Annons

"Rätt" inställningar

Produkter
(logga in för att koppla)

drakelicious

Aktiv medlem
Hejsan, ny här på forumet och tänkte se lite hur det är här :).

Hur som helst, jag är en amatörfotograf, om man ens kan kalla mig för det.

Har en Canon 600D med 55-250mm objektiv atm. Lär mig än medan jag fotar såklart men tänkte fråga här lite om inställningar.


Kan du manuellt läge bra så är de inga problem, men jag kan inte alltid det vid tillfällen där jag inte riktigt vet vad som ska hända. Jag ska till exempel foto fyrverkeri nu om ett par veckor, då har jag fått lära mig att man ska köra med:
100 ISO (om möjligt)
f8-14
2-10s slutartid

Om det nu stämmer?

Tänkte dock höra vad för standard inställningar för t.ex Porträtt, landskap, göra HDR bilder, sport och snabba rörelser etc. Vill alltså bara få korta bra svar på standard inställningar jag kan lägga på minnet så jag kan börja använda M läget mer och inte de andra som jag gör jämt.

Tacksam för all hjälp :)
 
Börja med att låta kameran välja allt genom att sätta kameran på "P" (som väl program heter även på Canon?). Först därefter finns det anledning av börja skruva själv om det inte blir som du vill ha det.

Blir det inte bra oftast, tycker du?

Beträffande fyrverkeri är det ett rätt speciellt motiv som kräver något annat än kamerans mätare. Där låter ditt förslag som ett bra utgångsläge.

Per.

PS. Det låter som du tror att M-läget är proffsläget. Sluta med det. Låt kameran sköta det kameran är bra på, mäta kvickt som tusan!
 
Börja använda Av (bländarprioritet) och Tv (slutarprioritet) för att lära dig sambandet mellan dessa och för att ta "kontroll" över bilden. Tänk ocksp på att då kommer att få skruva upp ISO on du kör på snabba slutartider eller på små bländare...beroende på yttre förutsättningar...
Porträtt t.ex. AV och största bländaren för att få oskärpa i bakgrunden...
Landskap t.ex. AV och liten bländare (f8-16) i kombination med stativ för att få skärpa över hela bilden.