Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rädda "trasiga" bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Genic

Aktiv medlem
Jag har alla mina foton i kopior på hårddiskar. Japp på hårddiskAR. Jag har alla foton på tre hårddiskar varav en i garaget ifall det skulle brinna, som jag uppdaterar då och då. (Kanske är lite överförsiktig?) Ja, hur som helst så hjälper det inte alltid. Jag har några foton som jag såg var delvis borta. Det är bara lite ränder kvar. Jag tar in hårddisken från garaget och när jag tar fram dom bilderna så ser jag dom ... i mindre än en sekund, sen är de också nästan borta - randiga. Men de har inte alltid varit så här, jag har ju sett dom förut.
Hur kan samma bilder "gå sönder" oberoende av varandra (som jag uppfattar det)?
Men framför allt. Går de att rädda/laga?
Det är viktiga foton för mig.
Suzanne

Låter nästan mer som det blivit "fel" på din bildvisare. Har du provat att öppna dina bilder med olika program och kanske även med olika datorer?

Alla program jag har säger att filen är skadad. Och de ser lika dana ut. Jag har inte haft möjlighet till olika datorer.

Då har nog filen/bilden varit trasig från början, innan den kopierades till dina backupdiskar, tyvärr.

Är det JPEG, bör det gå att återskapa om det är någon bit i filen som saknas. Hur man gör vet jag inte, bara att jag sett diskussioner om att det kan göras.

Per.

PS. Sök på corrupted jpeg files repair så hittar du ett flertal program.

Hur kan samma bilder "gå sönder" oberoende av varandra (som jag uppfattar det)?

Om du använder någon form av synkroniseringsprogramvara för din backup - vilket är vanligt - så räcker det ju med att originalet blir korrupt. När du sedan synkar till respektive disk så synkar du över den korrupta filen.

Ett liknande problem är att man raderar en fil av misstag. Om man inte upptäcker sitt misstag och därefter genomför en synkronisering så kan man få problem.

Det finns programvara som eventuellt kan rädda dina skadade filer men jag har ingen personlig erfarenhet av dem.

Om du använder någon form av synkroniseringsprogramvara för din backup - vilket är vanligt - så räcker det ju med att originalet blir korrupt. När du sedan synkar till respektive disk så synkar du över den korrupta filen.

Ett liknande problem är att man raderar en fil av misstag. Om man inte upptäcker sitt misstag och därefter genomför en synkronisering så kan man få problem.

Det finns programvara som eventuellt kan rädda dina skadade filer men jag har ingen personlig erfarenhet av dem.

Nej, det gör jag inte. Jag kopierar över varje mapp manuellt när jag fyller på garagehårddisken. Så de som är överförda är överförda och de gör jag inget med sen. (Mer än tittar i eventuellt). Men det hade ju varit en tanke.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar