Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rätt exponering

Produkter
(logga in för att koppla)

NamNam

Aktiv medlem
Hur vet jag när det är rätt exponering? Säg att jag har ställt in ett bländarvärde och kameran mäter en slutartid. Hur vet jag om slutartiden är rätt?
Jag har läst lite om bl.a femfingermetoden där det går ut på att mäta ljusreflektions skillanaden i svarta, vita och skugg partier, och därmed kompensera med bländaren. Istället kan man mäta handen i skuggpartiet och får rätt exp. Är inte detta lite krångligt? Tänk om jag mäter ljuset från ett längre avstånd? Då kan jag inte sträcka fram handen och mäta.
Jag utgår nu från kamerans ljusmätare och inte en separatmätare som mäter infallandeljus.

Hur mäter ni rätt exp? Har ni några tips?

Att kunna exponera korrekt bygger faktiskt väldigt mycket på rutin och erfarenhet, det är med andra ord något som man lär sig. Det enda tipset jag kan ge är faktiskt att du provar dig fram, kör alternativexponeringar och jämför resultaten.

Hälsn. Joakim

Det finns ingen "rätt" exponering, utan exponeringen är beroende av fotografens intention. Med andra ord: filmen kan inte registrera och återge alla nyanser såsom ögat kan uppfatta dem. Därför måste fotografen välja vad som är viktigt att framhäva, är det detaljer i skuggorna, är det rörelse, är det detaljer i högdagrarna etc. Beroende på vad fotografen vill framhäva väljs exponering.

/Erik

Går givetvis att utveckla ett svar som blir långt men en kortvariant kan vara:Moderna kameror har väldigt bra ljusmätare så oftast är det bara att ösa på..men har du en spotmätare så kan du mäta och exponera efter noggrannare premisser..Naturfoto bygger oftast på att exponera efter ljusaste delen i bilden sen får skuggorna bli så svarta dom vill..det går sedan att förbelysa filmen om skuggorna ska ljusas upp men det kommer i en senare lektion..
mvh/gunte..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar