Annons

"Räkneverket" nollställs på min Nikon d5000

Produkter
(logga in för att koppla)

Idahspark

Medlem
Hej!
Har sökt på forumet och kollat i manualen men hittar ingen hjälp och tänkte därför ställa frågan här.

Varje gång jag raderar samtliga bilder eller formaterar minneskortet börjar kameran om från noll och döper ånyo filerna till DSC_0001.jpg osv. De kameror jag haft tidigare har döpt efter kamerans totala antal exponeringar. Detta passar mig bättre då bilderna får unika namn och inte krockar i mapparna. Nu får jag dem i fel ordning.

Någon som vet ifall detta är något fel eller om det går att ställa in i kameran?

Mvh Jonas
 
Hej!
Har sökt på forumet och kollat i manualen men hittar ingen hjälp och tänkte därför ställa frågan här.

Varje gång jag raderar samtliga bilder eller formaterar minneskortet börjar kameran om från noll och döper ånyo filerna till DSC_0001.jpg osv. De kameror jag haft tidigare har döpt efter kamerans totala antal exponeringar. Detta passar mig bättre då bilderna får unika namn och inte krockar i mapparna. Nu får jag dem i fel ordning.

Någon som vet ifall detta är något fel eller om det går att ställa in i kameran?

Mvh Jonas

Vad har du för kamera till och börja med?

Brukar gå att ställa in om man vill ha kontinuerlig räkning eller att den ska börja om varje gång, kanske du har nå sånt i din meny.
 
Johan: Det gäller en Nikon d5000, stod i rubriken men det är lätt att missa:)

Jonny: Tack för hjälpen! Nu är det fixat. Fast jag fick ju tyvärr inte med räkningen för de jag redan tagit men man har ju en liten aning om hur många bilder man tagit iaf.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.