Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Råd för manuell fokusering

Produkter
(logga in för att koppla)

Quisquam

Aktiv medlem
Jag har så gott som bestämt mig för att köpa ett Samyang 85/1.4-objektiv men är lite fundersam över det här med att lyckas sätta fokus rätt. Jag fotar med en canon EOS 40D. Jag tänker mig att jag ska använda gluggen främst på full öppning och möjligen nedbländad ett eller kanske två steg.

Men! Jag har nu testat att fokusera manuellt med andra objektiv som jag har, främst mitt EF 50/1.4 och även EF 100/2.0 och jag upplever att det är lite svårt att se om man träffar rätt om man inte använder sig av AF confirmation. Efter att ha läst en massa både lite här och där så har tre alternativ uppdagats:

- Att man kan byta fokuseringsskiva i kameran till en Canon EF-S. Jag hörde med en kamerahandlare och han sa att det inte skulle göra så värst stor skillnad om jag bytte. Vad säger ni som har testat? (Jag har förstått att ljussvaga objektiv inte är någon höjdare med den fokuseringsskivan, men mina ligger alla på 2.0 och ljusare förutom vidvikelzoomen som ligger på bländare 4) Tyvärr tillåter knappast ekonomin mig att köpa Katz Eye-varianten.

- Att limma ditt ett AF confirm chip på objekivet. Var får man smidigast tag på ett sådant i så fall och skulle det hålla i längden?

- Vet inte om detta ens går, men det skulle i så fall vara att köpa en Nikonvariant av objektivet och sedan köpa en adapter mellan Nikon och Canon som även visar AF-confirm när man använder Samyangen på en Canon.

- Finns det fler och kanske bättre alternativ?

Tackar på förhand!

Det är svårt att sätta fokus vid full öppning, särskilt på lite större avstånd.

Jag använder manuell fokus en hel del med min 20D. Jag köpte en tredjepartsmattskiva från hongkong för en hundring. Den har snittbild och microprismor. Men spelet som finns mellan det som ser okej ut på mattskivan är det ganska stor skillnad på om man granskar bilderna i 100% i datorn sedan. Det är nog svårt att undkomma.

Chip finns det precis som mattskivor massor av på ebay och liknande, det finns även en hel del information här i forumet.

Vilket alternativ som är bäst för dig beror på hur noga du är med att fokus sitter exakt rätt och hur händig du är.

Jag har så gott som bestämt mig för att köpa ett Samyang 85/1.4-objektiv men är lite fundersam över det här med att lyckas sätta fokus rätt. Jag fotar med en canon EOS 40D. Jag tänker mig att jag ska använda gluggen främst på full öppning och möjligen nedbländad ett eller kanske två steg.

Men! Jag har nu testat att fokusera manuellt med andra objektiv som jag har, främst mitt EF 50/1.4 och även EF 100/2.0 och jag upplever att det är lite svårt att se om man träffar rätt om man inte använder sig av AF confirmation. Efter att ha läst en massa både lite här och där så har tre alternativ uppdagats:

- Att man kan byta fokuseringsskiva i kameran till en Canon EF-S. Jag hörde med en kamerahandlare och han sa att det inte skulle göra så värst stor skillnad om jag bytte. Vad säger ni som har testat? (Jag har förstått att ljussvaga objektiv inte är någon höjdare med den fokuseringsskivan, men mina ligger alla på 2.0 och ljusare förutom vidvikelzoomen som ligger på bländare 4) Tyvärr tillåter knappast ekonomin mig att köpa Katz Eye-varianten.

- Att limma ditt ett AF confirm chip på objekivet. Var får man smidigast tag på ett sådant i så fall och skulle det hålla i längden?

- Vet inte om detta ens går, men det skulle i så fall vara att köpa en Nikonvariant av objektivet och sedan köpa en adapter mellan Nikon och Canon som även visar AF-confirm när man använder Samyangen på en Canon.

- Finns det fler och kanske bättre alternativ?

Tackar på förhand!

Ja det går - jag har det och det fungerar bra.

Helmatt mattskiva på 40D är också en bra sak - underlättar MYCKET och gör att man hjälpligt kan ställa focus manuellt med lite övning.

http://www.flickr.com/photos/bengt-re/4005775044/

Ja det går - jag har det och det fungerar bra.

Helmatt mattskiva på 40D är också en bra sak - underlättar MYCKET och gör att man hjälpligt kan ställa focus manuellt med lite övning.

http://www.flickr.com/photos/bengt-re/4005775044/

Jag har läst dina inlägg både här och på andra platser och hoppades få svar från dig eller några av de andra som har skrivit om just det objektivet. Du har alltså både bytt mattskiva med gott resultat OCH skaffat ett chip?

Jag har letat lite på ebay men är osäker på vilket det är som jag behöver. Något konkret råd eller en länk?

Jag kör helt manuellt med mina, och jag tycker det är en fråga om öva öva öva.

Men jag har riktigt bra syn så för min del har det fungerat rätt smärtfritt också.

Mitt tips är att leta efter små små ljuspunkter för att sätta fokusen rätt. Om du plåtar ett porträtt så har du alltid en spegling i ögonen, så du kommer när den pricken är som mest skarp och då har du också fokusen precis där du vill ha den.

Jag tror man är lite skrämd över manuell fokus när man inte jobbat med den, men jag tror också man lär sig mer och mer. Jag gled in via macro, och tycker nog att det svåraste hittills har vart 50mm.

Hoppas det ger dig lite mer att basera valet på.
.T

Jag har just en 40d och ett Samyang 85/1.4. Snorskarpt med vacker boke.
Jag har tränat länge på att fokusera manuellt. Bland annat med Lensbaby som är ännu svårare än Samyangen att fokusera med, men också med Canon 100 2.8 macro. Jag har glasögon och lite svårt att se tydligt i sökaren
Kör ofta med liveviewen och 5 -10 ggr förstorning på skärmen. Funkar jättebra.

Inte alltid stativ, bara om det krävs långa slutartider. Om ljuset är OK funkar det fint att fokusera med handhållen kamera och liveview.

Jag har läst dina inlägg både här och på andra platser och hoppades få svar från dig eller några av de andra som har skrivit om just det objektivet. Du har alltså både bytt mattskiva med gott resultat OCH skaffat ett chip?

Jag har letat lite på ebay men är osäker på vilket det är som jag behöver. Något konkret råd eller en länk?

Jag har Fokuseringsskiva EF-S Matt i min 40D och ett tango tech chip - det finns andra tillverkare också, men jag två tango chip och dessa fungerar bra tycker jag - de finns oftast att köpa på E-bay.

http://store.tagotech.com/product_info.php?cPath=22_37&products_id=139

Mattskivan är bra ändå så länge man ofta kör med ljusstarka objketiv - de flesta objektiv jag har är 2,8 eller ljusstarkare och då är det bara fördelar med EF-S skivan. Med F/4 eller ljussvagare optik så blir det lite mörkt i sökaren tyvärr, men det är ett val man gör helt enkelt och det går ju byta tillbaka om det krisar. Även när man kör med AF-objektiv så är det enklare att se att focus träffar rätt sak med en mattare skiva.

Till min gamla 350D där man inte har möjligheten till liveview har jag en mattskiva med snittbild och microprisma - fungerar bra det också, men med "pirat" skivan i den blev jag tviungen att shimsa in mattskivan för att få den att focusera rätt.

Rent teoretiskt så GÅR det inte med orginal mattskivan att hitta rätt focusläge hur skarp syn man än har - varför orkar jag inte förklara, men sök så finns det stött och blött många gånget tidigare.

Tack!

Tack alla ni som har svarat! Nu har jag mer att gå på och tror nästan att jag vet vad och hur jag ska göra. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar