Annons

Rätten till renoverade gamla bilder ?

Produkter
(logga in för att koppla)

salix

Ny medlem
Jag har kommit över en låda med gamla bilder och glasplåtar mer än 70 år gamla, statsbilder, folk i arbete, landsbygd, vykort mm
I de flesta fall saknas uppgifter om fotografen. Nu har jag scannat och restaurerat en del av dessa dvs plockat bort damm, sprickor fläckar m.m samt justerat skärpa kontraster etc.
Resultatet har efter mycket nerlagd tid blivit en felfri bild som jag tänkt lägga ut på soc. media samt lämna över filerna till hembygdsförening lokalt utan arvode.
Min fråga är vem äger/ har rätten till dessa restaurerade bilder och kan vem som helst ladda ner och kopiera bilderna för vidare spridning på te.x. facebook grupper.
Eller är det bara villkoren för upphovsrätt och copyright som gäller vilket innebär att vem som helst kan dra nytta av mitt arbete och sprida bilderna och kanske rentav ta betalt för dessa?

Har inget konkret svar men undrar lite tvärtom...

Du har dragit nytta av någon annans arbete och sannolikt inte betalt. Har du då upphovsrätt för materialet?

Tankar från andra hållet.

Vänligen
Christian

Upphovsrätten gäller under upphovsmannens livstid och under 70 år därefter. När upphovsmannen avlidit bestämmer arvingarna hur verket får användas.

Sen är det högst troligt inte en käft som vet om dessa bilder du har.

Låter som ett spännande jobb. Jag föreslår att du tar kontakt med ditt Länsmuseum. Bilderna kan säker tläggas upp på Digitalt museum och får då i de allra flesta fall en CC (Creative Commons) -licens.

Det bästa är väl att försöka leta upp vem som är fotografen. Det skapar mervärde till bilderna.
Hur du ska göra det hänger ihop med hur du kommit över dom.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto