ANNONS
Annons

Ränder vid utsktift

Produkter
(logga in för att koppla)

F_lken

Aktiv medlem
Hej.

Efter ha gjort ett antal utskrifter så ser jag att det är ränder på/i bilderna, tittar jag på bilderna med ett avstånd på ca:40-50cm så tänker man inte på det men man ser dom när man vet att dom är där.
Jag är nyfiken på om dessa ränder kommer från skrivaren vid utskriftvilket man kan tro då dom finns över hela bilden och framhävs extra på ljusa partier.

Är det någon som vet hur man får bukt med detta problem utan att köpa en ny skrivare då jag införskaffat denna nyligen (Lexmark X5150)
Jag vet att det kanske inte är den bästa för detta MEN det är ju den som jag har nu.

Ja Ja någon som vet något om detta problem och hur jag gör.

Om det skulle vara någon som inte förstår så beskriver jag gärna närmare (jag ska försöka.)

// Jonas

Är det som du beskriver som ränder skrivet eller oskrivet, d.v.s. ser det ut som ränder av färg eller ränder p.g.a. att skrivaren missat att skriva?
Om det är färg, vilken färg?
Har du nyligen bytt patron/er?

//H

Oj..

Det är färger som blivit skrivna då dessa ränder finns över hela bilden då man tittar närmare på den MEN ränderna syns "klarare" på ljusa partier.

Jag har inte bytt patron nyligen och vilken färg det är kan jag inte precisera *tyvärr* då det är "alla" färger vad jag kan se

Rengörning är ett bra tipps. Skriv ut en testsida och se att den är korrekt eller vidta åtgärd enligt hjälpprogrammet.

Nu säger det mig inte så mycket när det gäller valet av skrivare, men i allmänhet så är det så att billigare skrivare inte klarar att skriva ut bilder med någon bättre precision. Detta gäller oavsett tillverkare, De problem du har känner jag igen från en gammal Epson jag hadde en gång. Problemet ligger i att på billigare skrivare ökar toleranserna och svepen går mer eller mindre omlott för att säkerställa en bra textutskrift. Vid svart skulle du antagligen inte se dessa ränder.

En annan felkälla kan vara pappret men jag håller det inte för troligt. Dåligt fotopapper eller vanligt papper håller inte för bilder. Färgerna flyter ut och går in i varandra. Detta kombinerat med breda utskriftssvep skulle kunna skapa dessa ränder. Men jag tror dock inte att det är det troligaste. Tror mer på skitiga skrivarhuvuden eller för stora toleranser.

Mvh
Maverick

bläck

Testa även att öka bläck mängden vid utskrift.
Hade samma problem med min HP och fotopapper. Vanligt papper funkade bra men när jag ökade bläcket försvann ränderna.

Jag hade ett liknande problem med min skrivare. Kom på efter ett antal provutskrifter att det hade med tjockleken på pappret att göra. Kolla att pappret håller sig inom de gränser som din skrivare klarar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar