Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Räta upp fisheyebilder
- Trådstartare Gomer
- Start datum
avlsutad110823
Avslutat medlemskap
Gomer
Aktiv medlem
tack Roine och Thomas för tipsen.
Har tagit hem båda programmen.
Thomas
Har tagit hem modulerna för D3 och Fishey 16mm men jag är nog lite korkad.
Har suttit i över en timme utan att komma på hur autokorrigeringen eller för den delen den manuella funkar. Det verkar inte som jag hittar rätt verktyg.
Några bra tipps?
Har tagit hem båda programmen.
Thomas
Har tagit hem modulerna för D3 och Fishey 16mm men jag är nog lite korkad.
Har suttit i över en timme utan att komma på hur autokorrigeringen eller för den delen den manuella funkar. Det verkar inte som jag hittar rätt verktyg.
Några bra tipps?
avlsutad110823
Avslutat medlemskap
Har du en bild du kan sända kan jag prova i PT lens
Roine
Roine
Gomer
Aktiv medlem
Hej allihop och tack för goda råd.
Skall förklara lite vad jag vill uppnå.
Att jag kan ställa bilden manuellt i olika programvaror känner jag till, inga problem. saken är den att jag börjar plåta för ett par mäklare under början av nästa år. Blev lite nyfiken om min gamla trotjänare det manuella 16 mm fisheyobjektivet 3,5 som stått på hyllan under många år hade en bredare vinkel än min 14-24 2,8 (Nikon D3). Svaret blev JA.
Dessutom är det här en riktigt grym glasbit.
MEN
Givetvis måste jag räta upp bilderna för att dom skall gå att använda. Det finns inte tid att sitta och pyssla med varje bild manuellt utan jag måste kunna integrera det här i arbetsflödet. Normalt när jag plåtar 14-24 är det direkt in i Lightroom, några smärre justeringar och sedan vidare till kunden. Kan tänka mig att gå via ett tredje program men då skall det vara enkelt och gå snabbt.
Jag tror inte att jag kommer att ersätta 14-24:an med fisheyegluggen men i bland kan den där extra bildvinkeln vara guld värd.
Har lagt en provbild på min ftp
ftp://[email protected]/
digitals-2 och lösenord = mapp22mapp
Såg i gårkväll att det tyvärr är fel i exif-info, det står 85 mm som brännvidd. Detta beroende på att när jag testade gluggen stod (ej CPU-info) på min tilt/shift. Har gjort en egen profil för 16mm nu men inte hunnit provplåta.
Alla förslag emotses tacksamt.
G
Skall förklara lite vad jag vill uppnå.
Att jag kan ställa bilden manuellt i olika programvaror känner jag till, inga problem. saken är den att jag börjar plåta för ett par mäklare under början av nästa år. Blev lite nyfiken om min gamla trotjänare det manuella 16 mm fisheyobjektivet 3,5 som stått på hyllan under många år hade en bredare vinkel än min 14-24 2,8 (Nikon D3). Svaret blev JA.
Dessutom är det här en riktigt grym glasbit.
MEN
Givetvis måste jag räta upp bilderna för att dom skall gå att använda. Det finns inte tid att sitta och pyssla med varje bild manuellt utan jag måste kunna integrera det här i arbetsflödet. Normalt när jag plåtar 14-24 är det direkt in i Lightroom, några smärre justeringar och sedan vidare till kunden. Kan tänka mig att gå via ett tredje program men då skall det vara enkelt och gå snabbt.
Jag tror inte att jag kommer att ersätta 14-24:an med fisheyegluggen men i bland kan den där extra bildvinkeln vara guld värd.
Har lagt en provbild på min ftp
ftp://[email protected]/
digitals-2 och lösenord = mapp22mapp
Såg i gårkväll att det tyvärr är fel i exif-info, det står 85 mm som brännvidd. Detta beroende på att när jag testade gluggen stod (ej CPU-info) på min tilt/shift. Har gjort en egen profil för 16mm nu men inte hunnit provplåta.
Alla förslag emotses tacksamt.
G
avlsutad110823
Avslutat medlemskap
Hej
Provade lite md PT-lens, men helt klart det blir inte bra.
Det är ju extremt med det djupet också
Roine
Provade lite md PT-lens, men helt klart det blir inte bra.
Det är ju extremt med det djupet också
Roine
avlsutad110823
Avslutat medlemskap
Du har ju ett reglage nere till vänster, står på 140 med den filen
Men helt klart den överkompenserar
Men du kan ju göra en action som kör detta, men hur som helst bör du ju beskära och räta upp att du lutat kameran också, den verkar ju inte vara helt i våg.
Men helt klart den överkompenserar
Men du kan ju göra en action som kör detta, men hur som helst bör du ju beskära och räta upp att du lutat kameran också, den verkar ju inte vara helt i våg.