Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Räkneverk

Produkter
(logga in för att koppla)

sjöndin

Medlem
Uppmärksammade precis på min D50 att räkneverket för hur många bilder som ska rymmas på kortet inte stämmer. På mitt 256mb kort ska det enligt räkneverket rymmas 70 bilder i högsta upplösning och jpeg. Detta stämmer dock inte, utan det ryms snarare ca 90 bilder. Är detta ett välkänt fenomen? Spelar ju egentligen ingen roll, men det är ändå lite störande!
 
Senast ändrad:
Om du kollar på dina bildfiler så är dom väldigt olika stora.. Kan säkert variera från ca 2mb upp emot 3,5mb. Beroende på ISO, antalet ljusa/mörka pixlar osv.. Så det ges ett ungefärligt värde. Som min 350D brukar säga runt 450 bilder men det brukar bli runt 650 eftersom jag byter iso osv.
 
Din kamera gissar lite, eftersom den inte kan veta vilken ISO mm du tänkt använda på kommande bilder. En bild med högre ISO tar mer plats. Höj ISO och räkneverket kommer säga färre bilder.
 
Kameran gissar konservativt för att garantera att du får minst så många bilder som visas när kortet är tomt. På mitt 1GB-kort visas 284 jpeg-fine när det är tomt. Brukar få ut drygt 350.

Johannes
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.