Annons

Råd i operativsystem

Produkter
(logga in för att koppla)

klockhammar

Ny medlem
Hej,
Jag har använt Photoshop Elements 5 och Premier Elements något.
Har haft en bärbar arbetsdator i två år med normal prestanda.
Inför min hustrus 40 års fest skulle jag göra en DVD om hennes liv med bilder med övergångar,ljud ,videoklipp och musik. Gjorde bildspelet i Photoshop och la sedan in filmer och musik i Premier Elements. Jobbade med detta i tre veckor innan festen (med 80 inbjudna),la ner kanske 30 timmar. Några dagar innan var allt kvar och jag skulle bränna på DVD.Då började datorn hänga sig och programmet avslutade bla pga allvarligt fel och att minnet inte räckte till. Natten innan tuggade den, halvtimmen innan festen avbröt jag. Jag fick ingen Dvd till festen vilket var enormt tråkigt efter allt arbete. En enkel bildpresentation fick jag till.
Jag pratade med våra datatekniker på jobbet och de sa att man ska inte hålla på med såna avancerade saker. Tills slut fick jag mer minne isatt, fick nu 3GB och mer gick inte få.
Detta hjälpte inte heller vaför de rekommenderade en ny dator. Det blev en dyrare bärbar med 4GB ram minne och en bättre processor. De satte i en Windows Vista 64 bitars(vad det nu är).

Fråga 1. Jag undrar innan jag börjar använda datorn och börjar lägga in en massa bilder,vilket operativsystem ska jag ha för att datorn ska orka, Vista eller XP? Datakillarna hävdade att Vista utnyttjar minnet bättre. Men drar det inte mycket mer minne? PC för alla hade nyligen en artikel om at man skulle kasta ut Vista.

Fråga 2. Kan man ställa om manuellt hur mycket minne Photoshop får använda? En dialogruta kom upp många gånger med att minne i Photoshop var för litet.

Är väldigt tacksam för svar/ Klockhammar
 
Jag tänker vänta på Windows 7 som ska komma i höst. Jag har provat en testversion och det funkar bra på min dator fast den inte är av värsta slaget.
Nu använder jag Windows XP 32-bit men det blir nog 64-bitarsversionen av Windows 7 så man är förberädd för framtiden.
 
Vista och Windows 7 använder minnet. Mycket bra för tungstartade program med funktionen superfetch.
 
De satte i en Windows Vista 64 bitars(vad det nu är).

Vista är efterföljare till XP. Efterföljaren till Vista som heter Windows 7 kommer som sagt under hösten. Alla tre finns i 32-bitars och 64-bitars varianter. Kort sagt så ska du ha 32-bitars varianten om du har max 3,5GB ram-minne i datorn. Har du mer ska du ha 64-bitars varianten. 64-bitars förbrukar lite mer minne men gör också att du kan ha mer i datorn. 64-bitars varianten av XP är ingen som använder och är dåligt stödd av hårdvarutillverkarna så den är bara att glömma. Själv har jag 8GB i photoshop-datorn vilket inte är möjligt med 32-bitars varianten.
 
Suger inte Vista vad gäller drivrutiner till div utrustning? Det tar ju ett tag innan tillverkarna kommer ifatt. Har kollat på en del prylar jag har som storformatsskrivare, filmscanner, kalibrering och sånt. Det står nästan aldrig något om Vista. Upp till XP verkar det vara.
Har jag fel??????
 
Hej,
Jag har använt Photoshop Elements 5 och Premier Elements något.
Har haft en bärbar arbetsdator i två år med normal prestanda.
Inför min hustrus 40 års fest skulle jag göra en DVD om hennes liv med bilder med övergångar,ljud ,videoklipp och musik. Gjorde bildspelet i Photoshop och la sedan in filmer och musik i Premier Elements. Jobbade med detta i tre veckor innan festen (med 80 inbjudna),la ner kanske 30 timmar. Några dagar innan var allt kvar och jag skulle bränna på DVD.Då började datorn hänga sig och programmet avslutade bla pga allvarligt fel och att minnet inte räckte till. Natten innan tuggade den, halvtimmen innan festen avbröt jag. Jag fick ingen Dvd till festen vilket var enormt tråkigt efter allt arbete. En enkel bildpresentation fick jag till.
Jag pratade med våra datatekniker på jobbet och de sa att man ska inte hålla på med såna avancerade saker. Tills slut fick jag mer minne isatt, fick nu 3GB och mer gick inte få.
Detta hjälpte inte heller vaför de rekommenderade en ny dator. Det blev en dyrare bärbar med 4GB ram minne och en bättre processor. De satte i en Windows Vista 64 bitars(vad det nu är).

Fråga 1. Jag undrar innan jag börjar använda datorn och börjar lägga in en massa bilder,vilket operativsystem ska jag ha för att datorn ska orka, Vista eller XP? Datakillarna hävdade att Vista utnyttjar minnet bättre. Men drar det inte mycket mer minne? PC för alla hade nyligen en artikel om at man skulle kasta ut Vista.

Fråga 2. Kan man ställa om manuellt hur mycket minne Photoshop får använda? En dialogruta kom upp många gånger med att minne i Photoshop var för litet.

Är väldigt tacksam för svar/ Klockhammar

Mig veterligt så för att Photoshop ska trivas så krävs det mycket minne. Jag hade samma problem men med 16 GBram och 64 bitars XP så trivs både operativsystem och photoshop.

Minne är ganska prisvärt så där ska man trycka i allt vad moderkortet klarar. Men det krävs 64 bitars windows för att kunna utnyttja allt minne.
 
jag själv använder mac med 2,66 ghz och 4 gb ram... och jag har faktiskt aldrig stött på några större problem... funkar otroligt fint för bild och video redigering, Photoshop och dylikt... dock så är mac mycket dyrare osv... :p

I windows frågan skulle jag nog välja XP eftersom jag tycker det funkar smidigare och är stabilare.. tycker nog att PS skulle borda funka fint med 2,4 ghz och 4 gb ram på en pc också
 
Senast ändrad:
Windows 7 RC säger jag, fram tills 22 oktober då Windows 7 lanseras. Kniper plånboken eller dylikt är det bara o vänta, fungerar till maj nån gång 2010 så, ingen mening o stressa.

Kort och gott vill ja påstå att Windows 7 RC är den klart bästa Windowsversionen hittils. Mycket stabil, slukar inte så mycket ram som Vista(fortfarande mer än XP dock), samt fungerar snabbt och datorn blir inte så jäkla seg lika fort som i XP och Vista. Något jag lagt märke till är framförallt att W7 inte drar igång lika många autostartprogram som Vista o XP som standad, dvs man behöver inte gå inte o bocka av en hel lång lista me tiden för att datorn ska hinna gå igång innan kvällningen.

Bra är även att större delen av Vistadrivrutinerna till diverse hårdvara och program fungerar i W7, o så här efter nårra år har ju knappast Vista nårra större problem med drivisar(ATI o Nvidia har till o med officiella drivrutiner till sina grafikkort både för 32 och 64 bit W7). och skulle man ha program som enbart funkar i XP, går de köra XP virtuellt under W7, dvs i ett fönster eller i helskärm om man så vill.

Känns nästan lite som reklam dehär nu;), men de e iaf vad jag kommit fram till med W7 RC 32 bit på denna burken sen den 6:e Maj. Kör de på en klockad Intel E6600 processor (3,1ghz, 2,4ghz orginal) och 2gb 1066mhz minnen, funkar utmärkt till Photoshop Element och Lightroom.
 
Photoshop använder något som kallas Scratch disk.
Det är ett virtuellt minne på din hårddisk (helst en snabb jävel, ingen nätdisk eller Zip-disk eller så) och påverkar också prestandan.
Scratch-disken bör vara minst 1 Gb stor och gärna på en annan drive än den Windows använder för sitt virtuella minne.
Anger man t.ex. 1Gb som scratchdiskstorlek bör driven den ligger på ha det utrymmet tillgängligt i form av sammahängande (icke fragmenterat) fritt utrymme.

:)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.