Annons

Rå Film

Produkter
(logga in för att koppla)

Norr-sken

Aktiv medlem
Rå Film

Är det någon här som har erfarenhet av Rå Film ladda själv och så vidare.

Blir det billigare i längden om man använder mycket film.

Några komplikationer som man bör se upp med.
 
Det var nu länge sedan jag själv laddade råfilm senast, men det är betydligt billigare än att köpa "färdig film".

Visserligen innebär det en engångsutgift för filmladdare men det får man "tillbaka".

Om jag kommer ihåg korrekt får man ut > 18 filmer med 36 rutor från en 30 meters råfilm.

Var noga med att hålla tomkassetterna rena. Speciellt vid "filten" där filmtungan sticker ut.

Använd tomkassetterna ett begränsat antal gånger för omladdning så att de inte blir utslitna och läcker in ljus.

Fäst filmens ända ordentligt fast med tejp på filmspolen så att filmen inte lossnar vid frammatning av sista filmrutan.



http://w1.586.telia.com/~u58613689/
 
Det är det enda jag kör med numera för 135-film, svart-vit film då. Jag har tänkt några gånger att prova köpa hem 30 meter dia men det är en något tung utgift.

När du ska fästa filmen vid spolen rekommenderar jag vanlig frystejp, fäster mycket bra i filmen.

Kan även vara bra att spola upp några filmer så att du har i lager, och då även spola upp några i halva längder, ca 20 bilder. Bra att ha om man bara ska ut en kortis, eller fota något särskilt objekt med just den filmtypen.

/es
 
Visst blir det billigare när du väl har sparat in kostnaden för filmladdaren. Dessutom kan man välja hur mycket film man vill ha på sina filmrullar. Jag har råkat ut för gamla filmladdare som har kärvat. De har en enkel konstruktion så då är det bara till att ta fram skruvmejseln.
 
Det var länge sedan jag laddade själv men det blev några hundra meter film som gick igenom laddaren.

Mitt råd är att inte återanvända kassetterna utan bara använda dem en gång.
Förvara filmladdaren i plastpåse och använd dammsugare innan du lägger i en ny laddning film i laddaren.

Varför öka risken för repor i onödan?
 
Tack för svaren

Jag tittade på nätet och hittade samtliga produkter och priser men inte en enda instruktion om hur man går tillväga eller vad man bör tänka på.

Nu är ju jag ganska tekniskt kunnig så jag kan säkert fixa det i alla fall men vore kul med lite information.

Till er som slutat använda råfilm varför? om det nu sänker kostnaden 30-50% enligt tillverkarna.
och dessutom ger lite friare händer vad gällande antal rutor per film så man snabt kan skifta mellan olika alternativ.
 
Jag slutade av olika skäl.

Det är väldigt sällsynt men jag fick repor vid något tillfälle och det var inte roligt.

Främsta skälet är dock att jag fotograferar yrkesmässigt och inte vill riskera något fel på mina bilder.
Jag är också extremt snål med mina filmer så filmåtgången för mig är kanske 1/3 av en kollega i liknande situation. (Tar aldrig alternativexponeringar.)

Men sköter du renheten och är noggrann så blir det jättebra.

Jag laddade alltid för 30 exponeringar eftersom det gjorde att jag fick en rulle på ett 18x24-papper när jag kontaktkopierade.
 
nä, jag använder alltid kokt film :) min mage mår inte bra av rå...
 
Jag säger som alltid.....Det är ju knappast ekonomin som gör att man laddar själv...snarare att man själv kan välja rullängd. Köper man ett 2xPro-pack Tmx100 från photax (40 rullar) eller laddpaket + en extra 30m råfilm så blir kostnaden 1100:- (27,50:-/film) respektive 1075:- (26,87:-/film). Éfter det skiljer det 185:-/20 filmer dvs. 9:-/film......sen tillkommer kostaden för tomkassetter då och då...
 
Det är klart att det inte skiljer sig så mycke...

Apppropå filmpriser så har jag hört att det finns billigare film i Tyskland men med tanke på dagens valuta kurser så undrar jag om det blir billigare.

Någon som vet?
 
Nej knappast lönt att beställa från Tyskland. Tror att hegethorns har Sveriges bästa priser på film (bra priser på annat också fö.)
 
Jag använder ofta 30-meters rullar. Det blir billigare och jag kan ladda upp korta rullar ifall jag bara ska ta några få bilder och göra tester eller annat. Jag har ingen filmladdar dosa utan snurrar upp filmen på spolen för hand. Inga problem, har inte skadat några filmer, fått repor eller damm. Någon gång har ytterhöljet på filmkasetten ej hållit helt tätt. Ljus har dock aldrig kommit in på själva bildrutan, endast på kanten. Men man kan inte använda dosorna allt för många gånger.
 
Tack för tippsen

Jag har en outnyttjad kontakt i Tyskland därför frågade jag.

Rulla upp den för hand på spolen blir det inga fett avtryck på filmen.
 
Jag brukar tvätta händerna innan med tvål och torka noga. Det är kämpigt att rulla ifall man har fuktiga fingrar. Jag tar inte med fingrarna på filmytan. Jag erkänner att min metod är mycket primitiv och antagligen inte tilltalar så många. Så här gör jag. Vänster hand håller filmkasettens mittpinne mellan tumme och pekfinger. På mittpinnen har jag tejpat fast en filmända. I knät har jag 30-meters rullen. Med hjälp av ett tillklippt snöre som mått mäter jag ut hälften av filmen jag vill rulla på. Sedan rullar jag på filmen genom att snurra pinnen och styr den lösa filmen mellan högerhands tumme och pekfinger. När den uppmäta filmen är pårullad mäter jag med snöret en gång till och rullar på resten. Det är inte bra att rulla på mer än ca 83-40 rutor för då ryms ej filmen på framkallningsspiralen. Allt måste naturligtvis göras i totalt mörker.
 
Jeppe skrev:
Jag säger som alltid.....Det är ju knappast ekonomin som gör att man laddar själv...snarare att man själv kan välja rullängd. Köper man ett 2xPro-pack Tmx100 från photax (40 rullar) eller laddpaket + en extra 30m råfilm så blir kostnaden 1100:- (27,50:-/film) respektive 1075:- (26,87:-/film). Éfter det skiljer det 185:-/20 filmer dvs. 9:-/film......sen tillkommer kostaden för tomkassetter då och då...


Eller så köper man på Fotokungen där tmx kostar ca 30kr styck vid köp av tom en rulle.
 
Eller så köper man från Photax just nu och stoppar i frysen. 22 kr/st.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.