ANNONS
Annons

Råd angående objektiv och nybörjar-studioutrustning, alla råd uppskattas

Produkter
(logga in för att koppla)

Sebastard

Avslutat medlemskap
Hejsan!

Nu har jag väl fotograferat lite mer seriöst känner jag, kanske i 1-3 timmar om dagen i 1-2 månader. När jag flyttade till Kalmar lärde jag känna ett par tjejer som tycker om att fotograferas och har genom bilder jag tagit givit dessa betaluppdrag runtom i landet. Det är väl en del av anledningen till att jag tycker att jag är redo för "nästa steg". Jag jobbar även på ett designföretag och har blivit ansvarig för produktfotografering, så jag försöker lära mig allt jag kan.

Detta är mina problem för tillfället (som jag ser det). Korrigera mig om något är fel:

- Utan bättre utrustning/studio kan jag inte kontrollera ljuset till den grad jag vill
- Erfarenhet & kunskap vad gäller ljus och den rent tekniska biten av fotografi. Detta håller jag på att försöka lära mig själv dock.
- Optiken? Jag är osäker här, men jag kan inte tro att en kit-lins är det bästa valet för studiofotografi eller någonting annat, även om jag tycker att mina bilder blivit väldigt brusfria och skarpa.


Min kamera/lins är: Nikon D90 / 8-105mm 1:3,5-5,6G VR Objektiv (bildstab.)

Detta är jag ute efter: Nybörjarutrustning för en hemmastudio. Fotografierna som ska göras är Beauty/modell. Det jag tänker mig är någon ställning med greenscreen/vit bakgrund samt annan teknisk utrustning som är ett "måste" (här ber jag om råd). Min budget är flexibel. Jag vill inte investera 25 000 i ett paket som jag inte har en aning om hur jag ska använda, men jag vill heller inte ha ett paket som är begränsande på grund av dess låga kostnad. Bra "Bang for the buck", som jag gör med datorer eller annan teknisk utrustning. Tyvärr har jag verkligen noll koll på just studioutrustning.


Ett objektiv.


Jag skulle gissa på att det blir en del svar som säger att även med en hemmastudio spelar det mindre roll så länge jag har en kit-lins som 8-105mm 1:3,5-5,6G. Så min fråga är - vilken lins skulle passa för beauty/studiofotografi? Det vore väldigt bra om den även passade för produktfotografi, av typen småprodukter uppsatta i en "kub" med ljus, etc av typen http://www.dustin.se/pd_5010124678.aspx .

Det är väl allt jag kan komma på för tillfället. Tack på förhand för alla råd! :)
 
Jag började med det billigaste studiosetet från Kaffebrus, kostade ca 2000:- för två studioblixtar och stativ och paraplyer.Dessa har varit med på varenda session sen 2005. Har dock skaffat fler blixtar efter hand. Finns liknande paket idag för under 3000:-

Vill man ha märkesblixtar kan nåt av Elinchromes D-lite paket vara nåt.

Ett fast 50mm 1.8 är väldigt bra för att fota i studio och för porträtt med suddiga bakgrunder tex. De är dessutom väldigt billiga, ca 1000:- och kanonskarpa. ( gäller både Canon och Nikon ).
 
Tar en titt på samtliga. Vill sätta samman ett så billigt men bra paket så möjligt. Angående objektiv tittar jag på http://www.dustinhome.se/pd_5010598813.aspx <--- det är väl ganska dugligt, eller?

Angående studio tänker jag väl försöka sätta ihop Stativ, Duk, set med 2 blixtar/paraplyer/stativ, kanske någon liten reflexskärm. Låter det...lämpligt?
 
Kolla specarna noga när du handlar budgetblixtar.

Vad är laddtiden? Hur LÅGT går de ställa i effekt?

(Det är sällan eller aldrig ett problem att ljuset inte räcker till, däremot att ljuset inte går justera ned tillräckligt mycket)

Köp inte för starka blixtar, 200-300ws räcker för de flesta mindre studiosammanhang.

Vill du betala liiite mer så kan jag rekommendera Visico (Photax).
De har fjärrkontroll och Bowensfäste för billiga tillbehör via ebay.co.uk
 
Okej, tack! Att det inte är ljusbrist utan justeringsbrist som är problemet visste jag faktiskt inte. Kanske är värt att investera en lite större summa då, för att få någonting vettigt.

Jag såg på denna video där någon använder Speedlights på stativ och en Zone controller, vilket ser tämligen effektivt ut. Dessutom kan man ju montera en sådan blixt på min kamera för utomhusfotografi.

http://www.youtube.com/watch?v=J5cXswxJpz0

Är detta overkill? Något som inte visas, men som är självklart för alla som vet något om fotografi?
 
Tycker det ser väldigt bra ut! :) Tror själv att jag skulle föredra två speedlights som ljuskällor, eller kanske en speedlight och en billigare blixt, men det ser ju ut att fungera bra. Har du prövat hur det fungerar på lite "större" bilder, typ grupper? Räcker ljuset till?
 
Tycker det ser väldigt bra ut! :) Tror själv att jag skulle föredra två speedlights som ljuskällor, eller kanske en speedlight och en billigare blixt, men det ser ju ut att fungera bra. Har du prövat hur det fungerar på lite "större" bilder, typ grupper? Räcker ljuset till?

Jag har bara provat på de bilder jag har där på hemsidan. Men jag tycker inte att det blir så bra på gruppbilder med bara en ljuskälla, så jag ska köpa mig ett antal studioblixtar när jag skaffat en studiolokal. Just nu fotograferar jag bara i vardagsrummet... =)
 
Japp, det var lite det jag undrade. Om det är bättre att ha rejäla studioblixtar till studio, och sedan använda en Speedlight för utomhusfotografi. På videon verkar det ju ändå vara ganska stor "setting", och det kanske fungerar någorlunda med grupper, men jag är väl lite tveksam till om speedlights räcker till för större fotografier.

Däremot skulle jag tycka att det skulle vara väldigt trevligt och praktiskt att kunna kontrollera sina blixtar såsom videon visar. Om man inte kör på speedlights verkar ju dock Elinchrom vara andra alternativet, blixtar som kostar uppåt 8-16 000 styck.
 
Onekligen intressant. Hur tänker du trigga dem? Vad finns det för möjligheter (som du vet) för att trigga dem på liknande sätt och eventuellt konfigurera alla samtidigt? Eller så kanske man går tillbaka till att man får konfigurera varje blixt manuellt - jag blev bara rätt såld på konceptet att via kameran kunda konfigurera samtliga blixtar ;).
 
Aah, jag är tvärtom. Har jag inte allting planerat i minsta detalj blir jag uppspelt :p. Även om planerna sedan faller ;).
 
Speedlight med Mini TTL & Flex TTL + AC3 är helt suveränt när du har mer än 1 blixt. Om du vill har du full E-TTL men ännu bättre är att du kan på ett bekvämt sätt sätta dina blixtar i manuellt läge och justera effekten med AC3. Dock så är det en dyr lösning. En tänkbar kombination med vettiga laddtider

2 st starka märkesblixtar. I mitt fall Canon 580 EX II
1 st Mini TTL (Sändaren)
2 st Flex TTL (mottagare till varje blixt)
2 st stativ med fästen till blixtarna
2 st externa batteripack eller 1 st batteripack med dubbla uttag om du sätter blixtarna på samma stativ
Kanske någon ljusformare - paraply t.ex. Dock inte så nödvändigt.
Prislappen på ovanstående blir i runda slängar 18 000.- och då kan du ändå inte konkurera mot solen en vanlig sommardag. Blixtarna räcker fint till upplättning. Jag har hört att 3 st 580 är ungefär som en Elenchrome Ranger 400 ws och för ovanstående pengar så får du ett sådant kit.

Ovanstående är ganska flexibelt och hyfsat lätt att bära.

Studioblixtar
Passar bäst inomhus och här har du redan fått många goda råd. Så som jag tolkar dig, så hade jag köpt Elinchromes startpaket D-Light 2. Kompletterat med deras sändare, en grå bakgrund samt en reflexskärm på stativ. Som ljusformare hade jag valt softboxar eftersom ljuset är mer samlat. Paraplyer skvätter ljuset mer och passar för grupper. Komplettera med ett raster så kan du använda en av blixtarna som effektljus, den andre som huvudljus och reflexskärmen på skuggsidan. Tillåter budgeten kompletterar du med en stripbox som kommer att ge dig väldigt mjukt ljus på porträtt och på helfigur ett spännande smalt ljus.

Utrymmet som du skall ha som "studio". Försök få möjlighet att hänga svarta lakan utmed väggarna på en vajer eller liknande. Då kan du styra det reflekterande ljuset. (svarta lakan över vita väggar)

Välkommen till en spännande och utmanande miljö. Här finns stora möjligheter att plöja ner gräsligt mycket pengar på "måste saker".
 
Det känns ju som att Speedlights + Pocketwizard erbjuder en nästan oöverträffad flexibilitet vad gäller såväl inomhus som utomhus. Där de verkar brista är ju kraften inomhus. Man kanske kan komplettera det med ytterligare lampor. Största problemet är väl att priset för "Minimiutrustning" om jag kör Speedlights blir ganska så högt.

Får väl fundera lite på det hela. :)
 
Inomhus har du tillräckligt med kraft. Det är ute som det är "klent". Nu beror det på hur du vill ha din exponering ute. Rimliga avstånd och enbart som upplättning (man kan ana blixtljuset - då är det fullt tillräckligt).
 
Intressant...om jag får fråga - om du hade varit i min sits, vilket alternativ (om det nu var ett val) hade du satsat på? Får jag ut mer om jag skippar Elinchrome och kör på speedlights snabbare, eller om jag kör på Elinchrome först? Gäller som sagt främst Beauty/Fashion fotografi, till största del inomhus men även klädfotografering och annat utomhus.
 
Jag började med inomhusblixtarna. Tycker att du skall göra samma sak. M.a.o. jag har ett paket inne i studion och ett annat paket för "on location".
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.