Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rätt färger i Firefox 3

Produkter
(logga in för att koppla)
Du är för rolig du Lars.

Tack för svaret, visste faktiskt inte att Mac hade stöd för det.

Ha de bra!

:)
 
Senast redigerad av en moderator:
personligen tycker jag färgerna ser förjävliga ut. alldeles för mättade färger.
läser Firefox in en profil i bilder, som tidigare inte har någon profil? eller läser den bara bilder med profil på rätt sätt?
Firefox tolkar bildens färginformation utifrån den inbäddade färgprofilen och visar färgerna korrekt om du har en kalibrerad/profilerad bildskärm. Om bilden saknar inbäddad färgprofil, vet inte Firefox hur bilden ska tolkas och förutsätter sRGB.
 
är inte det riktigt dåligt egentligen? borde inte firefox känna av ifall profil finns. och isf läsa den. om inte profil finns så visas bilden utan. funkar t.ex safari likadant?
 
är inte det riktigt dåligt egentligen? borde inte firefox känna av ifall profil finns. och isf läsa den. om inte profil finns så visas bilden utan. funkar t.ex safari likadant?
Bilden måste ju visas i någon sorts färgrymd, annanrs blir det ju svartvitt, och då väljer man att förutsätta sRGB eftersom de flesta bilder på webben är konverterade till den färgrymden, oavsett om profilen är inbäddad eller ej. Safari förutsätter inte sRGB utan en motsvarande färgrymd som jag inte kommer ihåg just nu vad den heter.
 
bilder som sparas för web i photoshop sparar ju inte i sRGB om man inte väljer det. och det är väl så bilderna ser ut i firefox, om man itne har färghanteringen på. ganska dassiga, men inte svartvita.
ifall du softproofar "monitor RGB" i photoshop så får du samma utseende på bilden som i IE eller firefox utan färghantering.

detta verkar onekligen vara det som dom flesta använder sig av, då nästan alla bilder jag kollat på med färghantering ikryssat i firefox blir för mättade.

vart ligger felet tror du?
 
bilder som sparas för web i photoshop sparar ju inte i sRGB om man inte väljer det. och det är väl så bilderna ser ut i firefox, om man itne har färghanteringen på. ganska dassiga, men inte svartvita.
ifall du softproofar "monitor RGB" i photoshop så får du samma utseende på bilden som i IE eller firefox utan färghantering.

detta verkar onekligen vara det som dom flesta använder sig av, då nästan alla bilder jag kollat på med färghantering ikryssat i firefox blir för mättade.

vart ligger felet tror du?
Själva bilden befinner sig i samma färgrymd som din arbetsfärgrymd i Photoshop (om du inte har ändrat separat), vilket innebär att om du sparar för web, så måste du antingen själv konvertera till sRGB eller om du har CS3 eller nya CS4, klicka i att bilden ska konverteras automatiskt till sRGB, annars blir det garanterat felvisning på webben.

Om din arbetsfärgrymd är Adobe RGB och du sparar för web utan att konvertera till sRGB och utan att bädda in profilen, så finns det ingen som kan se bilden med de rätta färgerna.

Om bilderna är rätt hanterade ligger avvikelsen säkert i din bildskärm/bildskärmsprofil. Se till att din bildskärm är profilerad och konvertera bilder som ska visas på webben till sRGB och bädda in sRGB-profilen, så visas bilden rimligt rätt i IE (utan färghantering) och rätt i Safari och Firefox.

Stora avvikelser mellan IE utan färghantering och tex Photoshop eller Safari beror på att din bildskärm avviker från sRGB-standarden. Sök på Stefan Ohlsson i detta forum så hittar du mer information i det ämnet.

Nu måste jag lägga mig! God Natt!
 
Härligt Per för ett inlägg som gjorde mig glad! En sammanfattande och lättöverskådlig tråd som kommer att göra att många uppfattar bilder på samma sätt!

Jag hoppas och håller tummarna att världen inte går under trots en dubbelpost som kommer att ligga upp i några dagar!

Tack Per!

Mvh
Henrik Sjöman

Tjena Henrik å ni andra som gillade inlägget.
Ville bara säga tack till er för att ni stöttar ;)

Jag har nu förstått efter att jag läst en massa trams skrivet
av profilen "alfin" att han inte verkar fotografera så mycket utan är
här för en sak, nämligen att bryta sig in i andras inlägg utan att komma
med något positivt.
Gnälligare person har jag aldrig skådat här förut.
Förstår inte vart han vill komma med gnället...
Nä sånt går FET bort!

Mitt mål med inlägget ang Firefox 3 nådde sitt mål direkt,
nämligen hjälpa andra som hade problemet med färgerna på PC,
och jag tycker att jag har lyckats.

Mvh Per
 
Tjena Henrik å ni andra som gillade inlägget.
Ville bara säga tack till er för att ni stöttar ;)

Jag har nu förstått efter att jag läst en massa trams skrivet
av profilen "alfin" att han inte verkar fotografera så mycket utan är
här för en sak, nämligen att bryta sig in i andras inlägg utan att komma
med något positivt.
Gnälligare person har jag aldrig skådat här förut.
Förstår inte vart han vill komma med gnället...
Nä sånt går FET bort!

Mitt mål med inlägget ang Firefox 3 nådde sitt mål direkt,
nämligen hjälpa andra som hade problemet med färgerna på PC,
och jag tycker att jag har lyckats.

Mvh Per
11 inlägg på 3,5 år varav 3 inlägg handlar om en icke-nyhet som redan finns i åtskilliga andra trådar i samma forum och dessutom en dubbelpostning i ämnet?

Med ditt historiska bidrag till folks kunskaper här på Fotosidan kan jag garantera att ingen skulle tappa någon kunskap om du istället ägnar dig åt något annat.
 
alfin, du skulle gärna vilja vara moderator här inne va?
Alltså allt detta startade med att jag kommenterade en dubbelpostning. Så här i efterhand borde jag definitivt inte gjort det med tanke på hur många som tar chansen att trigga på sådana inlägg. Så nej, moderator vill jag inte vara, men jag hade önskat att våra forumvärdar stänger sådana här meningslösa trådar direkt istället för att radera vissa over-the-top-inlägg. Min erfarenhet från andra forum är att låser man tråden signalerar man också tydligt att diskussionen gått över styr. Det kommer tyvärr säkert fler kommentarer i denna tråd eftersom folk tycker sådant här är kul. Och jag svarar!
 
11 inlägg på 3,5 år varav 3 inlägg handlar om en icke-nyhet som redan finns i åtskilliga andra trådar i samma forum och dessutom en dubbelpostning i ämnet?

Ljuga kan han åxå hehe
Jag får det till 771 inlägg om räkneverket på sidan stämmer :)
å inte en kommentar på sina egna bilder? Hur kan det komma sig?
 
11 inlägg på 3,5 år varav 3 inlägg handlar om en icke-nyhet som redan finns i åtskilliga andra trådar i samma forum och dessutom en dubbelpostning i ämnet?

Med ditt historiska bidrag till folks kunskaper här på Fotosidan kan jag garantera att ingen skulle tappa någon kunskap om du istället ägnar dig åt något annat.

Here we go again.
 
Bra fråga faktiskt.
Men det kommer ingen annan än programmerarna själva kunna svara på.
Det finns faktiskt ett svar på den frågan, men som jag sa tidigare, du lär ju inte klara av att bidra till kunskapsutvecklingen på Fotosidan.

Återigen en uppmaning till forumvärdarna - stäng tråden - please!
 
Hittade svaret :)

Två anledningar:
1) Prestandaförlust, ca. 10-15%, vilket kan märkas när man tittar på större bilder.
2) Plug-ins stöder inte profilerna. Kan bli "fel färger" på en del hemsidor, grafikmässigt.

http://www.dria.org/wordpress/archives/2008/04/29/633/

Tack för att du letade upp svaret!
Tur att tråden inte är stängd. ;-)

Jag kan rekommendera Firefox tillägget IE tab för att snabbt växla till IE inuti Firefox, när man ser något som inte verkar stämma.


Michael - Föredrar öppna trådar -
 
Firefox läser färgprofil men ger övermättade bilder

Färgprofilläsning i firefox 3 funkar men ger tokhög rödmättnad jämfört med den jag ser i photoshop eller i Windows fotogalleri.

Så här gör jag:
1 Jag har kaliberat min skärm med en Colorvision spyder och färgprofilen är laddad (har inte trillat ur som den kan göra i vista ibland när man får ett frågefönster).
2 Jag har profilerat min skanner med en it8(har inte så mycket med skärmproblemet att göra).
3. Jag skannar in bilden pss som när jag profilerade skannern och tilldelar (assign) skannerprofilen till bilden och konverterar till sRGB.
4. Bilden ser bra ut så som jag vill ha den (övre vänstra bilden)
5. Gör jag en proof colors med monitor RGB eller skärmens bildprofil blir bilden för röd.
6. jag sparar bilden inklusive dess färgprofil
7. I windows fotogalleri ser bilden lika dan ut som i photoshop dvs såsom jag vill ha den
8. Öppnar jag den kända Ducati bilden i Firefox så blir den motorcykeln grön (nedre vänstra bilden). Det betyder att bilden tolkas med den medlagda icc profilen. Hade den blivit röd så hade den lästs med den inkludera färgprofilen i windows eget färgprofilformat (WCS) vilket bara fungerar i Windows Fotogalleri så vitt jag vet och hade den blivit blå så hade ingen färgprofil alls lästs in. Firefox läser alltså ICC profilen (men inte WCS).
9. Öppnar jag fotot i firefox (nedre högra bilden) så blir bilden lika övermättat som när jag kikar på den med proof colors i monitor RGB eller i save for web med inställningen uncompensated color.

Min slutsats: I photoshop och Windows Fotogalleri så tolkas bilden enligt den bifogade färgprofilen + att skärmens egenheter när det gäller mättnad kompenseras för. I webläsaren tolkas bilden utifrån den bifogade profilen men det kompenseras inte för att min bildskärm låter rött visas för mättat.

Jag hade i min enfald trott att min skärmkalibrering skulle göra så att min skärms egenheter skulle elimineras oavsett vilken applikation jag visar bilden i.

Är det något jag gör tokigt missförstår?
 

Bilagor

  • färgtest.jpg
    färgtest.jpg
    56.1 KB · Visningar: 110
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.