Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

rädda underexponerat

Produkter
(logga in för att koppla)

egaeci

Aktiv medlem
Vad har ni för tips för att rädda underexponerade (tunna) negativ mer än att använda ett hårt filter?

Selentoning gör ju det svarta "svartare", kan man använda det för att få svärta i en kopia man belyst för kort tid, eller mörkar den ner hög- och mellandagrarna också?

Går det att komma högre än filter 5, eller slutar pappren reagera då (jag använder Ilford, Agfa och Forte)?

Alla tips mottages tacksamt! Det går ju att scanna in och bearbeta bilderna i datorn, men jag vill helst göra det analogt.

Du kan inte rädda en kopia som är allt för lite belyst med selentoning. Men ibland rekommenderar man att bilderna ska kopieras en liten, liten aning ljusare om de ska tonas för kontrastökning. Men man kan inte få fram något i kopian som inte finns där från början med selen.

Är negativen vältecknade men tunna (som vid underframkallning) kan en liten kontrastökning fås med selentoning av själva negativet. Detta om inte filtergraderna eller pappersgradationen räcker till för att få tillräcklig kontrast i slutbilden. Men är negativen underexponerade försvinner en del detaljer i skuggorna och då kan man inte få fram några detaljer som inte finns där med toning av negativet.

Ilford Multigrade IV (om du använder den emulsionen) går att få något mera kontrast med de höga filtren än andra papper. Dessutom förändras kontrasten bra även i högdagrarna vid filterbyte med Multigrade IV, vilket vanliga VC-papper brukar vara dåliga på, men just denna emulsion med beteckning IV är specialutvecklad för detta.

Olika typer av papper reagerar också olika på selentoning. Varycon t.ex reagerar endast svagt både vad gäller kontrast och tonförändring. Likadant är det med Ilford Multigrade IV som mest ger svagt höjd kontrast. Forte Polywarmtone, Fortezo samt Agfa Multicontrast Classic ändrar även ton mot varmt eller brun-violett av selen (förutom kontrastökningen och svätningsökningen). Dessa är klorbromsilver papper och de som reagerar mindre är av bromsilvertyp.

Går det att skapa "filter 6" och högre?

Problemet är att negativet är så tunt att det som ska vara högdagrar blir alldeles för grått när kopian har exponerats så mycket att det svarta precis blir svart, även på filter 5. Därför tänkte jag att om man exponerar tills det svarta är nästan-svart, och sedan tonar till full svärta, kanske man kan rädda högdagrarna?

Jag funderar lite på om man kan bleka högdagrarna i efterhand med blodlut, och på så vis också öka kontrasten...

Fler tips? :)

Jag tror inte att papperet reagerar på högre filtrering (om det går att får fram ett sådant filter). Men jag skulle rekommendera att prova kopiering på Ilford Multigrade IV med högsta filtrering (om du inte rdan gjort det). Detta papper reagerar även med höjd högdagerkontrast vid filterbyte. Vad har du använt för papper nu och vilken typ av förstoringsapparat använder du? Kondensor eller blandbox/färg/vc-huvud)?

Just den här gången använde jag Agfa multicontrast (RC), men jag ska prova med Ilford nästa gång jag är i labbet. Apparaten är en Durst M670 med färghuvud, jag tror den har diffusionsljus. Vi har en annan apparat i labbet med, en "svartvit" Durst som är av kondensortyp (eller om det nu var tvärtom, jag minns inte vilken som har vilken sorts ljus). Påverkar det också kontrasten? Jag kanske ska prova i den andra apparaten?

Ta för bökelen och kopiera negativet i kondensorapparaten så får du ytterligare 1 - 2 steg hårdare gradation än vad du kan få ut i färghuvudapparaten med samma negativ!

:eek:

Där ser man! Det ska jag genast testa. Hoppas det är den "svartvita" apparaten som är av kondensortyp nu bara, och inte tvärtom... :)

(hmm... undrar om den går att ändra till 6x6... tveksamt, men jag håller tummarna)

Gäller detta också för fast graderade papper, att de blir hårdare i kondensorljusapparat än diffusionsljusapparat?

Ja det är samma förhållande där. För kopiering i diffusljus rekkommenderar man att negativen ska vara av högre kontrast oavsett papperstyp.

Nils vad säger du om att även ta till två-bads framkallare av pappret för att ytterligare höjja kontrasten ett snäpp?

Med tvåbadsframkallning (med normalframkallare som andra bad) kan man inte höja en given kontrast men däremot sänka den. Finns väl inga hårdarbetande framkallare att få tag på idag utan man får använda normalframkallare typ Dektol, Neutol m.fl som "hårdarbetande" andra framkallare. Finns säkert recept att blanda själv men det blir krångligt då. Ev är engelska Fotospeeds tvåbadsframkallare med en mera hårdarbetande variant eftersom de säger att kontrasten kan varieras mycket mera med den?

Ett alternativ är att ta fram en kopia där du får dina önskade lågdagrar och därefter påverka de grå högdagrarna genom att bleka kopian i Tetenals Farmer's försvagare (blekbadet i Tetanals svaveltonare går också bra, men kopian måste då fixeras igen efteråt). En utmärkt metod som jag har tillämpat på några väldigt tunna negativ. Eugene W. Smith var förresten stor anhängare av denna metod och blekte även sina kopior partiellt för att få fram önskad effekt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar