Annons

Räta upp sneda linjer

Produkter
(logga in för att koppla)
Om du har Photoshop kan du helt enkelt ta och markera hela bilden, välj sedan Redigera - omforma - förvrängning och dra i hörnen upptill tills linjerna är parallella. Det behövs ju ganska lite. Sen beskär du bilden som du vill ha den.

Ett enkelt sätt i photoshop är detta, använd linjalen (Measure tool) ligger under pipetten. Dra med den ett streck som följer t.ex. horisonten eller liknande (går även med lodräta linjer), gå sedan till rotate canvas i menyn där finns ett alternativ som heter Arbitrary välj det klicka ok och bilden är upprätad, sen är det bara att beskära.

mvh Peter

Senast ändrad:
Det förfarande Peter beskriver är jättebra att använda om man vill räta upp en bild som lutar, tex sned horisont. Men i det här fallet är det icke parallella linjer, som man vill ska bli parallella, åtminstone om jag förstod frågan rätt.
Då räcker det inte att du roterar bilden, linjerna är sneda i förhållande till varandra i alla fall.

Markera hela bilden. Välj i menynRedigera > Omforma > Perspektiv. Dra in det nedre handtaget i markeringen tills det blir bra. Stödlinjer är trevliga att använda som hjälpmedel, kan dras ut från linjalerna.

Bilagor

• radis.jpg
    radis.jpg
    37.1 KB · Visningar: 678
Nu ser jag att jag hade missat att Gunnvor redan hade beskrivit metoden också :) Nåja, sovdags.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar