Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blivit med förstoringsapparat

Produkter
(logga in för att koppla)
Novis

Du är novis o vill veta allt genom att Googla lite o fråga andra mer eller mindre förståsigpåare, hur vore det att uppsöka ett bibliotek och läsa in sig på grunderna i detta hantverk, genom att låna några bra äldre fotoböcker?
Lycka till! LO
 
Du är novis o vill veta allt genom att Googla lite o fråga andra mer eller mindre förståsigpåare, hur vore det att uppsöka ett bibliotek och läsa in sig på grunderna i detta hantverk, genom att låna några bra äldre fotoböcker?
Lycka till! LO

Ändå så har google och trevligt hjälpsamt folk här på forumet hjälpt mig att framkalla bilder utan att ta mig till biblioteket.
Likadant var det när jag började framkalla enbart film för mer än 2år sen, google!
Istället kanske man kan vara glad att nån vill lära sig detta döende hantverk i dessa digitala tider.
Vet inte riktig hur man ska kontra på din kommentar.... Jag är väl för ivrig för att ta den lånsamma vägen när alla svar finns precis framför min näsa!
 
Alla svar?

Det tar några år att bli en bra kopist, det är en konst, men att lyckas få fram en bild kan ju gå snabbt, jag har jobbat som fotograf o kan hantverket, mycket roligare att vara seriös o veta vad man gör, Lycka till, LO
 
Det tar några år att bli en bra kopist, det är en konst, men att lyckas få fram en bild kan ju gå snabbt, jag har jobbat som fotograf o kan hantverket, mycket roligare att vara seriös o veta vad man gör, Lycka till, LO

Foto är en seriös hobby för mig som slukar nog allt för mycket tid tycker familjen. Släpar med mig mina tunga mellanformatare nästan varje dag för att ta en bild på lunchen, fikat, efter jobbet eller drar iväg på kvällen för långexponeringar eller på alla privata eller jobbresor och utforskar nya städer med stor nyfikenhet för att hitta bilden. Har också byggt en liten fotostudio hemma mot fruns frustrering.:) Framkallat film för att sedan skanna och sitter timtals i photoshop. Så jag tycker att jag är seriös när det gäller foto nästan sjukligt för att vara en hobby.
Jag skulle verkligen vilja lära mig mörkrummet och skulle vilja går en kurs eller privatlektioner, du kanske kan hjälpa mig?
Böcker i all ära men personlig hjälp av en erfaren yrkesman eller lärare föredrar jag plus en bok eller nätet som stöd.
Sugen? Är inte ironisk.
 
Det står Agftachrome pe CU312 på en av förpackningarna. Chrome tyder på att det är ett färgpapper, Pe att det är plastpapper medan resten du har är baryt, dvs "papperspapper".

Tackar för svar.
Jo, testat lite olika fotopapper nu och Ilford verkar ju vara några klasser bättre i kvalité än papperspappret med tanke på tjocklek och bibehållen släthet.
Det är kul som attan!!

Var köper ni papper. Photax?
 
Det finns 2 sorters baser för kopieringspapper, plast och fiber.
Fiberpapper finns i papperskvalité och lump- eller akvarellkvalité.

När det gäller Ilfords Multigradepapper så fungerar det alldeles ypperligt att använda till plastkopior och sedan bara byta till fiberpapper. Du kan behöva ändra tiden ngt lite men det är proportionerligt o det diffar inte många %.
 
Och om man vill prata svenska så kan man säga skuggning och efterbelysning
Skuggning är väl den term som infördes i Photoshop. Pjatta bilden sa alla de som jag kände under den tiden jag stod i mörkrummet. Misstänker att ordet kom från svingpjatten, eftersom en pjatt skulle svänga lite hit och dit under det att man pjattade skuggorna. Så vill vi bevara det rika svenska språket så är översättningen av dodge = pjatt.
 
Har kört på engelska i photoshop sedan 1998 och kan inte tänka mig byta efter all tid. Så tyvärr är det engelska termer som dyker först i mitt huvud men ska blir bättre på det. :)

Kul att du börjat mörkerrumma :) Har själv ett halvtaskigt labb i källaren. Hållt på många år men det går i perioder när lusten faller på.. Jag skulle dock rekommendera att du kör 100% svartvitt genom hela processen med plastpapper med variabel kontrast och inte krångla till det med färgnegfärgnegativ och liknande.. Det är inte så svårt att få fram hyffsade kopior om man övar på tre saker:
1. Testremsor
2. Efterbelysning och pjattning
3. Förbelysning (preflashing) av papperet så man slipper utbrända högdagrar.
 
Det finns 2 sorters baser för kopieringspapper, plast och fiber.
Fiberpapper finns i papperskvalité och lump- eller akvarellkvalité.

När det gäller Ilfords Multigradepapper så fungerar det alldeles ypperligt att använda till plastkopior och sedan bara byta till fiberpapper. Du kan behöva ändra tiden ngt lite men det är proportionerligt o det diffar inte många %.

Tackar!
Hur eller när använder man de olika papprerna? Är det bara kvalitékänslan som skiljer?
 
Om man får utbrända högdagrar har man ju framkallat sin film för lång tid. Bättre att lära sig framkalla vettigt än att börja tricksa med sådana tekniker som förexponering.

Jag använder det för att få en mjukare högdager så jag inte behöver efterbelysa i flera minuter vilket är extremt mycket svårare att få snyggt än om man förbelyst och inte behöver efterbelysa så länge i en högkontrastsituation.
Om jag hade fotat storformat och kunde framkalla en bildruta åt gången så hade jag självklart anpassat framkallningen. Men på en 36-rulle får man gå medelvägen ända fram till kopieringen.
 
Jag använder det för att få en mjukare högdager så jag inte behöver efterbelysa i flera minuter vilket är extremt mycket svårare att få snyggt än om man förbelyst och inte behöver efterbelysa så länge i en högkontrastsituation.
Om jag hade fotat storformat och kunde framkalla en bildruta åt gången så hade jag självklart anpassat framkallningen. Men på en 36-rulle får man gå medelvägen ända fram till kopieringen.

För mig är den variationen som motivkontrasten skapar något som jag hanterar via pappersgradationen. Att flasha ett papper var något som jag bara tog till om jag hade riktigt extrema motiv. Att låta någon som inte är så van i mörkrummet arbeta med sådan teknik, istället för att lära sig att få till en bra framkallning, tycker jag känns mycket fel.

Min erfarenhet efter 30 års arbete i mörkrum är att de flesta överframkallar sina filmer och får problem med högdagrarna. Genom att dra ner framkallningstiden med cirka 20% jämfört med rekommendationerna så får du ett mjukt och lättkopierat negativ.
 
Ja, ett tunnare negativ är mycket lättare att kopiera. Kan dock bli för tunt också tyvärr.. Men övning ger färdighet :)
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar