Annons

Rättigheter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Han_na

Medlem
Hej!

Jag har en fråga om rättigheter till bilderna.

Jag fotar mycket porträtt och bröllop men undrar nu hur jag får använda bilderna?

Jag frågar alltid kunden om de tillåter att jag använder bilden på min hemsida/blogg?
Men då fick jag som svar av en kund att det skulle gå bra om de kunde få 2 extra bilder gratis eftersom
de hade haft svårt att bestämma sig för vilka bilder de ville ha. Jag sa nej, antingen tillåter man publicering eller inte.

Men frågan är har jag rätt att använda bilderna jag fotar hur jag vill i min marknadsföring eller räknas bilderna då som reklam bilder, så att jag måste ha deras tillåtelse?

/Hanna

Men frågan är har jag rätt att använda bilderna jag fotar hur jag vill i min marknadsföring eller räknas bilderna då som reklam bilder, så att jag måste ha deras tillåtelse?
När det gäller beställda porträttbilder måste du alltid ha den avporträtterades tillstånd för att överlåta upphovsrätten, i praktiken alltså så fort du vill publicera bilden i en tidning eller på en webbplats som inte du själv äger (t ex Fotosidan). Om du själv äger en webbsajt kan du publicera bilderna där.

När det gäller beställda porträttbilder måste du alltid ha den avporträtterades tillstånd för att överlåta upphovsrätten, i praktiken alltså så fort du vill publicera bilden i en tidning eller på en webbplats som inte du själv äger (t ex Fotosidan). Om du själv äger en webbsajt kan du publicera bilderna där.

Njae... upphovsrätten har alltid fotografen oavsett var de eventuellt publiceras. Däremot får man inte använda bilder av andra männinskor för att göra reklam hur som helst, För detta krävs deras tillstånd.

Rimligen måste ju egen marknadsföring alltid räknas som reklam eftersom man annars ganska lätt skulle kunna anställa en fotograf i varje företag som sprang runt och fotade vem som helst och sedermera kunde använda bilderna i den egna marknadsföringen utan modellernas godkännande. Så såsom jag tolkar det så MÅSTE du ha deras tillåtelse för att kunna använda dom i din marknadsföring.

Okej, jo det var det jag tänkte att det blir ju som "reklam" om jag lägger upp det på min portfolio på min hemsida. Men samtidigt är det ju mina bilder som jag äger. Men jag ska nog börja med avtal att dom skriftligen får skriva på om dom går med på det eller inte. Men det är ju synd om ingen går med på det? Hur gör man då för att synas, man vill ju som visa vad man gör..

Men jag ska nog börja med avtal att dom skriftligen får skriva på om dom går med på det eller inte. Men det är ju synd om ingen går med på det? Hur gör man då för att synas, man vill ju som visa vad man gör..

jag anser ju iof att du har haft möjligheten men avvisat den själv, men det är ju du som avgör hur du vill göra. Om en kund redan köpt bilder av dig och kan tänka sig att få två till gratis mot att du får använda bilder i din reklam så tycker ialla fall jag att det är en helt ok deal. Någonstans måste man börja och du har uppenbarligen problem att få bilder du kan använda...

Hej!

Jag frågar alltid kunden om de tillåter att jag använder bilden på min hemsida/blogg?
Men då fick jag som svar av en kund att det skulle gå bra om de kunde få 2 extra bilder gratis eftersom
de hade haft svårt att bestämma sig för vilka bilder de ville ha. Jag sa nej, antingen tillåter man publicering eller inte.

/Hanna

Okej, jo det var det jag tänkte att det blir ju som "reklam" om jag lägger upp det på min portfolio på min hemsida. Men samtidigt är det ju mina bilder som jag äger. Men jag ska nog börja med avtal att dom skriftligen får skriva på om dom går med på det eller inte. Men det är ju synd om ingen går med på det? Hur gör man då för att synas, man vill ju som visa vad man gör..

Hittills är det ingen som sagt nej till mig (kanske 20 par) så jag tror nog inte du behöver vara så orolig för att någon enstaka säger nej :)
Sen måste jag nog iof erkänna att jag hade tagit dealen med två extra kort för att få använda dom....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar