ANNONS
Annons

Råd förstoringsapparat

Produkter
(logga in för att koppla)

krislerock

Medlem
Hej,

Är novis inom fotografi men nyfiken och vetgirig. Vill nu skaffa mig en förstoringsapparat och projicera bilder på målardukar som preparerats med fotoemulsion. Har kollat in en Durst M305 bw och undrar lite om det är en bra apparat? Skall projicera 35mm negativ som visserligen är i färg men jag vill ha dem i svartvitt och gissar att det blir så eftersom apparaten inte klarar färg. Tänkte använda mig av silvergelatinemulsion.

Hur stora förstoringar går att få utan att ge alltför mkt avkall på bildskärpa, kontrast etc? Nämnas bör kanske också att negativen huvudsakligen är tagna på 50- och 60-talen vilket förstås redan inte är yppersta bildkvalitet. Men det är just retrokänslan som eftersträvas.
Ngn som också har koll på exponeringstider för denna metod? Vad ska man tänka på?

Mkt tacksam för svar!
/Kristoffer

Hej,

Är novis inom fotografi men nyfiken och vetgirig. Vill nu skaffa mig en förstoringsapparat och projicera bilder på målardukar som preparerats med fotoemulsion. Har kollat in en Durst M305 bw och undrar lite om det är en bra apparat? Skall projicera 35mm negativ som visserligen är i färg men jag vill ha dem i svartvitt och gissar att det blir så eftersom apparaten inte klarar färg. Tänkte använda mig av silvergelatinemulsion.

Hur stora förstoringar går att få utan att ge alltför mkt avkall på bildskärpa, kontrast etc? Nämnas bör kanske också att negativen huvudsakligen är tagna på 50- och 60-talen vilket förstås redan inte är yppersta bildkvalitet. Men det är just retrokänslan som eftersträvas.
Ngn som också har koll på exponeringstider för denna metod? Vad ska man tänka på?

Mkt tacksam för svar!
/Kristoffer

Hej Kristoffer.
Ursäkta om jag ställer frågan! Du menar att du vill göra kopior av de 35 mm negativ du har ? Jag utgår ifrån att det är det du menar. Den förstoringsapparat , Durst M305 bw , som du har tittat på är helt riktigt för att göra svartvitta bilder/kopior med. För att kunna göra bilder i färg måste du ha en förstoringsapparat som har "färghuvud" alltså är för såväl färg som svartvitt. Nu var det inte det ville med dina färgnegativ och då går det bra med denna Durst. Vad du skall kontrollera är viket objektiv som finns med. Alltså att det är "stort" nog för 35 mm och bildstorlek. Om du inte har gjort förstoringar innan kanske jag vill ge dig rådet att börja med att göra bilder på fotopapper. Att direkt göra förstoringar med silvergelatinemulsion kan bli lite "överkurs". På Photax i Nybro hemsida finns en pdf-film som du kan ladda ned och som beskriver såväl framkallning av film som förstoring/kopiering av bilder samt den utrustning du behöver. Här är deras adress www.photax.se/ i vänster kant rubriken "faktasidor", gå in där och öppna "HANDBOK: En Hobby för dig. (PDF)
Att arbeta med analogt i ett mörkrum är för mig den sista viktiga delen i analogt fotograferande. Efter mer än 50 år så är det lika roligt och en utmatning verkligen värd den tid man lägger ned.
Lycka till.

Skall projicera 35mm negativ som visserligen är i färg men jag vill ha dem i svartvitt och gissar att det blir så eftersom apparaten inte klarar färg.
Om resultatet blir i färg eller svartvitt beror på pappret du använder och hur det framkallas, inte i första hand på förstoringsapparaten.

Men att göra svartvita kopior av färgnegativ är inte lätt, helt enkelt för att färgneg inte är optimerade för att ge bra svartvita kopior. Det kräver mycket övning och experimenterande för att få ett acceptabelt resultat.

Egentligen skulle jag nog vilja råda dig att ta kontakt med en fotoklubb, om det finns någon sådan i din närhet. Där kan du förmodligen både få låna mörkrum och hitta någon erfaren fotograf som kan vägleda dig i dina experiment.

Det fanns förr ett specialpapper som var till för att ge svartvita kopior av färgneg. Jag kommer inte ihåg vad det hette men jag tror att det slutade tillverkas på 90-talet.
Tyvärr kommer du inte att få ngt vettigt resultat på detta sättet, precis som Erland redan sagt.

Att bestryka dukar med färgkemi har jag aldrig hört talas om att ngn har gjort. Men det borde inte vara omöjligt. Men det kräver en färgapparat.

Vettigaste du kan göra är att scanna neggen o sedan behandla dem i PS o printa ut dem i den storlek du vill ha dem. Du kan välja o printa på vilket material du önskar. Det är bara o önska vad du vill ha så fixar duktiga printare det.
Troligtvis är också detta det billigaste alternativet(men det är inte alltid man vill ha det).

Kodaks papper för att kopiera färgneg till svartvitt hette Panalure och tillverkas inte längre. På vanligt svartvitt förstoringspapper blir resultatet dåligt eftersom de endast är känsliga för blått ljus.
Det bästa du kan göra är att scanna färgnegen och sedan göra bilderna svartvita i något trevligt bildbehandlingsprogram.

Kodaks papper för att kopiera färgneg till svartvitt hette Panalure och tillverkas inte längre. På vanligt svartvitt förstoringspapper blir resultatet dåligt eftersom de endast är känsliga för blått ljus.
Det bästa du kan göra är att scanna färgnegen och sedan göra bilderna svartvita i något trevligt bildbehandlingsprogram.

Silvergelatinemulsion är endast blåkänslig, så resultatet med färgneg blir dåligt.

Stort tack för alla fina svar! Många bra synpunkter.
För att förtydliga så är det 35mm slides av exempelvis märken som Kodachrome, Ektachrome och liknande som avses användas. Är detta då färgnegativ, eller?

Jag har sett några tavlor från 60-talet av den amerikanske konstnären John Baldessari som jag gillar mycket där han använt sig av fotoemulsion på duk för att skapa en bild och sedan kompletterat med akrylmålning.
Exempel nedan.

Ok, men det låter som att det är överkurs att använda duk direkt utan istället bättre att prova fotopapper, och att silvergelatinemulsion båda kan vara för svårt och kanske inte riktigt ge bra resultat heller. Jag hade nämligen snappat upp ett mycket oortodoxt sätt att använda emulsionen, nämligen genom att applicera den med pensel på duken för att sedan exponera och slutligen skölja av emulsionen med vatten. Har sett fina slutresultat efter denna metod men den är möjligen inte helt "by the book".

Ska investera i en förstoringsapparat och fotopapper så är det bara att sätta igång. Gäller också att fixa ett bra mörkt utrymme för det hela.
Tack återigen för fin input! Kanske dyker upp ngn mer fråga framgent.

/Kristoffer

Bilagor

• 160_12.jpg
    160_12.jpg
    61.2 KB · Visningar: 47
Nej, det är dia. Och dia är positiv.

Aha, förstår. Men går dessa att använda i förstoringsapparat eller är det fortfarande bäst att kanske scanna dem och sedan bearbeta i t.ex. PS?
Som sagt, VÄLDIGT okunnig kring foto, sysslar mest med måleri. Har dock en klar vision om hur jag vill att slutresultatet skall se ut.

Ojdå!
Att göra svartvita bilder från diapositiv i en förstoringsapparat är en komplicerad metod. möjligen kan du först göra ett pappersnegativ som du sen kontaktkopierar. Inte särskilt svårt om man är van vid mörkrumsarbete, men absolut inget för en nybörjare.
Det du bör göra är att fotografera av diapositiven, antingen på svartvit film eller med digitalkamera. Du kan också skanna in dem och sedan bearbeta dem vidare.

Jag påstår att bilden verkar härstamma från gummitryck.
eller den andra processen som jag inte kommer på namnet för just nu. Bilderna blir monokromatiska.

I princip så skapar du ett negativt original på OH papper.
Du bestryker pappret, ofta bomulls eller konstnärspapper, med pensel. Lägger på ditt OH och kliver ut i solen. Kommer inte ihåg hur länge men leta lite på nätet.
sen framkallar och fixar man som vanligt.
Så det är precis by The book.

Ja, det verkar som att scanna diapositiven och sedan efterarbeta i PS är bäst då. Bor i Sthlm, har Crimson nära som jag vet är bra och kan sånt.

Men för att återgå till (min fix idé) om fotoemulsion på duk, är det alltså negativ som jag skall ha i förstoringsapparaten för att kunna använda den på ett bra sätt för detta? Vad tror ni om det här då med att bestryka en yta (duk, papper etc.) med emulsion och sedan exponera, kan det bli lyckat?
Hur mkt kan man förstora med apparaten utan att ge alltför mkt avkall på bildkvalitet?

Jag påstår att bilden verkar härstamma från gummitryck.
eller den andra processen som jag inte kommer på namnet för just nu. Bilderna blir monokromatiska.

I princip så skapar du ett negativt original på OH papper.
Du bestryker pappret, ofta bomulls eller konstnärspapper, med pensel. Lägger på ditt OH och kliver ut i solen. Kommer inte ihåg hur länge men leta lite på nätet.
sen framkallar och fixar man som vanligt.
Så det är precis by The book.

Jaha, ja det låter ju i så fall som en tänkbar metod, och inte en särskilt arbetsbetungande sådan. Då finns det säkert lite att hitta på nätet om det. Ska kolla runt.
Tack!

Black and White photography har ett antal artiklar. Ska se om jag hinner leta upp ngt mer konkret. Det finns färdiga satser att köpa för att göra sådant här.

Hej,

Mkt tacksam för svar!
/Kristoffer

Hej !

Durst 300 serien är inte särskilt bra, försök hitta en i 600 eller 700 serien.

Kvalitetssteget mellan analogt -diitalt är nog större än man brukar tro,
scanna in filmerna och printa bilder utan skärpning mm för att få en uppfattning,
samtidigt måste man tänka på att kornet bör vara skarpt för att få ut max.

Det är mycket som kan spöka vid förstoring, filmplanhållning, optik,
sned förstoringsapparat är bara några saker. ( min D601 lutar ca 2grader bakåt utan "rättning" )
italienskt billigt vin kanske.

Mörkrumsprocessen tar tid att lära, ( ca 40 år enl tidigare inlägg ), är det
resultatet som är målet så äär kanske detta en väg:
http://www.instructables.com/id/Image-Transfer-to-Wood/
Borde gå att göra på andra material än träskiva.

//MW

Black+white Photography maj 2013
Verkar det intressant så får du maila mig.
Jag vet att det också finns fler äldre nummer med liknande innehåll, bland annat gummitryck, men jag vet inte hur mycket jag ids leta. PS tidningen är vit inte rosa, tacka mobilen DS

Bilagor

• 20141021_215127-2.jpg
    20141021_215127-2.jpg
    89.4 KB · Visningar: 16
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar