Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rättvända bilder med 30D

Produkter
(logga in för att koppla)

Janne K

Aktiv medlem
Hej,
Sensorn som känner av höjd- eller breddformatet gör sitt jobb perfekt, men när jag skickar bilder utanför Canons egen programvara måste jag vända dem igen - irriterande! Kan man göra något för att undvika problemet? Tacksam för hjälp!
MVH
/JK

Nej, jag tror inte det. Bildfilen roteras inte, det är en info i filen som berättar för ZoomBrowser hur det programmet ska visa bilden. Förmodligen är det bara ZB som kan läsa den infon. XP operativsystem gör det inte. Du ska absolut inte i XP välja att rotera bilden för då förändras originalfilen och bildkvaliteten blir lägre.
I gamla versioner av ZB (2.0 från omkring 2000-2001 om jag minns rätt) fick man rotera alla bilder manuellt eftersom kamerorna då inte hade roteringsfunktionen. När man roterade en bild fick man välja att rotera originalbilden eller skapa en kopia med den roterade bilden. Man hade alltså en massa dubbelbilder i datorn.

Tack för svar. Det hela känns idiotiskt, eftersom man gärna vill kunna använda sina JPEG i XP-miljö!
MVH
/JK

Ett alternativ är att använda Picasa.
Där ändras inte orginalfilen när man väljer att rotera en bild. Den informationen sparar picasa i en egen fil.
Iofs så leder ju detta till att om du ser bilden i något annat program så är den fortfarande inte roterad.
Så det här inlägget kanske inte var till nån hjälp.

/Erik

Jag tror jag ställde min på att rotera bilden endast i datorn (på kameran fyller bilden hela disålayen och man får tilta kameran lite)... vad jag vet så här långt så har jag inte behövt rotera några jpgs, kör xp sp2, iview mediapro för organisation.

Det är faktist ett värde i EXIF tagen som håller ordning på hur bilden skall visas.
Detta värde använder vissa "intelligenta" program, tex : Digital Photo Professional, Zoom browser och Photoshop.. dock ignorerar tex IE, Firefox o windows preview program den..

för mer information om hur den kan vridas se tex:
http://sylvana.net/jpegcrop/exif_orientation.html
Innehåller även exempel hur det blir vridet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar