Annons

Rätt intällningar i Photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

MartinG

Aktiv medlem
Det här är en fråga som jag tror att många mer än jag undrar över och skulle vilja ha ett tydligt svar på. Jag har läst runt i forumet, men blir inte klokare.

Problemet är att jag är osäker på inställningar i Photoshop, vad gäller färgrymd, baka in profil och allt det där.

Mina förutsättningar:
- Kamera: Nikon D200
- Färgprofil i kameran: AdobeRGB
- Fotograferar i RAW
- Labbet som jag framkallar hos kör med sRGB (Jag har Adobe inställt i kameran för "säkerhets skull", om jag skulle välja ett annat labb någon gång.)
- I Camera Raw har jag sRGB inställt och 300dpi (i "rutorna" under där bilden syns).
- Jag trycker "open" och bilden dyker upp i "vanliga" Photoshop.
- Där bearbetar jag bildern vidare.
- När jag är nöjd går jag in på "convert to profile" och konverterar till labbets färgprofil.
- Jag sparar bilden som tif och skickar till labbet.

Detta är ALLT jag gör.
Har jag missat något?
Bör jag konvertera till labbets profil INNAN jag börjar bearbeta bilden i "vanliga" Photoshop?
Vilka inställningar ska man ha som "default" i Photoshop? Det vore kanon om någon kunde visa en "skärmbild" eller något.

Hoppas att jag gjort mig begriplig.
Tacksam för svar!
/Martin
 
Du ska inyte konvertera till labbets färgprofil, den finns för att du ska kunna jämföra hur biderna ser ut i tryck.
 
Är du nöjd med resultatet från labbet?
Du behöver inte konvertera...
Oftast så har labbet färdiga profiler för olika kameror, varpå labbdatorn konverterar bilden till sin färgprofil. Jag skickar mina bilder i AdobeRGB och resultatet motsvarar ganska väl det som min kalibrerade skärm återger. Däremot kan man använda labbets profil för sk. softproofing, för att se hur färgerna blir vid utskrift och om alla kulörerna kommer med i trycket (tryckbarhetsvarning).
 
Hur är rutinerna på sveriges fotolabb, läser alla av profilen och konverterar innan de printar, dvs, är man alltid säker om man skickar i adobeRGB med profil och labben använder sRGB?

Eller måste man kolla innan för varje ställe man printar ut på?
 
tiq skrev:
Hur är rutinerna på sveriges fotolabb, läser alla av profilen och konverterar innan de printar, dvs, är man alltid säker om man skickar i adobeRGB med profil och labben använder sRGB?

Eller måste man kolla innan för varje ställe man printar ut på?

Tyvärr är det få labb som läser den infogade profilen. De flesta antar bara att alla bilder är i sRGB och då blir det grått och tråkigt om du skickar dem en Adobe RGB-bild. Enklaste sättet att slippa detta är att undvika sådana labb och använda sådana som verkligen läser din inbäddade profil.

Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.