Annons

Rätt exponering.

Produkter
(logga in för att koppla)

Tommy Törnquist

Aktiv medlem
Jag behöver höra lite om olika inställning för att fotografera i överexponerat läge med min D70s. Som jag ser det finns det tre olika sätt att ställa in kameran. Det första är om jag själv överexponerar med ett steg för att inte objekten i förgrunden ska bli mörk. om man läser i instruktionsboken finns det ett sätt att ställa in kameran på om man läser på sidan 84 om autoexponeringslås. Om man läser vidare i boken hittar jag samma funktion på sidan 86 Exponeringskompensation. Är inte alla dessa tre exempel en och samma sak fast på olika sätt? Eller har jag missat något när jag har läst manualboken?
Tommy
 
Tommy Törnquist skrev:
första är om jag själv överexponerar med ett steg för att inte objekten i förgrunden ska bli mörk.
Överexponering innebär att du tvingar kameran att ta in mer ljus än kamerans ljusmätning egentligen vill ha. Förgrund/bakgrund har ingenting med det att göra.
om man läser på sidan 84 om autoexponeringslås.
Exponeringslåset låser ljusmätningen, så att du kan rikta om kameran men behålla det nyss uppmätta värdet.
samma funktion på sidan 86 Exponeringskompensation. Är inte alla dessa tre exempel en och samma sak fast på olika sätt? Eller har jag missat något när jag har läst manualboken?
Tommy

Som sagt, kompensation och lås är två helt olika saker.
 
kompensation justerar mätvärdet.

ex: kameran mäter 1/60 f/8 du har på +1 stegs kompensation då kommer mätaren visa rätt exponering vid 1/125 f/8.

kompensationen påverkar altså hur kameran exponerar automatiskt samt vilket mätvärde du får i läge M.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.