Annons

Råd ang. köp av blixt.

Produkter
(logga in för att koppla)

Galdr

Aktiv medlem
Utrustade mig för inte så länge sedan (hösten -04) med en Canon EOS 300D, och har klarat mig ganska fint på den interna blixten hittills, eftersom jag nästan aldrig fotat i mörker.

Har dock kommit fram till att det kan nog vara bra att ha en "riktig" blixt trots allt.
Kruxet är ju, som vanligt, ekonomin. Jag är inte överdrivet sugen på att lägga nästan 5000:- för en blixt, men behöver jag verkligen köpa en 580EX, liksom?

Kommer nog mest användas till porträttfotografering, och i viss mån helkroppsbilder, mestadels utomhus i halvmörker...

Råd och tips mottages med öppna armar. :)
 
Jag köpte själv den nya 430EX igår 2995:- på YFO i Malmö. Till skillnad från föregångaren 420EX så har 430 manuella inställningsmöjligheter om man behöver det. I övrigt är det en liten smidig blixt som verkar vara fullt tillräcklig för de allra flesta. Den enda stora skillnaden som jag ser det är att 430 inte kan agera master utan bara slave.

Återkommer när jag hunnit testa den mer.
 
Jag satt i samma sits för ett tag sedan. Kom då över en 380EX för 500:- Den funkar hur bra som helst. Enda jag har stört mig på är att den inte går att vinkla i sidled..
 
Hur fungerar det där med 'master' och 'slave' då? Har som sagt inte så stor erfarenhet av blixtar och deras arbete...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.