Annons

Rättigheter och skyldigheter vid fotografering på jobbet

Produkter
(logga in för att koppla)

uanjar

Medlem
Jag har fått i uppdrag av min chef att ta ett antal porträttbilder att användas till arbetsplatsens webbaserade personalkatalog. Jag är inte anställd som fotograf. Fotograferingen kommer att ske på arbetstid, men med min privata utrustning. Jag tycker förstås att det här uppdraget är roligt men undrar ändå...

  • Hur blir det med upphovsrätten till bilderna?
  • Kan jag använda bilderna för att marknadsföra mig som fotograf och i min blogg om foto? Bör mina kolleger skriva på en modellrelease?
  • Kan jag ta betalt av min arbetsgivare om de vill använda bilderna till annat ändamål än avtalat?
  • Borde jag ta ledigt och göra det här genom min firma i stället?
 
Jo, jag har läst de trådarna, men där var vi inne på specialfall där arbetsgivaren hade något speciellt papper att skriva på som då skulle vara avtalet.

I mitt fall är avtalet av betydligt enklare karaktär "Kan du ordna bilder till vår personalkatalog, när kan du ta bilderna", ungefär.

Frågan som kvarstår är vad lag och praxis säger i det läget.

Likaså är det intressant att utröna vilka eventuella avtal jag borde försöka förhandla fram. Är det exempelvis rimligt att kräva betalning enligt SFFs prislista om arbetsgivaren vill använda bilderna för annat ändamål än det som från början överenskommits.

Jag vill ju inte heller vara onödigt krånglig eftersom jag tycker att det här uppdraget är kul. Däremot vore det ju praktiskt att kunna återanvända några av bilderna i portfolio eller fotoblogg. Jag vet att arbetsgivaren är notoriskt omöjlig på att skriva ut fotografens namn vid bildpublicering, så den vägen får jag ingen reklam...
 
När jag fotar åt företaget där jag jobbar så brukar jag helt enkelt fråga chefen eller kunden vad det är som gäller. Ibland har jag intresse av bilderna men oftast inte, tycker mest det är kul att få avbryta det vanliga jobbet och ägna några timmar till att fota.

Att ta betalt av arbetsgivaren för extra publicering låter lite knas tycker jag, då är det väl bättre att komma överens med chefen att du får skriva någon timme extra på fotouppdraget och de sedan får göra vad de vill med bilderna?
 
Att det är bäst att alltid komma överens och ha ett skriftligt avtal.

Det är alltid arbetsgivaren som leder och fördelararbetet dvs vill han att du agerar fotograf så kan du bara begära att få uppgiften skriftligt. Man har alltid rätt att få sina arbetsupgifter skriftligen men det kan tolkas som att man är besvärlig...
Arbetsgivaren ska tillhandahålla nödvändig utrustning för uppgiften. Men det finns inget i lag som hindrar att en arbetstagare att använda sina privata "verktyg" i tjänsten.

Företaget har rätt attanvända bilder på sina anställda i viss utsträckning som är knutet till företaget t ex hemsida för att visa vilka man kan komma i kontakt med osv...

Om du fotograferar som en del av tjänsten och de som medverkar gör det som en del i sin anställning. Kan du inte utan vidare använda bilderna i annat sammanhang. Så du behöver samtycke från dessa om du vil använda bilderna själv.
 
Senast ändrad:
På mitt tidigare jobb behövde vi bilder till våra inpasseringskort och internweb (telefon/mail-katalog) .Vi hade en bra kamera på jobbet.

En anställd med tämligen monotona objektivt sett trista arbetsuppgifter som vi visste fotograferade mycket på fritiden tillfrågades, om hon ville utföra jobbet... Tanken var helt enkelt att företaget får lite bättre kvalite på bilderna och hon får ett trevligt avbrott från sina normala uppgifter win-win.

Först var det ja, kul.... dagen efter kom det frågor med antydningar om att hon borde få mer betalt, frågor om rättignheter mm. Det slutade med att jag fick ta bilderna :-/
 
Först var det ja, kul.... dagen efter kom det frågor med antydningar om att hon borde få mer betalt, frågor om rättignheter mm. Det slutade med att jag fick ta bilderna :-/

Iofs inget orimligt att hon frågar om lönen, om hon upplevde att hon fått mer ansvar i arbetsuppgifterna. Arbetsuppgifter är ju typfall på lönepåverkande faktorer.

Sen att det kan bli lite tokigt (utrymme att höja lönen finns inte, ni ville göra henne en tjänst) är ju en annan femma. Men i det stora hela är det bra att folk står upp för sig :)
 
Bara en påminnelse om att "ropar man efter för mycket så mister man kanske hela stycket" eller hur det nu gick ;)

Ansvarsfullare arbetsuppgifter... tja du har tydligen haft "snällare" arbetsgivare än mig om du tycker att ett engångstillfälle på några timmar med något som kanske kan anses vara lite mer ansvarsfullare arbetsuppgifter skulle resultera i en lönerevision...
 
Bara en påminnelse om att "ropar man efter för mycket så mister man kanske hela stycket" eller hur det nu gick ;)

Ansvarsfullare arbetsuppgifter... tja du har tydligen haft "snällare" arbetsgivare än mig om du tycker att ett engångstillfälle på några timmar med något som kanske kan anses vara lite mer ansvarsfullare arbetsuppgifter skulle resultera i en lönerevision...

Jag är ju inte lika insatt som du i detaljerna i detta fallet. Engångsuppgift var till exempel något som inte framgick för mig, eller om jag missade det, när jag läste förra inlägget.

Principen kan ju vara rätt även om kan vara oproportionerligt.

Säg t.ex. att någon är anställd/lönesatt för att sitta i receptionen, och gradvis får fler arbetsuppgifter med högre krav, så är det inget märkligt med att personen börjar fråga om lönen / putsa på sitt CV.
 
:) gjorde ett liknande uppdrag igår och tar betalt i tid som jag kommer överens med min chef muntligen. Till saken hör att min chef är väldigt schysst och förstår redan att utrustning inte är gratis. Kör på det om du har en bra chef. Om inte skriv avtal.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.