Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rätt kamera för mig?

Produkter
(logga in för att koppla)

Linda Axelsson

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag har bestämt mig för att det är dags för en ny kamera efter nio år med min Nikon D70. Jag tar mest trädgårdsbilder, då trädgård är ett stort intresse och då jag även skriver om trädgård - både på blogg och i tidning. Bildexempel finns på http://krukmakerskan.blogspot.se/ Jag funderar på en Nikon D700. Var inne på en D800 ett tag, men efter att ha läst på om den så känns den lite overkill för den nivå jag ligger på. Hur ska jag veta om D700 passar mig? Obejktiven jag använder är:

Sigma 18-50 1:3.5-5.6 DC D
Nikon AF-S Nikkor 70-300mm 1:4.5-5.6
Tamron AF 90 mm 1:2.8 MACRO 1:1

Vill jättegärna ha tips. Känner mig lite lost och blir förvirrad av allt tekniska ord när jag försöker läsa på ...

Vänligen
//Linda
 
Antingen kan du satsa på D700 eller D7000 som jag ser det. Lika bra att fortsätta med sjuorna ;-)

Telezoomen och 90 mm kommer att funka på vilken som, men normalzoomen fungerar bara på D7000, köper du en D700 behöver du en ny som t.ex. nya 24-85 VR som nyss släpptes eller något annat liknande.

Är du med på skillnaden mellan DX och FX-sensorerna? D700 är FX, D70 och D7000 är DX.
 
Hej!

Tack för svaret. Nej, jag har inte koll på vad FX och DX är. Finns det en D7000 också. Vad är skillnaden på den och D700? Bättre, sämre?

Solsken
//Linda
 
D7000 är det närmaste du kommer en modern version av din D70. D700 är en klart större och tyngre kamera med större sensor och sökare. För ditt bruk tror jag att du kan spara rätt mycket pengar på att köpa D7000 och ändå få ett utmärkt bra resultat.

DX: det sensorformat nästan alla digitala spegelreflexkameror har, bl.a. din D70.
FX: det format 35mm-film har och som finns i ett antal, rätt dyra, digitala spegelreflexkameror, t.ex D700, D800, D3 och D4.

Fördelen med FX är bättre sökare och bättre låg-ISO-brus. Nackdelen är priset och storleken (om det nu är en nackdel).

Per.

PS. Här är en automatiskt skapad jämförelse: http://snapsort.com/compare/Nikon_D700-vs-Nikon_D7000
 
Tack för svaren. När det gäller objektiv - går det överhuvud taget att koppla Sigma 18-50 1:3.5-5.6 DC D på D700?

Om jag bestämmer mig för D700 och måste börja leta objektiv - hur vet jag då vilka som kan passa till D700?

Vänligen
//Linda
 
Det går, men du får bara ut knappt halva pixelantalet. Fast att hitta ett objektiv som är minst lika bra som det för FX är inte dyrt. Ett 28-105/3,5-4,5 är inte så dumt och kan hittas för en tusenlapp.
 
Tack för tipset. Jag måste erkänna att jag börjar känna mig smått korkad. Jag googlar och googlar och blir inte klok på någonting ... men så småningom klarnar det säkert - brukar vara så ;)

//Linda
 
Tack för tipset. Jag måste erkänna att jag börjar känna mig smått korkad. Jag googlar och googlar och blir inte klok på någonting ... men så småningom klarnar det säkert - brukar vara så ;)

//Linda

Det klarnar säkert! Med en hyggligt ödmjuk attityd - vilket du verkar ha - kan du alltid fråga mer här, folk gillar att hjälpa till. Det känns alltid trevligt att kunna hjälpa nån som kan ännu mindre än man själv! :)

Per.
 
Så bra. Ibland känns det som om man kan för lite för att våga fråga ;)

Det blir nog en D700. Det stämmer säkert att jag klarar mig med en D7000, men magkänslan säger D700. Objektiv får bli när jag har klurat lite till. Macrot är mitt kära älsklingsobjektiv, så så länge det fungerar lika bra på D700 som på min gamla D70 är jag glad.

Solsken
//Linda
 
Så bra. Ibland känns det som om man kan för lite för att våga fråga ;)

Det blir nog en D700. Det stämmer säkert att jag klarar mig med en D7000, men magkänslan säger D700. Objektiv får bli när jag har klurat lite till. Macrot är mitt kära älsklingsobjektiv, så så länge det fungerar lika bra på D700 som på min gamla D70 är jag glad.

Solsken
//Linda

Du har en bra magkänsla. Den kameran blir du helnöjd med. Den är inkörsporten till FX(fullformatsvärlden),

Mvh
 
Jag var just inne på sidan där jag har tänkt köpa kameran. Är det här ett objektiv som passar och om det är det - är det i så fall något att ha?

Nikon AF-S 24-85/3,5-4,5G ED VR

Är det förresten samma som du menar, Helmetrock?

//Linda
 
Det passar. Om det är något att ha är svårt att säga eftersom det knappt kommit ut. Men det är definitivt värt att titta på.
 
Japp, det var just det 24-85 jag menade! Där är ju alldeles nytt så det är inte helt lätt att veta hur bra det är i förhållande till de bästa, men under alla förhållanden är det ljusår bättre än det du har nu så du kommer garanterat att bli nöjd :)

Att köpa en D700 och sedan sätta på ett objektiv som din Sigma är bara dumt, då är det bättre att köpa ett billigare hus och lägga pengarna på bättre optik istället. Ditt macro och 70-300 funkar fint på D700, men du kommer att tycka att de är lite vidare än du är van vid eftersom FX-sensorn ger större bildvinkel. 70 mm kommer du att tycka är ungefär som 50 mm på din D70, men förutom det är allt detsamma! Förresten är orsaken till att din Sigma inte fungerar på D700 att det inte finns något att visa där de andra objektiven ger större bildvinkel, det blir svarta kanter istället.

D700 kommer du att bli nöjd med, det kan jag garantera!
 
Tänk bara på att du kommer uppleva dina objektiv olika på D700 jämfört med D70, eftersom det är FX och DX-format på de olika sensorerna.

Bildvinkeln förändras. Om du är van vid en viss bildvinkel med ditt 90 mm objektiv på D70 så kommer det att ge en större (vidare) bildvinkel på D700. Och samma sak med alla andra objektiv.

Filter behöver du inget alls, enligt mig. Såvida du inte fotar i extremt skitiga miljöer med sprutande lera eller saltvattenstänk. Ett motljusskydd räcker bra för att skydda mot stötar. Ett filter bidrar i värsta fall till att sprida ljusreflexer och ge allmänt kontrastsänkande effekt.
 
Vill ju ha något som skyddar objektivet, men ser att det finns en uppsjö av filter som går att använda.

Själv använder jag bara skyddsfilter vid två tillfällen: Motortävlingar, och när jag plåtar från publikplats på spelningar med full publik. I övrigt har jag en bra försäkring istället.

Ett cirkulärt polarisationsfilter kan dock vara trevligt att ha.,
 
Vet inte om du förstod skillnaden mellan FX & DX.
FX är en sonsor som är fysiskt större.

Det gör att optiken måste belysa en större yta, därför passar inte all optik.
nackdelen med FX är större & tyngre & ofta dyrare optik.
Fördelen är kortare skärpedjup, bättre sökare.

En annan effekt är:
DX 85 mm upplevs som ca 50mm på FX
DX 50 mm upplevs som ca 35mm på FX
osv
faktorn är väl ca 1,6
 
Det stämmer säkert att jag klarar mig med en D7000, men magkänslan säger D700.

Lita inte på magkänslan, utan ta hjälp av hand- och ögonkänslan. Dvs ta med dina objektiv till en bra kamerabutik och testa de båda kamerorna.

För övrigt kanske du ska fundera på en kamera med vridbar skärm om du plåtar mycket makro?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.