ANNONS
Annons

Räta ut fiberpapper

Produkter
(logga in för att koppla)
En steksten. Värm den i ugnen till ungefär 130-140 grader. lägg den på bilderna (Torra bilder, skyddspapper mellan bilder och sten), eventuellt med extratyngder ovanpå så att det plattas ut ordentligt. låt hela paketet svalna över natten.
Resultat - platta bilder.

Eller i alla fall plattare.

-- MW

Väl beprövat recept (av mej i alla fall, kommer inte ihåg var jag läste det):

1 Spruta lite rent vatten med en blomspruta på baksidan och låt tränga in en stund så pappret blir lite småfuktigt, inte genomblött.

2 Ta ett strykjärn och pressa lätt på baksidan så sträcker det upp sig. Var försiktig och håll järnet i rörelse hela tiden. Man kan lägga en linnehandduk emellan men det brukade inte jag göra.

Pappret tål ganska hög värme, prova på nån bild du kan avvara ifall du känner dej osäker.

Lycka till!
Peter

Tusen tack !!!

Vill helst inte överge fiberpapper då jag ÄLSKAR dem. Plastpapper är enklare, visst, men inte samma sak.

=

En volvo är okej, men Jaguar är roligare

Om du har möjlighet torka papperet med emulsionen neråt (kräver att du har en torkram med nät att lägga bilden på, testa inte med en bänkskiva). Då brukar de bli tillräkligt plana för att montera med addhesivpapper medelst strykjärn. Så brukar jag göra. Har även kört med fuktad baksida och i press, det hjälper men ofta fick jag smårippel någonstans i bilden kvar ändå (speciellt utåt kanterna).

Med adhesiv-montering på lite tunnare syrafri papp så blir de plana och får dessutom plats under en tjock passpartout i ramarna jag använder.

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.