Annons

Rätten att lägga bilder på personer på hemsida?

Produkter
(logga in för att koppla)
Är det någon som har koll på om jag som fotograf fritt får lägga upp bilder på personer jag fotograferat (porträtt och liknande, tex i min studio) på min websida eller om jag måste få deras underskrift på ett avtal om det först?

Om det är beställda porträtt måste du ha beställarens tillstånd att publicera.

Alla andra bilder (som inte är kränkande) är det fritt fram.

Om det är beställda porträtt måste du ha beställarens tillstånd att publicera.

Alla andra bilder (som inte är kränkande) är det fritt fram.

Tack för svar! Så om jag bjudit in någon till studion och fotat kostnadsfritt (icke-kränkande såklart) skulle det vara fritt fram? Håller på att bygga upp ett portfolio genom gratisfotograferingar...

Gäller denna "beställar-regel" fortfarande? Jag har för mig att jag läste nånting nånstans om detta i samband med den nya lagen om kränkande fotografering, och det då stod nåt i stil med "i den gamla fotolagen (som numera är ersatt av upphovsrättslagen) fanns en beställar-regel", vilket jag tolkade som att denna beställar regel bara gällde i den gamla lagen?

Tack för svar! Så om jag bjudit in någon till studion och fotat kostnadsfritt (icke-kränkande såklart) skulle det vara fritt fram? Håller på att bygga upp ett portfolio genom gratisfotograferingar...

Det är en tolkningsfråga huruvida du får använda personporträtt på din egen sida som referens. Är du näringsidkare och det är att anse som reklam ska du alltid ha medgivande av identifierbara, levande, personer. Om det inte är att anse som reklam (eller om du inte är näringsidkare) så gäller ändå vissa begränsningar för "beställda porträttbilder"

"27 § Upphovsrätt må, med den begränsning som följer av vad i 3 § sägs, helt eller delvis överlåtas. Överlåtelse av exemplar innefattar icke överlåtelse av upphovsrätt. I fråga om beställd porträttbild äger upphovsmannen dock icke utöva sin rätt utan tillstånd av beställaren eller, efter dennes död, av hans efterlevande make och arvingar."

Fritt för tolkningar. Vet inte hur många avgjorda rättsfall det finns på området, men nog kan jag tänka mig att en kund som beställer ett porträtt och betalar (dyrt) för det inte vill se det säljas som affisch eller "oljemålning" på IKEA i framtiden.

Säkrast att ha en bildrelease som tillåter dig använda bilderna för egen marknadsföring (och kanske ännu mer).

Är det någon som har koll på om jag som fotograf fritt får lägga upp bilder på personer jag fotograferat (porträtt och liknande, tex i min studio) på min websida eller om jag måste få deras underskrift på ett avtal om det först?

Kan du inte skaffa tillstånd? Ett mail i alla fall. Även om du får kanske de inte vill.

Lånar tråden för en relaterad frågeställning:

Om jag har en kund som beställer en porträttfotografering på sin bebis och efter fotograferingen säger att jag absolut inte får använda fotona i min marknadsföring - har pappan/mamman rätt att kräva det utan att jag kan åberopa upphovsrätten på något sätt?

Förutsätt självklart att jag är nöjd med bilderna och gärna vill använda dem i min portfolio.

Om jag har en kund som beställer en porträttfotografering på sin bebis och efter fotograferingen säger att jag absolut inte får använda fotona i min marknadsföring - har pappan/mamman rätt att kräva det utan att jag kan åberopa upphovsrätten på något sätt?

Förutsätt självklart att jag är nöjd med bilderna och gärna vill använda dem i min portfolio.

Du får aldrig använda en bild på en person i marknadsföring utan dennes medgivande.

Knepigt men jo det eftersom ni (väl?) inte ingått något avtal är du fri att använda bilderna till vad du vill, utom i reklam, då det behövs en modelrelease. Portfolio ska vara ok eftersom det enligt tidigare diskussioner inte har räknats som reklam.

Men det kanske inte är så lämpligt att göra sig osams med kunden även om du har rätt.

Nu har vi två olika bud, har vi några källor/lagar/domar som backar upp någon av påståendena?

(Uppskattar era svar, om formuleringen antydde något annat)

Inte alls. Vid beställd porträttfotografering måste beställaren ge sitt medgivande för t ex publicering.

Intressant 3:27 paragraf men jag skrev för fallet "utan avtal"?

Nedan inlägg refererar till en närliggande situation:

"Din arbetsgivare har den kommersiella upphovsrätten och du har den ideella. Det innebär att du får visa upp och ställa ut saker som du producerats. Du har också viss rätt att styra hur det du gjort används av arbetsgivaren" som skrevs av Magnus Fröderberg.

som jag använt vid några tillfällen.

Jag köper dock invändningen, om det finns en beställning måste man på något sätt ge fotografen rätt att visa upp i sin egen portfolio, och för att få till det bör man alltså skriva ett avtal. (gissa om det slarvas med denna punkt!) (( nej inte jag, jag har med paragrafen även om jag inte har någon publik portfolio))

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar