Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rätta till klubblogga?

Produkter
(logga in för att koppla)

appel79

Aktiv medlem
Är det någon som skulle kunna hjälpa mig att göra min fotbolls klubbs logga snyggare. Jag har försökt att göra den så ren som möjligt, men blir inte nöjd. Inga skarpa kanter eller nått. Vete fan vad jag gör för fel.

Stor bild hittar ni här: http://www.citat.net/calle/his.jpg
 

Bilagor

  • his.jpg
    his.jpg
    47.3 KB · Visningar: 1,316
Jag gjorde om den till vektorgrafik i Illustrator. Blir lättast att skala o.s.v. då. S:et är inte rätt, och jag är inte övertygad om att Helvetica är rätta valet av typsnitt (har inte orkat kolla igenom kataloger för likhet) men det ser rätt likt ut. Såhär blev det:

http://www.unheard-of.com/misc/HIS_new.jpg

Originalet överst, vektorversionen underst (konverterad till jpeg här). Säg till om du vill ha arbetsfilen så fixar vi det.
 
Är Illustrator bättre att jobba i när man jobbar med tex loggor? Kanske skall ta och prova på det. Gäller det när man jobbar med all grafik till webben?
 
Ja, Illustrator är ett mycket bättre val än Photoshop. Poängen är att du skall göra sånt där som vektorgrafik. Då kan du skala upp den helt obegränsat i storlek utan kvalitetsförlust. Och mindre filer blir det också.
 
Mitt svar på din sista fråga är nej.

Vektorgrafik passar ypperligt till logotyper och illustrationer som inte innehåller mycket detaljer. Man får då även fördelen att man inte begränsar DPI i bilden vid utskrift (skrivaren kan skriva ut med sin maximala DPI).

Men webbgrafik över lag (undantaget flash) är inte vettigast att skapa i illustrator då man snarare vill ha kontroll på pixelnivå.

Jag föredrar en kombination av de båda.
 
logon

Lekte lite i illustrator.

Har inte fått till HIS texten än, men medaljongen blev hyfsad, se bifogad bild.

/Daniel
 

Bilagor

  • his.gif
    his.gif
    25.5 KB · Visningar: 1,042
Många bra arbeten.
En fråga, hur gör ni i illustrator?
Har försökt att tex köra trollstaven, men fet funkar inte?
Hur går ni till väga??????

Fattar ingenting av programmet, kan ju inte göra någonting. Vad gör jag för fel?
 
Jag har markerat hel loggan, och är nöjd med det. Men jag ser fortfarand pixlar?
Vad gör jag efter att jag markerat loggan?

Nogon som kan hjälpa mig?
 
Illustrator

Jag gjorde som så att jag monterade in din bild. La den i bakgrunden och ritade av den med ritstiftet.

Eftersom jag har den färdigritad, så kan jag maila den till dig, om du vill?

Mvh
/Daniel
 
Re: Illustrator

cacan skrev:
Jag gjorde som så att jag monterade in din bild. La den i bakgrunden och ritade av den med ritstiftet.

Eftersom jag har den färdigritad, så kan jag maila den till dig, om du vill?

Mvh
/Daniel

Det vore mycket snällt om du skulle kunna göra det.
[email protected]


Men hur gör jag för att få bort det där pixliga som är i bilderna? Så att jag kan förstora bilderna?
 
Det finns program som gör om bitmapfiler till
vectorgrafik.
Tex Corel trace
Jag har även funktionen inbyggd i Sign-Lab
Hur svarar man med en bild.

//Kjell
 
Även Illustrator (åtminstone senaste versionen om jag inte blivit felinformerad) ska ha en vector trace-funktion.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.