Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Räkneverk Nikon EM

Produkter
(logga in för att koppla)

najspaulina

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag har nyligen köpt en Nikon EM. Den är i fint skick, ljusmätaren fungerar etc. Men jag lyckas inte nollställa räkneverket. Jag trodde att det skulle ske automatiskt när jag laddade kameran, men tydligen inte. Finns det någon som vet vad jag ska göra?
 

Bilagor

  • thumbnail_IMG_9959.jpg
    thumbnail_IMG_9959.jpg
    150.1 KB · Visningar: 7
Hej dessa kameror lider av en del vanliga småfel. Kika på följande länk och se om det är enkelt att åtgärda.
Mvh
Mattias
 
Om den fått ny ljustätning, kontrollera att tätningen inte är tejpad över den lilla metalytan som nollställer räknaren.
När du öppnar bakstycket så finner du en liten registerpinne på luckan som normalt pressar in låset och därmed låter verket räkna upp.

Pinnen trycker in låset i den över högra delen av spåret där luckan möter kanten.

Se sidan två i länken.

precis till vänster om siffran (32) ser du registerpinnen.
 
Om den fått ny ljustätning, kontrollera att tätningen inte är tejpad över den lilla metalytan som nollställer räknaren.
När du öppnar bakstycket så finner du en liten registerpinne på luckan som normalt pressar in låset och därmed låter verket räkna upp.

Pinnen trycker in låset i den över högra delen av spåret där luckan möter kanten.

Se sidan två i länken.

precis till vänster om siffran (32) ser du registerpinnen.

Tätningen är lite bortsliten runt om, men det ser inte ut som att det finns något som blockerar eller är i vägen eller så
 
Tätningen är lite bortsliten runt om, men det ser inte ut som att det finns något som blockerar eller är i vägen eller så
Om du trycker in den lilla plattan, kommer den ut om du släpper trycket mot den?
Eller verkar den sitta kvar intryckt? Kan du ta ett tunt verktyg/nål etc och försöka att pilla ut den?
Hör det ett mekaniskt ljud i verket då?
Får det verket att återställa sin räkning?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.