ANNONS
Annons

"Rätt" slutartid i AV-läge?

Produkter
(logga in för att koppla)

Snapphane

Aktiv medlem
Har börjat försöka lära mig kameran "på riktigt" och gått tillbaka från manuellt till de halvautomatiska lägena, främst då AV. Men stötte på en vägg när jag nu skulle använda blixt.

Eftersom det är dåligt ljus, hamnar slutartiden där mellan 1/10 och 1/60 vilket inte är helt optimalt känner jag. 1/60 går väl an, men det blir lätt någon rörelse som suddar till det. Och blixten är ju till för att det här inte ska hända.

Så jag slog en referens i manualen, så att jag inte missat något. Hitta en ny funktion, men det hjälper inte så mycket. Man kan välja auto, mellan 1/60-1/200 samt låsa på 1/200 vid blixt. Att ha 1/60 som minsta hjälper såklart en del, då man undviker att hamna på 1/10 o dyl. Men det blir ändå inte bra.

Har haft "tumfokus" på prov här, så jag stängde av den och "gjorde som vanligt" för att kunna låsa exponeringen och få en förblixt med AE-knappen. Trodde det kunde hjälpa men inte.

Så nu slänger jag ut frågan här. Vad har jag missat? Eller är det lite så att blixt=manuellt? Har en Canon EOS 650D och en 320EX.
 
I läge A och då det är dåligt ljus väljer kameran 1/60 för den inbyggda blixten. Monterar Du en extern blixt ändras inte slutartiden. (provade på min Nikon D40).
 
Förenklat måste du bestämma om du vill ha blixten som enda ljuskälla i bilden, eller bara använda den som komplettering.

Om du vill använda blixten som enda ljuskälla kan du skruva ner slutartiden till kamerans synktid tycker jag, det finns ingen mening med att ha längre. Då kommer du också att frysa all rörelse, och du styr bildens exponering med bara bländaren.

Om du vill använda blixten som en bland många ljuskällor blir det lite bökigare, men i stort bestämmer bländaren hur mycket av blixtljuset som syns på bild, medan slutartiden påverkar allt annat ljus.

Edit:
du kan kolla på den här video, han pratar över en timme om blixtfoto:
https://www.youtube.com/watch?v=b5v7ejTAIlA
 
Nej

I läge A och då det är dåligt ljus väljer kameran 1/60 för den inbyggda blixten. Monterar Du en extern blixt ändras inte slutartiden. (provade på min Nikon D40).

Canons fungerar inte så. I AV-läge ställer den alltid in efter det naturliga ljuset oavsett ifall man har extern eller intern blixt. Det fungerar mao som ett upplättningsljus för skuggor i AV-läget.
 
Då är det tydligen bra att använda en extern blixt tillsammans med Nikon. Den jag trivs med och som jag finner mycket användbar är en bra analog historia med flera effektsteg och vridbar åt alla håll. (National 387 gärna kompletterad med en kabel SC17)

per
 
Då är det tydligen bra att använda en extern blixt tillsammans med Nikon. Den jag trivs med och som jag finner mycket användbar är en bra analog historia med flera effektsteg och vridbar åt alla håll. (National 387 gärna kompletterad med en kabel SC17)

per

Att tala om hur Nikon fungerar baserat på en blixt som inte pratar med kameran tycker jag är lite magstarkt. Jag har en blixt som pratar rätt lingo och det går förstås att köra både allehanda sorters automatik, såväl som att styra allting helt manuellt. Vet man inte hur kameran och blixten fungerar så kan man förstås få i stort sett vilket resultat som helst.
 
Att tala om hur Nikon fungerar baserat på en blixt som inte pratar med kameran tycker jag är lite magstarkt. Jag har en blixt som pratar rätt lingo och det går förstås att köra både allehanda sorters automatik, såväl som att styra allting helt manuellt. Vet man inte hur kameran och blixten fungerar så kan man förstås få i stort sett vilket resultat som helst.

Jag vet exakt hur mina enheter fungerar tillsammans och får mycket bra resultat. Det beror på att jag förstår hur de fungerar och skall användas.
Jag tycker att Du blåser på ganska ovänligt, tyvärr.

per
 
Jag vet exakt hur mina enheter fungerar tillsammans och får mycket bra resultat. Det beror på att jag förstår hur de fungerar och skall användas.
Jag tycker att Du blåser på ganska ovänligt, tyvärr.

per

Det tror jag säkert och det var inte heller det jag avsåg, med "vet man inte...". Om det var otydligt, vilket det nog var, så ber jag givetvis om ursäkt. Jag vidhåller dock att kommentarer som att det är bra att ha Nikon, baserade på en blixt som inte pratar med kameran, är något magstarka. Det ger ingen som helst indikation på hur kamerasystemet beter sig när det används som det främst är tänkt.
 
Har börjat försöka lära mig kameran "på riktigt" och gått tillbaka från manuellt till de halvautomatiska lägena, främst då AV. Men stötte på en vägg när jag nu skulle använda blixt.

Eftersom det är dåligt ljus, hamnar slutartiden där mellan 1/10 och 1/60 vilket inte är helt optimalt känner jag. 1/60 går väl an, men det blir lätt någon rörelse som suddar till det. Och blixten är ju till för att det här inte ska hända.

Utan blixt får du använda auto-ISO om du inte vill skruva den själv. Jag har dock för mig att Canons och Nikons sätt att hantera detta skiljer sig, så jag vågar inte säga hur bra eller dåligt det fungerar.

Så jag slog en referens i manualen, så att jag inte missat något. Hitta en ny funktion, men det hjälper inte så mycket. Man kan välja auto, mellan 1/60-1/200 samt låsa på 1/200 vid blixt. Att ha 1/60 som minsta hjälper såklart en del, då man undviker att hamna på 1/10 o dyl. Men det blir ändå inte bra.

Du kan inte använda en kortare slutartid än blixtsynktiden, vilket är den kortaste tid när hela slutaren är öppen samtidigt. Annars kommer du få mörkare delar i bilden där blixten inte lyst. Vill du ha kortare tid behöver du en blixt som stödjer det som på åtminstone på Nikonspråk heter high FP-sync. Då tappar blixten en del kraft, men man kan använda en kortare slutartid. Om din blixt har stöd för sådant vet jag inte, så det får du slå upp själv (eller någon annan tala om). Modellnumret ser lågt ut, så jag misstänker att stöd kan saknas, men jag vet inte utan att börja leta.

Märk väl att blixten i sig kommer att frysa rörelser om du använder den som huvudsaklig ljuskälla. Den lyser nämligen kort tid. Använder du den bara som en svag upplättning blir det förstås inte så.

Har haft "tumfokus" på prov här, så jag stängde av den och "gjorde som vanligt" för att kunna låsa exponeringen och få en förblixt med AE-knappen. Trodde det kunde hjälpa men inte.

Så nu slänger jag ut frågan här. Vad har jag missat? Eller är det lite så att blixt=manuellt? Har en Canon EOS 650D och en 320EX.

Ibland så är det enklast att köra manuellt, men du kommer inte undan de begränsningar som tekniken sätter.
 
Blixtens brinntid är extremt kort, mycket kortare än 1/200, så i regel spelar inte slutartiden så stor roll, blixten kommer frysa eventuella rörelser ändå.
 
Prova gärna skruva upp ISO i AV läget.
Senast som idag var jag i en idrottshall med lysrörsbelysning.
ISO ställdes upp och program vitbalans lysrör ställdes in blev riktigt bra utan blixt.
Slutartid 1/200 på folk som höll sig lugna, no action.

//Christer
 
Då så, automatik för upplättnadsblixt annars manuellt tar jag med mig härifrån. Ska testa en dag i "mörk" miljö och se vad kameran tycker. Misstänker väl att det blir än mer knasigt.

Vad gäller slutartiden föredrar jag att ligga i området 1/100-1/160. Släpper in omgivande ljus men tillräckligt snabbt för att få bort rörelse. Går man upp mot 1/200 för annat än "porträtt" känns det lite onaturligt och "blixtigt".

Men tackar för feedback, alltid trevligt med forumet när man kör fast :thumbup:
 
Jag tycker snarare att läge M är att föredra tillsammans med blixt, oavsett vilket resultat du vill uppnå. Med läge M har du ju exponeringsmätaren att tillgå i sökaren, så du kan se hur nära normal exponering du ligger. Beroende på kamera kan du se två eller tre steg därifrån på skalan.
Därför går det lätt att bestämma hur det ska vara även i läge M, samtidigt som du får värden som ligger stabilt så länge du inte ändrar dem själv.

Enbart i situationer där ljuset är så starkt att man vill använda blixt enbart för att fylla i lite skuggor tycker jag Av fungerar bättre.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.