Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rätt Eller Fel?

Produkter
(logga in för att koppla)

Derure

Aktiv medlem
jag har en simel fråga...
följande har skett.
En kompis till mig har mot sin vilja fått sin bild publicering till ett utkast som skickas till alla klasserna på skolan...

han undrar om detta är på något vis lagligt eftersom han sa till personen somm satte in bilden att han avsolut inte ville vara med.
bilden är på honom då han är i bar överkropp.
tacksam för hjälp

Junkers skrev:
jag har en simel fråga...
följande har skett.
En kompis till mig har mot sin vilja fått sin bild publicering till ett utkast som skickas till alla klasserna på skolan...

han undrar om detta är på något vis lagligt eftersom han sa till personen som satte in bilden att han avsolut inte ville vara med.
bilden är på honom då han är i bar överkropp.
tacksam för hjälp

Nu är jag ingen expert men.....

Så vitt jag vet är det det helt lagligt med mindre utkastet ska anses som reklam för något.
Detta är under förutsättningen att den som satt in bilden också är upphovsmannen eller har fått tillstånd av upphovsmannen till bilden.

Lite mer bakgrund till bilden hade varit intressant. Typ vem har tagit den?

Jag har inte jättestor koll men om bilden anses, eller om han anser bilden kränkande så har han väl någonting att säga till om?

Nä någon som har lite större koll på saken får nog hjälpa dig, det finns många här som har!

/Jeppe

BrB 5kap 3§ då? =)
"Den som smädar annan genom kränkande tillmäle eller beskyllning eller genom annat skymfligt beteende mot honom, dömes, om gärningen ej är belagd med straff enligt 1 eller 2 §, för förolämpning till böter".

Ja, men jag tänker att det är EN del av vad man anmäla det för. Den andra delen är själva publiceringen mot någons vilja.
//Liza

Tror inte att det finns nått som ens liknar "publicering mot någons vilja" isf skulle de flesta tidningar, speciellt sk skvaller blaskor få lägga ner direkt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar