Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

rätt storlek på bild vid beskärning

Produkter
(logga in för att koppla)

Lars-Åke

Aktiv medlem
Finns det något sätt att i PS ställa in önskad storlek på bilden?

När jag ska beskära en bild tagen med digitalkamera vill jag kanske få fram en del av den ursprungliga bilden i storlek 5x7 cm. Det jag saknar nu är en funktion som man kan mata in storleken och när man gjort detta kommer det upp en "crop ram" i den storleken som man sedan kan plasera där man vill ha den på orginalbilden.

någon som förstår vad jag menar och som kan säga om denna funktion finns?

/Lasse

I Photoshop 7 gör du så här:

Klicka på beskärnings/Crop-verktyget i verktygspaletten (3:e verktyget uppifrån till vänster).
Längst upp under menyerna ser du då alla inställningar som finns för just det verktyget (har du en äldre version av Photoshop så dubbelklicka på verktyget så dyker rätt verktygspalett upp)

Skriv in vilken Widht och Height du vill ha. T.ex 345 px.
Px står för pixlar men du kan även skriva ut mm eller cm. I den tredje rutan skriver du in ev Resolution/Upplösning. Det kan vara bra om du t.ex vill skriva ut en bild som ska bli 6 x 6 cm med upplösning 200 dpi. Om bilden inte ska skrivas ut/tryckas behöver du inte skriva in nåt alls i den här rutan.

När du skrivit in måtten så ta beskärningsverktyget och dra det över önskad del av bilden. När du är nöjd, tryck return och bilden beskärs enligt de mått du angivit.

Lycka till!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar