Annons

Rätt kamera för mig?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tusen tack för svar - återigen. Jag börjar förstå det där med fullformat. Fast ändå inte. Men jag tror att myntet trillar ner när jag väl börjar fota :) Det ska bli så spännande! Om en vecka börjar semester och då har nya kameran och objektivet förhoppningsvis hunnit komma - behöver inte oroa mig för sysselsättningsproblem ;)

Solsken
//Linda
 
Jag gjorde D70->D700 resan för 3.5år sedan och det blev en smärre chock (possitiv) sådan, när man märkte hur man kunde fotografera i dåligt ljus och bildkvaliteten rent generellt.
Jag överger nu dock min D700 och har införskaffat en D800, största anledningen till det är att jag vill ha möjligheten att filma med kameran. Hade D800 varit vad den är utan filmning hade jag nog inte bytt.

Med en D700 kommer du kunna ta otroligt snygga skymnings och grynings-bilder som du bara kunde drömma om med din D70.

/Karl
 
Ja, det blev den kameran och det objektivet. Båda har kommit, men jag måste vänta några få dagar till innan jag får färgglada paket med krusiga snören. Ska se riktigt förvånad ut när jag packar upp ;) Sedan kommer rapport :)

Solsken
//Linda
 
Jag har inte hunnit mer än att packa upp kameran. Inte mycket mer än så i alla fall. Har förstås tagit några bilder bara för att känna på den och NU fattar jag vad fullformat är. OJ! Har som sagt inte mer än hunnit känna på den och resten av dagen innebär festförberedelser, men jag är redan väldigt nöjd och lovar att återkomma när jag haft tid att testa lite mer - längtar :)

Solsken
//Linda
 
Jag hade också föreslagit en fullformat och då du verkar ha gått på din magkänsla redan, återstår det bara att säga lycka till med fotandet :)

Grattis i förskott :)
 
Hej!

Kan bara säga att jag är jättenöjd. Men det tar nog en stund att lära sig kameran - känner mig inte som någon vidare fotograf just nu, men jag läser på och testar mig fram. Fast en sak irriterar mig. Slutartiden ändras hela tiden automatisk. Kör mest på programmen P och M. Om jag rattar till slutartid 100 i program M så väljer kameran lite hur den vill om jag inte rattar dit på nytt till varje bild. I program P väljer den själv hej vilt hela tiden. Blir galen. När jag glömmer bort mig och sedan tittar på bilderna så växlar det mellan bilder med "rätt" ljus och bilder som är på tok för mörka eller ljusa. Morr!!!

Solsken
//Linda
 
Näääeee
M ställer du tid & bländare sedan är dem fast där.
Möjligtvis att du kan ha ställt in autoISO o så fladdrar ISO.

P Ja sjävlklart justerar kameran hela tiden efter hur ljust motivet är som du pekar på.

Sedan kan du snurra inställningshjulet i P-läget.
Det du gör då är att du väljer en större eller mindre bländare(tid) men kameran justerar fortfarande tid & bländare efter ljuset.
 
Jag använder nästan alltid A-läget. Då kan jag enkelt styra hur stort skärpedjup jag vill ha och det är nästan alltid det jag vill styra. M-läget innebär att du måste ratta in både tid och bländare rätt för att få en korrekt exponering. P-läget innebär att du med ratten på baksidan väljer bländare/slutartid i kombination för korrekt exponering.

Med A-läget rattar du in den bländare du vill använda för att få önskat skärpedjup med ratten på framsidan och kameran sköter slutatiden för korrekt exponering.

Det du måste tänka på om du kör med A- eller P-läget är att slutartiden blir tillräckligt kort så du inte får skakningsoskärpa (gäller i alla lägen i och för sig). Det kan du styra med ISO-värdet, ju höger ISO-värde ju ljuskänsligare blir sensorn men nackdelen är att tillkommer brus i bilden. På D700 är det inga problem att gå upp till ISO800 men över det bör du testa dig fram för att se vad som är acceptabelt för din använding av bilderna.

/Frode
 
Tack. Det är jag på det klara med. Det jag inte förstår är varför slutartiden hela tiden ändrar sig. Iso fladdrar inte. Men i både läge P och M så ändrar sig slutartiden rejält. Utan att jag ändrar läge på kameran så kan 125 i slutartid efter tagen bild hoppa upp till 320 och sedan ner till 40. Förstår inte. Något måste jag ju göra som är fel.


Ha det så gott!
//Linda
 
Hej!

Kan bara säga att jag är jättenöjd. Men det tar nog en stund att lära sig kameran - känner mig inte som någon vidare fotograf just nu, men jag läser på och testar mig fram. Fast en sak irriterar mig. Slutartiden ändras hela tiden automatisk. Kör mest på programmen P och M. Om jag rattar till slutartid 100 i program M så väljer kameran lite hur den vill om jag inte rattar dit på nytt till varje bild. I program P väljer den själv hej vilt hela tiden. Blir galen. När jag glömmer bort mig och sedan tittar på bilderna så växlar det mellan bilder med "rätt" ljus och bilder som är på tok för mörka eller ljusa. Morr!!!

Solsken
//Linda

Ja, men du kan inte ställa in tid i M, och sedan ratta till tex P och behålla den tiden. Vill du välja tid, och behålla denna och kameran ändå väljer bländare automatiskt är det Tv (eller vad det heter på din kamera) du skall använda istället. Inställda värden i M, behålls bara med programratten kvar i M. Vet inte om jag förstod din fråga rätt? Men det är så jag tolkar den. Annars får du nog förtydliga vad du egentligen upplever som problem.
 
Hej!

Självklart ändrar jag inte program. Men probelmet uppstår i både läge M och läge P.

Om jag är i läge M och tar en bild där jag har ställt in slutartiden på 100 och sedan vill ta en till -- utan att röra kameran eller att ändra program eller någonting annat, så ändras slutartiden automatisk så nästan bild blir anigen över- eller underexponerad. Och vid tredje bilden (jag är fortfarande kvar i samma program utan att ha rört kameran eller någonting annat) så hoppar den till en ny slutartid.

//Linda
 
Tack. Det är jag på det klara med. Det jag inte förstår är varför slutartiden hela tiden ändrar sig. Iso fladdrar inte. Men i både läge P och M så ändrar sig slutartiden rejält. Utan att jag ändrar läge på kameran så kan 125 i slutartid efter tagen bild hoppa upp till 320 och sedan ner till 40. Förstår inte. Något måste jag ju göra som är fel.


Ha det så gott!
//Linda

Har du köpt kameran ny eller begagnad. Har du köpt en begagnad kanske den har någon skum inställning någonstans.

Gå in i Fotograferingsmenyn/Inställningar för ISO-känsl, se till att automatisk ISO-känslighet står på OFF.
Sätt exponeringsläget till Matrismätning (på ratten runt AE-L/AF-L knappen på baksidan av kameran).
Sätt vredet för AF-läge i det nedre läget (enpunkts mätning)
Sätt kameran i A-läget och t ex bländare 5,6 och fokusera på något fast föremål en bit bort.

Nu bör inget "fladdra" ;o) om inte ljuset ändras förstås (sol/moln).

Om det fortsätter, kolla om det är likadant med dina olika objektiv. Det kan vara en tanke att försiktigt rengöra kontakterna mellan objektiv och kamera.

/Frode
 
Har du råkat ställa in kameran för "bracketing"? Det gör att kameran tar ett antal bilder med olika exponeringar, t.ex. användbart om man ska göra en HDR-bild, men väldigt förvirrande om man inte vet om det.
 
Ja det där måste ju vara bracketing, eller gaffling, eller vad det kan heta i menyn. Förstår att trådstartaren morrar :)
 
Tack snälla, snälla, snälla! Det var gaffling kameran var inställd på. Tyckte att det var märkligt att den ändrade slutartid i serier om tre tider. Tyckte också att symbolen BKT var märkligt. Förstår inte hur jag har lyckats göra den inställningen av misstag! Kameran är ny, så det måste ju vara jag som har pillat och kommit emot av misstag.

Som sagt, tusen tack - nu kan jag fortsätta fotografera utan att få tuppkrupp :)

Trevlig kväll!
//Linda
 
Om vi säger så, här, du är inte den första som lyckats peta in BKT utan att märka det ;-)

Det är klart att det tar ett tag att vänja sig vid en helt ny annorlunda kamera, men du kommer att bli nöjd när du lärt dig!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.