Annons

Rätt mått på papperskopia

Produkter
(logga in för att koppla)

Melmis

Aktiv medlem
Hej.

Jag fixar min bild i CS6. Jag sparar den rakt av utan att ändra några mått mm.
När jag laddar upp en sån sparad bild på Crimson & ska framkalla är dem "perfekta" måtten 30x45 el 50x75 visar Crimson & dpi 72. Jag vill att den ska vara 30x40 el 50x70 & dpi 300. Är ju mycket lättare att hitta ramar till de måtten....
Hur gör ni då? Kan jag ändra inställning i kameran så att dessa måtten redan ligger från taget kort? Eller måste jag ändra det i CS? Kan ju gå in under image size & ändra, men kan jag få det att vara så redan från början?

Om ni levererar högupplösta filer till kund... Vad sätter ni för mått & dpi på era bilder då?
 
Om ni levererar högupplösta filer till kund... Vad sätter ni för mått & dpi på era bilder då?

dpi eller snarare ppi så länge bilden är i datorn spelar ingen roll förrän den ska ut på papper. Vill kunden ha förinställt till t ex 20*30cm 300ppi för egen printning så bör bilden i grunden vara minst 3543*2362pix
 
Jag vill att den ska vara 30x40 el 50x70 & dpi 300. Är ju mycket lättare att hitta ramar till de måtten....
Hur gör ni då? Kan jag ändra inställning i kameran så att dessa måtten redan ligger från taget kort? Eller måste jag ändra det i CS? Kan ju gå in under image size & ändra, men kan jag få det att vara så redan från början?

Du kan ju ställa in proportionerna i crop verktyget i PS och direkt få det förhållande du vill ha.

Personligen vill jag ha maximalt antal pixlar ur kameran. En kamera med sensor i 2:3 format (canon & nikon) så får du mindre antal pixlar om du direkt i kameran väljer 3:4 och på samma sätt en kamera med sensor i 3:4 format (olympus bl a) får du mindre om du ställer i 2:3.
 
Du kan ju ställa in proportionerna i crop verktyget i PS och direkt få det förhållande du vill ha.

Personligen vill jag ha maximalt antal pixlar ur kameran. En kamera med sensor i 2:3 format (canon & nikon) så får du mindre antal pixlar om du direkt i kameran väljer 3:4 och på samma sätt en kamera med sensor i 3:4 format (olympus bl a) får du mindre om du ställer i 2:3.

Jag har en Canon 5d II
 
dpi eller snarare ppi så länge bilden är i datorn spelar ingen roll förrän den ska ut på papper. Vill kunden ha förinställt till t ex 20*30cm 300ppi för egen printning så bör bilden i grunden vara minst 3543*2362pix

Jag har en Canon 5d II. Den fotar 5616x3744, dpi 72, står det oom jag går in på bildinformation.
 
Dina bilder består då av 5616*3744 pixlar. Ställer du om den till 3:4 format så klipps drygt 600 (ca 4992*3744) pixlar på bredden bort och du har ingen möjlighet att "komponera om" bilden i sidled efteråt. Av den orsaken vill jag klippa i photoshop i stället.
 
Dina bilder består då av 5616*3744 pixlar. Ställer du om den till 3:4 format så klipps drygt 600 (ca 4992*3744) pixlar på bredden bort och du har ingen möjlighet att "komponera om" bilden i sidled efteråt. Av den orsaken vill jag klippa i photoshop i stället.

Om du vill beställa måtten 40x50 för utskrift. Hur skulle du göra då i Photoshop med en sån bild?
Alt. 20x30
50x70
 
Crimson bryr sig knappast om vilket dpi/ppi värde filen har så länge pixlarna räcker till. Jag läste att större bilder printas i 200dpi och mindre i 300dpi.
5616 pixlar på bredden från din kamera räcker då till 5616px/200ppi*2,54=71cm på bredden i ursprungligt utförande men sen kan de skala upp bilden lite om de ska skriva ut i 100cm t ex.
 
Om du vill beställa måtten 40x50 för utskrift. Hur skulle du göra då i Photoshop med en sån bild?
Alt. 20x30
50x70

Urklipp från photoshop med crop verktyg valt. Där som jag skrivit 50 och 70 kan du skriva vad som helst för siffror och crop verktyget formas till det och du ser direkt hur bilden blir.
EDIT: Du kan ju naturligtvis flytta rutan så du får den del av bilden du vill ha. Och pilarna mellan kastar om mellan liggande och stående.
 

Bilagor

  • 50.JPG
    50.JPG
    17.6 KB · Visningar: 479
Urklipp från photoshop med crop verktyg valt. Där som jag skrivit 50 och 70 kan du skriva vad som helst för siffror och crop verktyget formas till det och du ser direkt hur bilden blir.
EDIT: Du kan ju naturligtvis flytta rutan så du får den del av bilden du vill ha. Och pilarna mellan kastar om mellan liggande och stående.

Hur vet jag att den bilden fungerar för en 50x70 utskrift på papper? Jag menar att den verkligen räcker till för att bli fin?
Svårt det här tycker jag...

Finns det liksom några mått på något sätt som gör att jag vet det?
Vad kameran har för MP, eller vad du har för ppi värde eller nåt annat? Eller är det pixlarna på bilden som avgör hur stor bild du klarar av att trycka.

Säg att jag skulle vilja trycka en bild som är 2X2m. Hur gör jag då för att veta att den räcker till för det?
Min Canon 5d II är på 21MP
 
I grova drag kan du dividera pixelmängden med 100 t.ex 5616/100=56,16cm så får du en storlek med 100pixel/cm vilket är samma som 254 pixel/tum (2,54cm är en tum).
Förstorningar som betraktas på längre avstånd klarar sig med mindre (crimson 200 ppi) och mindre bilder som betraktas på nära håll behöver lite mer (crimson 300 ppi)
 
Säg att jag skulle vilja trycka en bild som är 2X2m. Hur gör jag då för att veta att den räcker till för det?
Min Canon 5d II är på 21MP

Då beror det på hur mycket bilden kan förstoras, uppskalas, och betraktningsavståndet. Gör du pixlarna 1*1cm stora så blir bilden 56m bred, på en husvägg, så på rätt betraktningsavstånd så ser det jättebra ut.
 
Kvalitetsmässigt är det bättre att skala upp en bild med dubbelt i photoshop, t ex 5616px till 11232px, än att halvera ppi t ex 200ppi till 100. Båda ger samma utskriftsstorlek men den uppskalade är då bättre.
Noteras bör att dubblerar du sidbredden så blir resultatet 4*upplösningen eller 84Mpix i ditt fall så då behövs också lite datorkraft.
 
I grova drag kan du dividera pixelmängden med 100 t.ex 5616/100=56,16cm så får du en storlek med 100pixel/cm vilket är samma som 254 pixel/tum (2,54cm är en tum).
Förstorningar som betraktas på längre avstånd klarar sig med mindre (crimson 200 ppi) och mindre bilder som betraktas på nära håll behöver lite mer (crimson 300 ppi)

Men om jag laddar upp en bild på Crimson med dpi 72 & måtten 5616x3744 så ser det ut så här. Då känns det ju som att det går att skriva ut stor bild fast dpi:n "bara" är 72.
Eller känner inte Crimson av att jag bara har 72?
 

Bilagor

  • Screenshot 2016-01-17 17.14.13.jpg
    Screenshot 2016-01-17 17.14.13.jpg
    35.9 KB · Visningar: 44
Du kan inte välja "storlek" och "ppi" hur du vill.

ppi är precis vad det låter som, Pixels Per Inch. Om du har 1000 pixlar på en bildsida, och vill skriva ut den 8 tum lång, så blir det 125 pixlar på varje tum. Det är så tätt pixlarna hamnar, oavsett hur hur tätt man vill ha dem. Samma bild utskriven 4 tum lång får såklart 250 pixlar per tum, och skriver du ut den en halv tum stor blir det 2000 ppi.

Missuppfattningarna kommer nog från att bildfilen är märkt med "72 ppi". Om du verkligen vill ha pixlarna så glest, så måste du fördela dem över 76 tum (långsidan 5616 pixlar = 72 * 76.611)

dpi Dots Per Inch, ppi Pixels Per Inch. Ofta används de bägge uttrycken lite slarvigt för att mena samma sak.

Bra analogi: Ett korsstygnsmönster kan vara märkt med "3 stygn per centimeter", men då måste hela broderiet få en viss storlek. Vill du brodera samma mönster på en mindre yta måste du sy fler stygn per centimeter. Högre spi ! (Stiches per inch...)
 
Jag vill att den ska vara 30x40 el 50x70 & dpi 300. Är ju mycket lättare att hitta ramar till de måtten....

Du har redan fått många råd. Jag tänkte bara flika in att det kan vara trevligt att använda en passepartout runt bilden. Det gör att bilderna alltså skall vara mindre än ramen. Det finns standard passepartouter till standardramarna och använder man dem så kommer man att märka att många kommer att använda 3:2 formatet för själva bilden. T ex en bild som är 20 x 30 i en 30 x 40 ram.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.