Annons

Ränder i alla led med externa blixtar, varför

Produkter
(logga in för att koppla)

Jesper71

Aktiv medlem
Hej
Som ni ser så innehåller bilden ränder i alla led och jag blir inte klok på varför. Jag har plåtat den i RAW och överexponerat den hejdlöst för att överdriva effekten men jag vill veta varför den uppstår???

Har hört att det kan bero på filtret men det känns konstigt? Vet någon varför detta uppstå och vad det kan bero på så är jag tackasam för lite goda råd.


D2X
80-200/2,8
två blixtar
Raw
iso 100

typ 1/100 vid bl 4
 

Bilagor

  • bandning_test.jpg
    bandning_test.jpg
    63.8 KB · Visningar: 364
Osynkrona blixtar kanskje..

Känner inte Nikons master/slave system. Men det kan hända när jag kör 2 blixter från ST-E2 och IR signaler studsar mot tak eller vegg innomhus.
Men det är ju Canon det..........
/Erik J
 
Jag är långt ifrån någon expert på detta, men min gissning är att det är något som interfererar med bildsensorn i kameran. Jag vet i alla fall att det KAN vara så att "externa apparater" kan skapa sådan interferens eftersom Canon haf problem med vissa objektivs AF-motor med vissa av sina sensorer. Kontinuerlig AF gav då just ett slags "strukturerat brus".
 
Jo, jag menade bara att eftersom ett sådant problem har existerat på canon med objektiv så skulle det också kunna existera på Nikon med blixtar/sändare.
 
Jo jag har nog koll på att det blr så vid Ö exp, men varför? Blir bara när jag kör med mina radioutlösta blixtar och det har hänt en gång tidigare...Frågan är vad det beror på? Kan det va nåt fel på sensorn??
 
Lite skumt det där.
Att du fått olika exponeringar på undre och övre delen av bilden ser ut som en typiskt korrupt bildfil, alternativt att du har blixtarna inställda på hi-speed synk men inte kameran.

Resten ser ut som ett resultat av en underexponerad bild som tagits upp till normalvärde i datorn med mängder av brus som följd.

Men efter din info. så verkar det bero på något annat utanför min kännedom.
 
Nope kameran är inte inställd på (auto FP) high speed synk

BIlden gick ju att rädda (drog ner exponeringen) eftersom det va en RAW men jag är ändå konfunderad...?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.