Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

råd ang. ringblixt, elektronikkunniga?

Produkter
(logga in för att koppla)

PSJ

Aktiv medlem
Nu är det så att jag har precis fått lite inspiration att bygga mig en liten ringblixt/belysning.
Söker man på nätet hittar man otroligt många lösningar på hur det ska gå till att jag inte kunde välja. Istället började jag tänka (ovanligt :D) lite själv.

Upplägget är att seriekoppla 20st dioder (max är 20 000 cda styck) vilket innebär ca 250 lux på 1,5 avstånd.

För att få ut den effekten behöver jag 3 st R6 batterier vilket ger mer spänning än vad dioderna klarar av så en spänningsregulator behövs för att strypa till 3,8V. Valet blev då en LM317 med ett motstån och en justeringspot.

Nu sitter jag och funderar på om det istället hade varigt smartare att köra på ett antal effektdioder (3w?) och strypa effekten till bara ca 20% för att vid själva exponeringen släppa på 150% istället (under kort tid klarar dioderna detta utan att bli överhettade).
Frågan är då hur en sådan krets skulle kunna se ut. jag har letat lite men inte hittat något och min kunskap om elektronik fäller här tyvärr.
 
Jag har själv haft samma funderingar.
Dioder brukar klara en kraftig strömspik under en kort tid. Tänkte om man skulle kunna trigga den med en signal från blixtskon.

Normlt när man driver en effektljusdiod brukar man reglera strömmen istället för spänningen. Det kan man också använda sig av en LM317 till.

Hmmm....
jag måste fundera ett tag...
 
Upplägget är att seriekoppla 20st dioder ... behöver jag 3 st R6 batterier vilket ger mer spänning än vad dioderna klarar av så en spänningsregulator behövs för att strypa till 3,8V.
Seriekopplar du 20 dioder behöver du minst 76V för att kunna driva ström genom dioderna.

För att driva lysdioder ska du inte ha en viss spänning. Det är en ström du ska skapa. Denna gör du genom att bygga en strömgenerator, t.ex. med en LM317, och se till att den driver önskad ström (beroende på vad dioderna klarar av) och som klarar att höja spänningen så högt att den klarar av att driva önskad ström. Med 20 vita dioder behöver strömgeneratorn drivas med en bit över 76V och då behöver du något annat än en LM317.

Om du kopplar dioderna i flera slingor, t.ex. fem slingor med fyra dioder i varje behöver strömgenerator bara klara ca 16V, men då måste du ha något som fördelar strömen jämt mellan de fem slingorna.

Om du kopplar dioderna paralellt klarar du dig med lägre spänning, men du behöver då mer ström. Om du driver 50mA genom varje diod behöver du 1A från batteriet plus något sätt att fördela strömmen lika mellan dioderna.
 
Stämmer, kör med strömbegränsing så löser sig resten.

Men, du har räknat lite baklänges.

Seriekoppling innebär att del av spänningen hamnar på varje diod, dvs säg 1,5 V x 20 st= 3 st batterier räcker inte. Men, strömmen skulle vara densamma som för en diod.

Ofta i en ringblixt kan det vara bra att kombinera serie o parallell koppling för att inte få för höga strömmar eller spänning. Säg 4 st seriekopplade samt 5 st paket parallellkopplade så får du en bra funktion.

Lite lättare rent mekaniskt också att parallellkoppla.

Tips: hittade förut en bra beskrivning hur de använde en färdig ring lampa med LED:
http://www.ebay.com/itm/Portable-48-LED-Lantern-UFO-Camping-Tent-Umbrella-Light-/260844083371?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3cbb84d8ab
För ca 5 USD.

Och beskrivningen:
http://www.instructables.com/id/Make-a-48-LED-Macro-Ring-Light-for-SLR-for-10/

/Leif
 
Jag byggde en sådan här med hjälp av pannlampor från ClasOlsson, det gav för dåligt ljus för att kunna användas till något vettigt. Har sett de som köpt färdiga ringblixar med LED tycker samma sak, så jag tror nog att man kanske ska testa med överspänning, gissar att det fungerar utan problem eftersom det är så kort stund, problem är då styrningen. Är det inte enklare att parallellkoppla dioderna?
 

Bilagor

  • post-38403-1269021754.jpg
    post-38403-1269021754.jpg
    19.6 KB · Visningar: 469
Är det inte enklare att parallellkoppla dioderna?
Om du parallellkopplar dioder måste du säkerställa att dioderna får samma ström. Pga variationer vid tillverkningen blir inte alla dioder identiska, så en diod kan t.ex. ha spänningsfall på 3.81V och en har 3.79V. Om dessa kopplas parallellt kommer dioden med 3.79V att ta den mesta strömmen, med resultatet att den går sönder (om strömmen blir för stor) eller att dioderna lyser olika starkt.
 
Jo det är nog rätt, men sätter man seriemotstånd till varje LED så blir skillnaden i styrka obetydlig. Om man gör den som en blixt så kanske det inte behövs individuella motstånd, då kanske man kan gruppera eller enbart ha ett motstånd. Någon som vet hur synkkabeln fungerar, är det så att mittenstiftet kortsluts mot "jord" och är det någon som har en sådan koppling och vilka strömmer etc som kan gå utan att man förstör kameran?
 
Kul att diskutionen har kommit igång men vi får inte glömma den ursprungliga iden att överbelasta en LED en kort stund precis när man tar kortet.

Man får titta i datablad på oika LED och se hur mycket ström de tål och under hur lång tid.

Jag funderar om man kan ladda upp en "lagom" stor konding för varje lysdiod som man laddar ur genom lysdioden via ett litet motstånd med signal från blixtskon.

Hur många farad, hur stort motstånd och vilken spänning kondingen ska laddas upp med får man expremitera sig fram med hjälp av oscilloskop.
Kanske man måste ha en supercap för att få det att fungera.
 
Behöver du verkligen ladda upp en konding är det inte enbart att skicka iväg en puls till dioden, när jag byggde förr i tiden så var det alltid 555 man använde vet inte om den gäller fortfarande :). Hittar du en lämplig LED så kan man nog i databladet se hur mycket den tål som en enkelpuls och det räcker väl med 1/50s för att lysa upp???. Man borde väl från databladet kunna se reaktionstiden för LED'n och upplysningskurvan så att den tid man sätter att dioden hinner komma upp i full lyskraft. sedan så får man sätta en strömreglering så att man kan styra effekten för man vill nog kunna styra LED ljus vs naturligt ljus.

kanske skulle titta på detta, verkar som ett kul projekt i den mörka perioden.
 
Att driva en LED med överström vinner man tyvärr inte så mycket på, snarare tvärt om.

Först och främst så är inte kurvan för ström-intensitet linjär, på de allra flesta lysdioder, speciellt vita, planar kurvan ut vid, eller strax efter, max If (framströmmen). Vilket alltså betyder att om man t.ex. dubblar strömmen får man inte dubbla intensiteten.

Sen så bör man också vara medveten om att lysdioder, i synnerhet vita sådana (eftersom de egentligen inte alls är vita, det är fosfor som gör ljuset vitt), ändrar färgtemperatur när man ändrar strömmen. Något man inte direkt vill ha i fotosammanhang, tvärt om brukar man vilja ha en stabil färgtemperatur oavsett intensitet.

Sist men inte minst är överström ett bra sätt att släppa ut den magiska röken ur lysdioder. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.