Lasse C
Aktiv medlem
Hej!
Jag har nyligen köpt CS3 och håller på att lära mig det bit för bit. Jag har använt Elements 3 tidigare.
Jag skulle vilja kunna räta upp sneda bilder med Warp eller någon liknande funktion, exempelvis en havsbild med en något sned horisontlinje. Fördelen med att använda exempelvis Warp istället för att rotera och beskära är att jag på det sättet inte behöver beskära bort partier i bildens kanter som jag gärna vill ha kvar, klippor, träd etc.
Jag har inte hittat något sätt att med Warp, eller någon annan funktion, förvränga bilden som jag vill. Det jag vill göra är alltså att kunna luta en rak linje efter eget val i bilden. Linjen ska förbli rak. Förvrängningen ska sedan avta mjukt i resten av bilden från den lutade linjen räknat. Kantpixlarna i bildens över- och underkant ska alltså inte flyttas alls när jag lutar en horisontell linje i bilden. Inga pixlar alls i bilden ska heller förflyttas i sidled.
När jag använder Warp i detta syfte kan jag manuellt dra i horisontlinjen tills den ser rak ut. Men det vore bättre att kunna dra i en punkt längs bildens sida och att förvrängningen sker på det sätt jag beskrivit ovan.
Dessutom, när jag drar i partier ungefär i mitten av bilden, flyttas ibland även vissa av bildens kantpixlar något. Detta vill jag inte eftersom resultatbilden efter förvrängingen då inte får raka kanter.
Inget av alternativen i rullgardinsmenyn för Warp förvränger bilden på det sätt jag vill, utan jag har använt Custom.
Finns det ett sätt att få Warp att förvränga bilden på det sätt som jag vill och har beskrivit ovan? Eller finns det någon annan funktion som kan göra samma sak?
Det måste naturligtvis inte vara Warp, men jag hade väntat mig att Warp skulle kunna göra den här typen av linjära förvrängningar. Liquify tror jag kan uteslutas. Skew och andra Transformfunktioner gör visserligen linjära förvrängningar, man använder jag Skew blir minst en av bildens kanter lutande, och jag måste beskära bilden innanför. Dessutom förändras perspektivet, pixlar flyttas även i sidled när jag drar ett av bildens hörn uppåt eller nedåt med Skew, och det vill jag inte.
Vänliga hälsningar.
Lasse C
Jag har nyligen köpt CS3 och håller på att lära mig det bit för bit. Jag har använt Elements 3 tidigare.
Jag skulle vilja kunna räta upp sneda bilder med Warp eller någon liknande funktion, exempelvis en havsbild med en något sned horisontlinje. Fördelen med att använda exempelvis Warp istället för att rotera och beskära är att jag på det sättet inte behöver beskära bort partier i bildens kanter som jag gärna vill ha kvar, klippor, träd etc.
Jag har inte hittat något sätt att med Warp, eller någon annan funktion, förvränga bilden som jag vill. Det jag vill göra är alltså att kunna luta en rak linje efter eget val i bilden. Linjen ska förbli rak. Förvrängningen ska sedan avta mjukt i resten av bilden från den lutade linjen räknat. Kantpixlarna i bildens över- och underkant ska alltså inte flyttas alls när jag lutar en horisontell linje i bilden. Inga pixlar alls i bilden ska heller förflyttas i sidled.
När jag använder Warp i detta syfte kan jag manuellt dra i horisontlinjen tills den ser rak ut. Men det vore bättre att kunna dra i en punkt längs bildens sida och att förvrängningen sker på det sätt jag beskrivit ovan.
Dessutom, när jag drar i partier ungefär i mitten av bilden, flyttas ibland även vissa av bildens kantpixlar något. Detta vill jag inte eftersom resultatbilden efter förvrängingen då inte får raka kanter.
Inget av alternativen i rullgardinsmenyn för Warp förvränger bilden på det sätt jag vill, utan jag har använt Custom.
Finns det ett sätt att få Warp att förvränga bilden på det sätt som jag vill och har beskrivit ovan? Eller finns det någon annan funktion som kan göra samma sak?
Det måste naturligtvis inte vara Warp, men jag hade väntat mig att Warp skulle kunna göra den här typen av linjära förvrängningar. Liquify tror jag kan uteslutas. Skew och andra Transformfunktioner gör visserligen linjära förvrängningar, man använder jag Skew blir minst en av bildens kanter lutande, och jag måste beskära bilden innanför. Dessutom förändras perspektivet, pixlar flyttas även i sidled när jag drar ett av bildens hörn uppåt eller nedåt med Skew, och det vill jag inte.
Vänliga hälsningar.
Lasse C