Annons

Rättigheter

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterK

Aktiv medlem
Hej,

Vet någon vad som gäller för rättighter till bilder och publicering för gamla (50 - 100 år) gamla fotografier?

T ex. företag som Nordisk Konst, som jag inte tror existerar idag, i alla fall hittar jag inte det företaget?

Hur gör man om man inte kan hitta fotografen eller företaget som står bakom en bild och vill publicera den?

MVH

Peter
 
PeterK skrev:
Hej,

Vet någon vad som gäller för rättighter till bilder och publicering för gamla (50 - 100 år) gamla fotografier?

T ex. företag som Nordisk Konst, som jag inte tror existerar idag, i alla fall hittar jag inte det företaget?

Hur gör man om man inte kan hitta fotografen eller företaget som står bakom en bild och vill publicera den?

MVH

Peter

Upphovsrättslagen säger att skyddet för ett fotografi är 70 år efter det att fotografen avlidit. Det är alltså ganska troligt att bilderna fortfarande skyddas av upphovsrätt.

MVH/Stefan
 
Re: Re: Rättigheter

stefohl skrev:
Upphovsrättslagen säger att skyddet för ett fotografi är 70 år efter det att fotografen avlidit. Det är alltså ganska troligt att bilderna fortfarande skyddas av upphovsrätt.

MVH/Stefan

jaha, efter att fotografen avlidit då förstår jag.

Om man har fotografier tagna av en fotograf t ex. en släkting, vad har man då för rättigheter om någon publicerar bilderna?

Tack
 
Senast ändrad:
PeterK skrev:
Skälet till frågan är att jag i vissa publikationer tror mig sett "fotograf okänd" som kommentar under bilden.

Det är en del som väljer att publicera en bild efter det att de försökt att hitta fotografen. Om man kan visa att man verkligen försökt att hitta fotografen är det ganska troligt att man inte får betala något skadestånd, utan bara vanligt publiceringsarvode.

MVH/Stefan
 
Det är lite trassligare än vad som hittills har framkommit i denna tråd, detta då lagarna som styr har förändrats med tiden. Följande försök till sammanfattning skrev jag i ett annat forum för en tid sedan.

Dagens regler är att till bilder alltid tillhör fotografen (eller dennes efterlevande), skyddstiden är då 70 år efter fotografens död. Man är skyldig att göra efterforskningar efter fotografen, om denne inte går att finna kan man ange att fotografen är okänd. Man riskerar då att få betala ersättning för användningen av bilderna, men slipper betala ersättning för bildstöld (om man kan visa att man gjort efterforskningar). Det finns ett fåtal undantag, men se det ovanstående som huvudregeln.

Före den 1 juli 1994 gällde lagen om rätt till fotografisk bild (http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19600730.HTM) som trädde i kraft den 30 december 1960. Enligt denna lag ägde beställaren rätten till en beställd bild, om inte annat avtalats (fotografen har dock rätt att få sitt namn angivet). Om bilden är märkt med © Copyright och namn/signatur anses att fotografen förbehållit sig rätten till bilden.

Även reglerna för skyddstid var annorlunda. En fotografisk bild var lagskyddad 25 år efter att den tagits/publicerats, men om bilden är konstnärligt eller vetenskapligt betydelsefull skyddas den till 50 år efter fotografens död.

I den nuvarande lagstiftningen finns det övergångsregler som reglerar vad som gäller för bilder tagna innan lagen trätt i kraft, enligt dessa utökas skyddet till vad som gäller i den nuvarande lagen om bilden fortfarande var skyddad enligt den tidigare lagen. Detta betyder att bilder tagna före 1969 och som inte är konstnärligt eller vetenskapligt värdefulla i princip är oskyddade. Om fotografen avled innan 1944 kan också bilden anses vara oskyddad, då den 50 åriga skyddstiden hade löpt ut.

Före 1960 gällde lagen om rätt till fotografiska bilder från den 30 maj 1919, enligt denna var skyddstiden 15 år efter publiceringen. Vilket innebär att bilder publicerade före 1945 i princip är oskyddade (med reservation för att skyddstiden kan ha ändrats mellan 1919 och 1960).

Till sist, oberoende om bilden är skyddad eller ej anses det vara god sed att ange fotografen.

/Daniel
 
dano skrev:
Före 1960 gällde lagen om rätt till fotografiska bilder från den 30 maj 1919, enligt denna var skyddstiden 15 år efter publiceringen. Vilket innebär att bilder publicerade före 1945 i princip är oskyddade (med reservation för att skyddstiden kan ha ändrats mellan 1919 och 1960).

Till sist, oberoende om bilden är skyddad eller ej anses det vara god sed att ange fotografen.

/Daniel

Bra sammanfattning av reglerna. Behöver du en mer detaljerad kan du beställa en broschyr som går igenom hela detta regelverk på http://www.sfoto.se/sff_start/bestall.asp

MVH/Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.