Annons

Rädda "pajade" jpeg-filer

Produkter
(logga in för att koppla)

ulams

Aktiv medlem
Under semestern hade jag ett 256 Mb minneskort i min digitalkamera. Jag hade ingen dator tillhands under fem veckor så kortet blev ganska fullt och jag tittade mycket på bilderna fram och tillbaka i kameran.

Alla filerna gick att föra över till datorn men en del och naturligtvis de som var mest värdefulla för mig gick inte att föra över till Fujifilm där jag beställer de papperskopior jag vill ha.

Inte heller gick de att öppna i Photoshop. Jag fick detta felmeddelande:

"Det gick inte att öppna "filen si och så" därför att längden på JPEG marker-segmentet är för kort (filen kan vara trunkerad eller för kort)".

Jag har frågat på andra forum men ingen har kunnat komma med en lösning om det nu finns någon. Jag har också vänt mig till Fuji och de svarade att det finns program som ska kunna rädda sådana filer men vad programmet heter eller vart man skulle kunna vända sig för att få mer information om det kunde de inte ge. "Du får söka på Internet" blev svaret och det fortsätter jag alltså med nu...
 
Jag känner tyvärr inte till nåt sånt program, men du kan ju kolla på korttillverkarens hemsida. De borde ha... Hoppas det löser sig!
 
puppetm skrev:
www.yfo.se
PhotoRescue

Inte heller PhotoRescue var min räddare i nöden. Jag provade demoversionen men när jag inte fick någon indikation på att det skulle kunna rädda filerna tog jag kontakt med företaget som utvecklar programmet.

Det visade sig att det "bara" räddar filer som ligger kvar på minneskortet. Har man, som i mitt fall, lyckats kopiera över filerna till hårddisken men ändå inte kan öppna dem så hjälper det inte med PhotoRescue.

Så fortfarande kvarstår frågan - går det att rädda filerna? Ett problem som jag får fortsätta jobba med när höstmörkret faller på.
 
ulams skrev:
Inte heller PhotoRescue var min räddare i nöden ...

Tyvärr har jag inte svaret på din fråga men jag skulle ställa frågan i fler forum än just här och dessutom lägga ut några krokar i lämpliga grupper i usenet-news.

Finns det inte något program som heter ImageRescue också ?

/Johan
 
vad ligger filerna i för format?

Man kan alltid skriva om headern i filen för att få filen "hel".

ett exempel är t.ex. en halvt nedladdad film. Denna går inte att spela upp eftersom inte hela headern som beskriver filen finns med. Men skriver man om denna inuti filen så går det att kolla på filmen (halva iaf =).

samma sak gäller för bilder. Kanske skulle det hjälpa i ditt fall.
 
Det är JPEG-filer. Att "skriva om headern" innebär det att det är samma innehåll i en header på varje jpeg-fil?

Jag har öppnat någon av filerna i BBEdit (Textredigare för Macintosh) men vet man inte vad som ska göras törs man ju inte heller göra något.
 
hansen2 skrev:
Tyvärr har jag inte svaret på din fråga men jag skulle ställa frågan i fler forum än just här och dessutom lägga ut några krokar i lämpliga grupper i usenet-news.

Finns det inte något program som heter ImageRescue också ?

/Johan

Jo, jag hade redan innan jag gav mig in i detta forum provat på fler ställen. Jag förmodar att jag får installera en engelsk version av Photoshop så jag får felmeddelandet på engelska och sedan ge mig in på Adobes forum.
 
Jag har inte gett upp sökandet efter information vad som går att göra åt dessa filer. Har lärt mig att komprimeringen av JPEG-filer sker med en algoritm som använder "Huffman Code".

I mitt sökande hittade jag till Texas University och tog mod till mig och skickade ett mail till en forkare där som gav mig detta svar:

"Hi, I can not say if the images could surely be recovered, but any recovery will be very time consuming. The reason is that the the file may have been corrupted any place - JPEG headers could also be corrupted. The message "bad Huffman code" is generated by the JPEG decoder, if the bit sequence is not decodable.

A good programmer, who is knowledgable on JPEG coding can take JPEG software, read files and do data tracing. First, extract all headers, and then debug Huffman coding.
That is all I can suggest."

Och en "bra programmerare" kostar pengar så det blir nog till att inse att det är "kört" med dessa filer om det inte är någon bra programmerare som frivilligt anmäler sig...
 
Senast ändrad:
Jag säger så här: Ingenting är omöjligt!

Bifoga en fil per mail till mig, eller ge mig ett URL till dit den ligger så ska jag se vad jag kan göra.

Har en kompis på Uppsala Universitet, Teknisk Bildanalys. Kanske kan han hjälpa dej, jag kan höra med honom.
 
elohim skrev:
Jag säger så här: Ingenting är omöjligt!

Bifoga en fil per mail till mig, eller ge mig ett URL till dit den ligger så ska jag se vad jag kan göra.

Har en kompis på Uppsala Universitet, Teknisk Bildanalys. Kanske kan han hjälpa dej, jag kan höra med honom.

Det vore ju helt underbart om jag kunde få experthjälp. Jag finns ju själv i Uppsala och skulle t.o.m kunna träffa din kompis om han vill göra ett försök med någon av filerna.

Det finns två filer på de här adresserna:

www.ulams.nu/PICT0328.JPG
www.ulams.nu/PICT0380.JPG
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.