Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Råd ang. Canon Eos 5d / Nikon d80/d300

Produkter
(logga in för att koppla)

stigrolf

Avslutat medlemskap
Jag är ny på det här med systemkamera, har bara fotat med kompact digitalkamera tidigare.
Jag importerar kameror och tillbehör och när folk frågar mig om kameror så kan jag inte svara, därför måste jag starta detta med att köpa en kamera. Jag har inte så många att fråga, men har läst tidningar och tester. Har en kompis som har en nikon d80 och en annan kompis som har en canon eos 5d. Båda dessa herrar propsar på att deras kamera är bäst! Det där med vilken kamera man ska ha styrs väl av vad man ska fota och så vidare, men jag resonerar som så, om man köper en riktigt bra kamera, då kan man ju inte skylla på den utan måste lära sig mer.

så, nu till min fråga.
Om du fick välja mellan en CANON EOS 5D och en NIKON 300D, vilken skule du då välja? det enda du inte får ha som argument är priset.
I övrigt så är jag intresserad av varför man ska ha och inte ha en specifik kamera.

jag tackar er på förhand för ett mycket fint, bra skött och seriöst forum.
/Ronny

Canon 5D eftersom den har full stor sensor vilket ger större möjlighet på vidvinkelsidan och en lite fördel när man vill ha kortare skärpedjup.

Plåtar man sport i regn är valet lätt! Nikon D300 på grund av sin vädertätning och snabba autofucus och snabb serietagning. Ingen kamera är komplett så don efter vad man skall plåta.

atotowi skrev:
Canon 5D eftersom den har full stor sensor vilket ger större möjlighet på vidvinkelsidan och en lite fördel när man vill ha kortare skärpedjup.
Är det egentligen någon fördel på vidvinkelsidan numera när det finns objektiv med så kort brännvid som 10-12 mm (motsvarande 15-20 mm småbildsformat)?

Tidningen Foto skrev i senaste numret som svar till en insändare att D300 var bättre på allt utom bildkvalitet där det var ganska jämt lopp mellan D300 och 5D.

Hej,
båda kameror är mycket bra. Att välja mellan dem är som att välja mellan Audi och BMW. Det handlar snarare om smaksak. Ska man ta bra bilder och ha roligt när man fotograferar så ska man lära sig så mycket om fototekniken som möjligt genom att plåta, plåta och igen plåta och försöka utvärdera sina bilder. Så fundera inte så mycket vilken kamera om Nikon eller Canon. Skaffa en så fort som möjligt och sätt igång!!!
Lycka till
/Stanislav Snäll

Canon 5D om man vill slippa crop och möjlighet till korta skärpedjup. Man får då inte glömma att man måste ha bra objektiv då den utnyttjar hela linsen.

Annars hade jag valt en 300D.

/Gunnar (kör med Canon)

Ja jag har kollat runt lite själv och de finns de som säger att man ska välja canon eftersom att de har en del objektiv som passar från äldre, så det är lättare att köpa billigt eller låna ett objektiv. Den Canon som jag tittat på är i ett paket med ett 70-200 2,8 ic usm objektiv och stativ och väskor och så. Det paketet betalar jag cirka 23000 för hemma i huset. Vad man ska ha för ett närobjektiv vet jag inte men det får man väl ta sen. Tullen brukar gå bra, då jag tar in så ofta som varje dag, och betalar en viss tull på varje paket.
Jag har inte sökt nåt paket med liknande objektiv till nikon ännu. Den firman som levererar kamerorna till mig nu har skickat en offert men den var på en D80 "bara", så jag ska be han skicka på D300 istället.
tack för att ni ger mig tips. jag läser hela tiden och försöker komma fram till något som jag vill ha.
/Ronny

Senast ändrad:
Normalt sett skulle jag rekommenderat att klämma coh känna på de båda kamerorna och valt den som känns skönast men nu är 5D och D300 så olika kameror att man måste tänka lite längre.

Vad ska kameran användas till?
Prioriteras snabb bildfrekvens? D300
Stor sökare? 5D
Vädertätning? D300
Lågt brus? 5D/D300

Båda husen är mycket kompetenta, det som talar för D300 är att det är ett modernare hus med nyare teknik och det som talar för 5D är fullformatssensorn med dess fördelar.

Har själv en 5D som jag är myckte nöjd med men hade jag inte haft Canon tidigare och en massa objektiv liggande hade en D300 varit ett mycket intressant alternativ. Speciellt med tanke på att en begagnad D3 varit intressant om några år.

Man måste tänka framåt, att bara leva i nuet är överskattat ;-)

Jonas

stigrolf skrev:
Om du fick välja mellan en CANON EOS 5D och en NIKON 300D, vilken skule du då välja?
Kamerorna är så pass olika att man måste veta vad de ska användas till för att kunna välja.

Om man (som jag) är intresserad av att plåta djur, natur och fåglar är valet enkelt: D300. Tåligare kamerahus, snabbare och säkrare AF (tror jag...), snabbare seriebildstagning. Dessutom en cropfaktor på 1,5 -- vilket är en mycket stor fördel.

För den som t ex mest fotograferar i studio kan jag tänka mig att 5D framstår som ett intressant val. Själv kan jag inte se några fördelar med den öht.

Bortsett från Canon-bajonetten.

Gunnar-E skrev:
Canon 5D om man vill slippa crop och möjlighet till korta skärpedjup. Man får då inte glömma att man måste ha bra objektiv då den utnyttjar hela linsen.

Annars hade jag valt en 300D.

/Gunnar (kör med Canon)

Tänk på att det är vissa parametrar i linsen som blir viktiga, vinjettering och kantskärpa. Annars är ju 5D mycket mindre känslig för en "oskarp" glugg eftersom den använder så mycket större yta i linsen.

Peter Grahn skrev:
Annars är ju 5D mycket mindre känslig för en "oskarp" glugg eftersom den använder så mycket större yta i linsen.
Eller tvärtom. Objektivs eventuella problem med skärpa brukar i huvudsak ligga i ytterkanterna -- som man inte använder med en crop-kamera. Använder man däremot en FF-kamera som 5D måste objektivet hålla hög kvalité över hela ytan.

Hej igen.
Jag vet inte om jag startat något som jag inte är kapabel att förstå egentligen. Jag har som sagt var inte använt en systemkamera, MEN, jag vill köpa en bra en, för att kunna fota när jag är på rally, knäppa barnen mm. Vill även lära mig att fota blommor på nära håll osv. Men mest så kommer jag att vara en glad amatör på foto området tror jag. Man vet inte vad som händer. Hoppas att ni har förståelse, jag vill gärna lära mig allt ni pratar om, men jag har inte så stor aning om vad ni pratar om när ni jämför. Ni är ju som så proffsiga om ni ursäktar uttrycket.
Om det går att hjälpa mig på ett bättre sätt när jag nu skrivit vad jag vill göra så tackar jag än en gång.
/Ronny

Låter som både 5D och D300 är overkill. 5D är en rätt speciell kamera och man skall veta varför man köper den om man skall köpa den idag.

som jag sa, jag vill att den ska vara bra. jag har läst om foto ett år men man får inte riktigt koll på vad som är vad om man inte får klämma och känna på kameran.
jag får väl se vad som händer.

Om jag förstod det hela rätt så var pris ingen stor fråga. Canon 5D eller Nikon D300 är båda kameror i semiproffs klass dvs de är ett par steg över normal instegsklass. De har båda alla funktioner som behövs för att göra bilder i proffsklass och en byggkvalité som gör att de kommer att hålla i många år.
Så då är det två andra faktorer som ska avgöra tycker jag.
1. Ergonomi, hur tycker du att den är att hålla i. Hittar du enkelt i menyerna för att göra ändringar (nu kanske du inte vet vilka ändrinagr du kommer att vilja göra men känns det som om de är begripliga?)
2. Croppad eller fullstor sensor?
Rally skulle jag säga att en croppad sensor kan vara en för del. Det ger ju en skenbar brännvidds förlängning. Jag tror att du har större nytta av längre brännvidd vid väg kanten än stor vidvinkel. Fördel Nikon.
Kan vara bra med snabb serie bildstagning, Fördel Nikon.
Fotografera barn. Tja de är ofta räörliga mål men kanske inte så snabba att inte Canon räcker till. FF sensorn ger fördelen till porträtt men hur ofta sitter barn stilla så at det ger en reell fördel? Dessutom kanske det tar ett tag innan man lärt sig hantera det korta skärpedjupet... Hugget som stucket skulle jag säga.
Makrofotografering (Blommor, insekter och sånt) En Croppad sensor gör att man oftare har en lite mindre avbildningsskala dvs faktisk storlek av motivet på sensorn jmf med i verkligheten, vilket ger ett något bättre skärpedjup. Det kan vara bra tills man lär sig att hantera oskärpa på ett bra eller krativt sätt. Skulle nog säga att Croppad oft är till sin fördel här. Så en liten fördel Nikon.

Så med utgångspunkt från vad du skriver att du vill fotografera och den nivå du befinner dig på förtillfället skulle jag säga att Nikon D300 kanske passar något bättre än Canon 5D. Sen har ju Canon andra modeller som även de har croppad sensor t ex 40D om du tycker att den ligger bättre i handen eller att du gillar Canons meny system bättre.
Mitt råd är således känn på grejerna, Ergonomin är viktig tycker jag. Ligger inte kameran bra i handen eller är lätt jobbad är det inte roligt att hålla på nån längre stund.
Sen är det teknik valet mellan FF eller crop som har sina fördelar/nackdelar. Men där jag bedömmer att med vad du skriver kanske croppad är bäst för dig. Men båda kommer att ge dig otroligt mycket kamera.

jag har nu varit och kännt på kamerorna. jag har ganska stora händer och tyckte att nikon kameran känndes bättre i handen, för med canon så blev det lite som att jag inte hade kontakt med kameran.. jag kommer som det ser ut att köpa en nikon. jag har ju inte några objektiv sedan tidigare och jag måste ju köpa allt nytt och starta från skratch. jag tackar så mycket för att ni hjälpt mig att bestämma mig. jag kommer nog att rådfråga er här på forumet mer än en gång eftersom jag använder kameran. jag är säker på att jag kommer att stöta på massor med problem och tekniska motstånd.
tack så mycket för allt.

/Ronny

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar