Annons

ränder vid scanning av negativ

Produkter
(logga in för att koppla)

egaeci

Aktiv medlem
jag blev alldeles jätteglad när jag hittade negativtillsatsen till min scanner, men mindre glad när jag såg att det blir ränder i bilderna. vad beror detta på och vad kan man göra åt det? jag tycker att det blir mer ränder ju längre tid jag har scannat. i hjälpen står det bara att oh-adaptern kan vara trasig, men jag tycker att den lyser bra överallt.

Bilagor

• ränder.jpg
    ränder.jpg
    44.9 KB · Visningar: 328
Det där ser inte bra ut. Tyvärr har jag ingen aning om vad det kan vara för fel men det skulle säkert underlätta om du skrev vilken typ av scanner du har. Märke, modell osv.

Senast ändrad:
Sån där linje hade jag på min med, en canon 9950f. Testade bara att scanna färg och fick då en blå rand, hade inte det problemet när jag scannade vanligt papper. När jag ringde canon sa dom att det till största sannolikhet var fel på oh-locket. Mitt såg också ut till att lysa som det skulle.

Så nu sitter jag här och väntar på en ny scanner, fick ju bara ha den i en dag :\.

Kan ju inte säga att det är detta som är fel på din scanner, men det låter onekeligen som det. Har för mig att en del fått sånna negativ när hålet längst fram på negativhållaren som scannern kaliberar i haft något hår på sig, så du kan ju alltid kolla det.

lycka till!

/Kalle

aha! kalibreringshål, det visste jag inte att det fanns. men visst satt det hår där. och visst blev det alldeles orandiga resultat när jag hade tagit bort håret. tack för hjälpen!

ANNONS
Götaplatsens Foto