyverksamhet" om du inte har företag. Då borde det vara hobby?

Gör avdrag för utgifter. Förmodligen behöver du inte betala nån arbetsgivaravgift eller skatt om du har några utgifter för fotografering under inkomståret.