Fujifilm....helt klart ett intressant alternativ. Titta vad många som bytt ut sina kameror mot Fuji. Något bra som Fuji gjort är att lyssna på sina kunder., vilket andra stora drakar inte gjort. Fujifilm xt-2 är en otroligt kompetent kamera.
Varför inte köpa en ny Fujifilm xt-1, som fortfarande är mycket bra. Klart värd pengarna...
Men åter...gluggarna man har, använda eller sälja? QUOTE]
Sökaren är såklart en fördel.
Jaså? Så dom har blivit så bra? Skulle kännas fel att svika Canon efter alla dessa år. :O
Gluggarna jag har?
Vill du bara köpa Canon av "trogenhet" och tro, så är svaret enkelt; det är Canon du skall köpa. Då slipper du överväga andra alternativ.
Vill du överväga andra alternativ så kan jag absolut rekommendera andra spegellösa system som funnits mycket längre och har ett mycket större och bättre objektivutbud. De är tex. Fujin X-mount och Olympus/Panasonic m43 (och till en mindre del Sony E-mount).
Då får du objektiv som direkt är anpassade för det kortare och kompaktare spegellösa formatet (och du slipper adaptern emellan till SLR-optiken då det alltid är ytterligare en pryl som kan fallera).
Jag är ju ett stort fan av Fujinonoptiken. Det tycker jag är viktigt när man skall leva förhoppningsvis ganska länge med sitt system.
Sedan så gillar jag personligen Fujis kameror bättre (men även Sonys bättre) än vad Canon hittils tillverkat (de blir bättre med tiden skall erkännas, de första var katastfrof IMHO).
En fördel med i stort sätt alla andra märken förutom just Canon, är att de använder Sonys bättre presterade sensorer. Även om det inte alltid är en avgörande skillnad, så är jag själv stort fan av de. Det gäller alltså inte bara Sonys kamerahus, utan även Fujifilm, Olympus och Panasonic använder de.
Det ger generellt sätt lite bättre bildkvalitet, och även lite mer möjligheter att "dra" lite mer i bilderna i efterhand och rädda de, även om det som sagt på intet sätt gör det ett problem att fotografera med Canon (många som gör det, inklusive en massa yrkesfolk). De ger också bilder som är fina och inte dåliga på något sätt, bara att de med Sonysensorer är något lite bättre.
Mitt råd är att både känna på de olika kamerorna i butik, och sedan kika på exempelbilder och test som jämför kamerornas bilder.
Men som sagts, innan, det är inte bara kameran/sensorn som är viktig, utan objektiven och dess optiska kvalitet är minst lika avgörande (om inte oftast betydligt mer tycker jag).