MartinG
Aktiv medlem
Det här är en fråga som jag tror att många mer än jag undrar över och skulle vilja ha ett tydligt svar på. Jag har läst runt i forumet, men blir inte klokare.
Problemet är att jag är osäker på inställningar i Photoshop, vad gäller färgrymd, baka in profil och allt det där.
Mina förutsättningar:
- Kamera: Nikon D200
- Färgprofil i kameran: AdobeRGB
- Fotograferar i RAW
- Labbet som jag framkallar hos kör med sRGB (Jag har Adobe inställt i kameran för "säkerhets skull", om jag skulle välja ett annat labb någon gång.)
- I Camera Raw har jag sRGB inställt och 300dpi (i "rutorna" under där bilden syns).
- Jag trycker "open" och bilden dyker upp i "vanliga" Photoshop.
- Där bearbetar jag bildern vidare.
- När jag är nöjd går jag in på "convert to profile" och konverterar till labbets färgprofil.
- Jag sparar bilden som tif och skickar till labbet.
Detta är ALLT jag gör.
Har jag missat något?
Bör jag konvertera till labbets profil INNAN jag börjar bearbeta bilden i "vanliga" Photoshop?
Vilka inställningar ska man ha som "default" i Photoshop? Det vore kanon om någon kunde visa en "skärmbild" eller något.
Hoppas att jag gjort mig begriplig.
Tacksam för svar!
/Martin
Problemet är att jag är osäker på inställningar i Photoshop, vad gäller färgrymd, baka in profil och allt det där.
Mina förutsättningar:
- Kamera: Nikon D200
- Färgprofil i kameran: AdobeRGB
- Fotograferar i RAW
- Labbet som jag framkallar hos kör med sRGB (Jag har Adobe inställt i kameran för "säkerhets skull", om jag skulle välja ett annat labb någon gång.)
- I Camera Raw har jag sRGB inställt och 300dpi (i "rutorna" under där bilden syns).
- Jag trycker "open" och bilden dyker upp i "vanliga" Photoshop.
- Där bearbetar jag bildern vidare.
- När jag är nöjd går jag in på "convert to profile" och konverterar till labbets färgprofil.
- Jag sparar bilden som tif och skickar till labbet.
Detta är ALLT jag gör.
Har jag missat något?
Bör jag konvertera till labbets profil INNAN jag börjar bearbeta bilden i "vanliga" Photoshop?
Vilka inställningar ska man ha som "default" i Photoshop? Det vore kanon om någon kunde visa en "skärmbild" eller något.
Hoppas att jag gjort mig begriplig.
Tacksam för svar!
/Martin