Annons

"Rätt" inställningar

Produkter
(logga in för att koppla)

drakelicious

Aktiv medlem
Hejsan, ny här på forumet och tänkte se lite hur det är här :).

Hur som helst, jag är en amatörfotograf, om man ens kan kalla mig för det.

Har en Canon 600D med 55-250mm objektiv atm. Lär mig än medan jag fotar såklart men tänkte fråga här lite om inställningar.


Kan du manuellt läge bra så är de inga problem, men jag kan inte alltid det vid tillfällen där jag inte riktigt vet vad som ska hända. Jag ska till exempel foto fyrverkeri nu om ett par veckor, då har jag fått lära mig att man ska köra med:
100 ISO (om möjligt)
f8-14
2-10s slutartid

Om det nu stämmer?

Tänkte dock höra vad för standard inställningar för t.ex Porträtt, landskap, göra HDR bilder, sport och snabba rörelser etc. Vill alltså bara få korta bra svar på standard inställningar jag kan lägga på minnet så jag kan börja använda M läget mer och inte de andra som jag gör jämt.

Tacksam för all hjälp :)
 
Börja med att låta kameran välja allt genom att sätta kameran på "P" (som väl program heter även på Canon?). Först därefter finns det anledning av börja skruva själv om det inte blir som du vill ha det.

Blir det inte bra oftast, tycker du?

Beträffande fyrverkeri är det ett rätt speciellt motiv som kräver något annat än kamerans mätare. Där låter ditt förslag som ett bra utgångsläge.

Per.

PS. Det låter som du tror att M-läget är proffsläget. Sluta med det. Låt kameran sköta det kameran är bra på, mäta kvickt som tusan!
 
Börja använda Av (bländarprioritet) och Tv (slutarprioritet) för att lära dig sambandet mellan dessa och för att ta "kontroll" över bilden. Tänk ocksp på att då kommer att få skruva upp ISO on du kör på snabba slutartider eller på små bländare...beroende på yttre förutsättningar...
Porträtt t.ex. AV och största bländaren för att få oskärpa i bakgrunden...
Landskap t.ex. AV och liten bländare (f8-16) i kombination med stativ för att få skärpa över hela bilden.
HDR t.ex. AV och relativt liten bländare, t.ex. f8, givetvis med stativ. Tre olika exponerongat med samma bländare och olika slutartider.
Sport t.ex. Tv 1/500 (men hellre snabbare) för att kunna frysa bilden...fotar du motorsport panorerar du kameran och kör med längre slutartid för att få fartkänsla t.ex. 1/100

Alla värden/inställningar ovan är bara exempel. Så mitt råd är att skippa P och M och lär dig Av och Tv ihop med exponeringskompensationen.
Obs! P kan vara toppen att ha för att snabbt vara redo för ögonblicksbilder..

Lycka till!
 
För fyrverkeri skulle jag rekommendera ett stativ och helst också en fjärrutlösare. Då kan du välja läget "bulb" som slutartid, d.v.s. att du själv startar och avslutar exponeringen (när pjäsen/pjäserna har exploderat).
 
När jag för ca 2 år sedan köpte min första systemkamera och började foto med annat än helautomatlägen så inledde jag med att köra 100% på Av-läget. Till det mesta så duger det utmärkt att köra med största bländare och sedan sätta ISO så att kameran väljer 1/500 eller snabbare.

Nästa steg för mig var att fortfarande i Av-läget foto med mindre bländare för att få ett större skärpedjup vid exempelvis landskapsfoto. Jag fotograferar hela tiden handhållet så jag ser till att slutartiden håller sig på 1/500 eller snabbare.

Ibland slår man i "taket", speciellt när jag började foto mingelbilder inomhus så räckte helt enkelt ljuset inte till, på min 60D tycker jag bilderna blir snygga med upp till 1600ISO, då blir tiden längre och flera bilder fick skaknings eller rörelseoskärpa (jag eller motivet rör sig för mycket medans bilden tas). Att fota med högre ISO eller med den inbyggda blixten undviker jag än så länge som pesten.

Sen var det dags att fotografera propellerflygplan och att panorera bilar etc. Då började jag lära mig Tv-läget och att välja korrekt tid. (1/200 är en bra tid att starta med för att få fina propellrar samtidigt som man undiver skakningsoskärpa i möjligaste mån, planen flyger omkring med allt från ca 1200 till ca 2800rpm där framme så det går inte att specificera någon exakt tid som ger en viss effekt)

Nästa steg var att fota i kyrkor och andra ställen med knepigt motljus mm. Då var det dags att använda M-läget.... nu har jag börjat leka med den interna blixten och vi får se om jag skaffar mig en extern blixt snart.
 
Jag fotograferar hela tiden handhållet så jag ser till att slutartiden håller sig på 1/500 eller snabbare.

Ibland slår man i "taket", speciellt när jag började foto mingelbilder inomhus så räckte helt enkelt ljuset inte till, på min 60D tycker jag bilderna blir snygga med upp till 1600ISO, då blir tiden längre och flera bilder fick skaknings eller rörelseoskärpa (jag eller motivet rör sig för mycket medans bilden tas).

Är inte 1/500 ett väldigt lågt tak? Jag tycker det fungerar bra med slutartid ner mot ca 1/50 utan skakningsoskärpa med normalobjektiv, ibland ännu längre (är det tele får det såklart vara kortare tid). Att sätta 1/500 som tak vid "normal" fotografering borde vara ganska begränsande och gör väl att man måste skruva upp ISO mer än nödvändigt.

Men jag fotar i och för sig sällan motiv som rör sig snabbt, så det kan kanske göra att jag har en annan syn på saken.
 
Jag ska till exempel foto fyrverkeri nu om ett par veckor, då har jag fått lära mig att man ska köra med:
100 ISO (om möjligt)
f8-14
2-10s slutartid

Om det nu stämmer?
Njaaee kanske inte riktigt så...

1 stativ, det kommer man inte undan.
2 välj tid, iso & bländare i manuellt läge.
detta bestämmer av hur du vill framställa miljön. Det som är runt fyrverkeriet.
tex En stad i kvällsljus.
Kanske funkar iso=100, f8 & 10s, du måste helt enkelt testa innan fyrverkeriet drar igång hur du vill exponera omgivningen.

Sen finns det en rolig variant om man vill ha med mycket fyrverkeri på samma bild.
Låt säga att du kommer fram till:
iso=100, f11 & 22s
Öppna slutaren o håll en svart kartongbit framför objektivet.
Så fort du vill ha med "fyrverkeri" så flyttar du kartongbiten o räknar sekunder själv.
Håll för mellan ljusspelet o släpp in när ljusspelet är.
När du har räknat ihop att du har släppt in ljus under sammanlagt 22s så stänger du slutaren.
O börjar om på nästa bild.

Just det, du skall helst samtidigt täcka sökaren under hela tiden så att inget ströljus letar sig in från okularet.
 
Njaaee kanske inte riktigt så...

1 stativ, det kommer man inte undan.
2 välj tid, iso & bländare i manuellt läge.
detta bestämmer av hur du vill framställa miljön. Det som är runt fyrverkeriet.
tex En stad i kvällsljus.
Kanske funkar iso=100, f8 & 10s, du måste helt enkelt testa innan fyrverkeriet drar igång hur du vill exponera omgivningen.

Sen finns det en rolig variant om man vill ha med mycket fyrverkeri på samma bild.
Låt säga att du kommer fram till:
iso=100, f11 & 22s
Öppna slutaren o håll en svart kartongbit framför objektivet.
Så fort du vill ha med "fyrverkeri" så flyttar du kartongbiten o räknar sekunder själv.
Håll för mellan ljusspelet o släpp in när ljusspelet är.
När du har räknat ihop att du har släppt in ljus under sammanlagt 22s så stänger du slutaren.
O börjar om på nästa bild.

Just det, du skall helst samtidigt täcka sökaren under hela tiden så att inget ströljus letar sig in från okularet.
Smart tips jag inte tänkt på!
 
Är inte 1/500 ett väldigt lågt tak? Jag tycker det fungerar bra med slutartid ner mot ca 1/50 utan skakningsoskärpa med normalobjektiv, ibland ännu längre (är det tele får det såklart vara kortare tid). Att sätta 1/500 som tak vid "normal" fotografering borde vara ganska begränsande och gör väl att man måste skruva upp ISO mer än nödvändigt.

Men jag fotar i och för sig sällan motiv som rör sig snabbt, så det kan kanske göra att jag har en annan syn på saken.

Mjo, jag borde nog skrivit något mer i stil: att jag har som målsättning att hålla 1/500 eller snabbare för att på så sätt nästan garantera skarpa bilder även vid handhållet.

När ljuset inte räcker till och tiderna blir längre så kör jag oftast med sekvenstagning, det intressanta är att det nästan alltid är den första bilden som blir skarpast men om jag kör enbildstagning så blir det sämre... som duktig pistolskytt som är bra på uppföljning så borde jag ha diciplin nog att hålla still efter att spegeln börjat röra på sig men.... tur att de extra exponeringarna är näst intill gratis ;)
 
Rätt och fel, onda och goda är inte riktigt nordiskt och naturligt. Påminner om den speciella österländska medelhavsfilosofin. Alla inställningar på kameran är de rätta och lämpar sig väl för en viss situation.
 
Det finns inga standardinställningar. Allt beror på hur ljust motivet är och hur ljus du vill att bilden ska bli. Saker som hur rörligt motivet är, hur stort skärpedjup du vill ha mm.
Det finns heller inget egenvärde i att använda M mer. Jag kan tycka att det är givande att undvika P och gröna rutan, dels för att lära sig mer, dels för att få mer kontroll på exponeringen. A, S och auto-ISO är amvändbara i olika situationer. Med mer erfarenhet kommer du få en intuitiv förståelse för hur du kan lösa olika situationer och det finns alltid mer än en lösning. Öva, experimentera och fråga mer...
 
Kontroll har man oavsett vilket läge man väljer. Det är ju bara att titta i sökaren, där displayen visar tid, bländare och ISO, så har man kontrollerat det, oavsett vilket driftsätt man använder.
Man kan ha kontroll utan att ställa in själv. När man kontrollerat kan man få för sig att ändra något, men det är en annan sak.
 
"Det är ju bara att titta i sökaren, där displayen visar tid, bländare och ISO, så har man kontroll..." Enklare än så kan det ju inte bli, men vad är det man ser och vad är det som behövs? Om man litar på att bli självlärd genom att öva hamnar man på oändliga misstag. För att undgå livslånga problem bör man bli något av en forskare och självkritiker. Det blir till att förstora bilden på displayen maximalt och kolla skärpa. Man måste kolla histogrammet och lära sig tolkningen.
Skulle nog ge rådet att också bli vis av andras misstag. Läroböcker skadar inte heller. Genom böckerna får man ju en möjlighet att kopiera andra. Tror det heter fotokultur att lära från andra och när man lärt sig är det tid för egen utveckling och komma snäppet över sina läromästare allt för att hålla utvecklingen på fötter och framåt.
De flaxande fåglarna på fågelbrädet kräver ju 1/1000 s eller 1/2000 s. Enklaste sättet att komma på det är någon berättar eller att man läser i bok. Svåraste sättet är att reda ut det på egen hand. Det är också något konstigt med landskapsbilderna. Den som kommer hem med de bästa bilderna har ett rejält stativ, använder bländare 8 , ISO100 och tider man inte kan hålla fast . Vaknar tidigt om morgonen och får bråttom vid solnedgången.
De där värdena på bländare, tid och ISO är inte bara mekaniska. De är förenade med känslor och bildkomposition. En tursam fotograf har inställningarna i ryggmärgen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.