ANNONS
Annons

Räkna med inventarier köpta innan start av firma?

Produkter
(logga in för att koppla)

viktal29

Medlem
Just nu studerar jag fotografi och håller på med ett större projekt. Men nu är det så att jag behöver köpa en ny kamera. Planer på att starta enskild firma finns och då tänker man ju att det vore smart att köpa kameran via företaget. Problemet är att jag vill inte starta företaget än. Vill läsa in mig ordentligt först och verkligen reda ut vad jag vill med företaget. Men då jag behöver kameran nu blir min fråga om man kan räkna med kameran om man startar företag inom en snar framtid. Har för mig att jag har hört att man kan göra så men är inte säker. Om man kan göra så är det någon som vet inom hur lång tid efter kameraköpet man måste starta firman?
tacksam för svar!

Jag vet att jag har läst att man kan apportera in inventarier inköpta upp till ett och ett halvt år innan man registrerar en enskild firma. Var vet jag dock inte, men jag räknar kallt med att det stämmer. Det gäller dock bara enskild firma. Eventuellt kan det vara så att det bara gäller ett år. Det hade någon som bättre vet gärna fått reda ut, i sådana fall kan jag skriva av en gammal dator också.

hej ! de invetarier som du inskaffade innan firmans start. har du ett år på dig att dra av de om vi säger att du köpte 2005 då startat 2006 då ska du deklarerara år 2007 för 2006 och ta med invetarier aom du inskaffade 2005 menas de inköp du gjorde då då måste du ha kvito på de men då lyfter du inte upp momsen på envetarier från år 2005. visst kan du ta in allt som du ska änvande för företaget även gamla apparater som du inskaffade tiddigare men då ska du ha pris värderings intygg/kvito på den maskinen du ska ta in i ditt företag

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar