Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rädda gammal blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

johanwahlberg

Aktiv medlem
Hej!
Jag har kommit över en gammal Sunpak GX17-blixt för en billig peng som jag tänkt använda till min Diana Mini-kamera. Det fina med blixten är att den är rätt snygg och passar bra i storlek och portabilitet till Dianan. Dessvärre verkar den inte fungera riktigt. Jag har fått igång den så att den tjuter/laddar upp men den utlöser sig själv nästan direkt utan att jag avfyrar den och utan att den faktiskt blixtrar. Jag kan dock höra ett "kortslutnings"-ljud där innifrån som att den blixtrar utan att något ljus syns. Jag är ganska hemma på elektronik och har skruvat upp den utan att hitta något uppenbart fel med bara ögat.
Kan det vara så att blixtröret är trasigt? Tror ni det går att få tag på ett nytt sådant? Eller är det någon som är haj på blixtar och elektronik som kan gissa var felet annars kan ligga? Finns det någon som fortfarande reparerar såna gamla blixtar tro?

MVH
Johan
som hade hoppats kunna ta Diana-bilder även under vinterhalvåret :/
 
Ja det låter ju som att det är blixtröret som är trasigt.

Det blir nog inte lätt att få tag på ett nytt blixtrör, speciellt inte ett som passar. Blixtrör går ju alltid att köpa, men det ska ju vara rätt dimensionerat också.

Frågan är, håller du på för att du tycker det är roligt, eller för att spara pengar? Om svaret är #2 kan jag nog bara råda dig att lägga ner :) Det blir sällan billigare när man gör det själv, du kan nästan garanterat köpa en eller ett par begagnade fungerande blixtar för samma pris som du får tag i ett passande blixtrör för.

Men gör du det för att det är kul/lärorikt så är det ju bara att köra på! :)
Kan du inte finna någon typbeteckning på blixtröret så måste du nog ta omvägen via kondensatorn. Kondensatorn avslöjar ju max laddningsmängd / hur kraftigt blixtröret behöver vara.
 
Tack för ett bra svar!

Lite roligt måste jag väl erkänna att jag tycker det är men framför allt är det för att det är en så passande blixt för kameran. För 25 kr vs Diana-blixten för ca 600 kr så kändes det dessutom som ett riktigt kap.

Vet du någon som säljer blixtrör? Annars får jag nog leta upp någon annan liten blixt på eBay...
 
Det sitter säkert en gammal elektrolytkondensator i den som torkat död för länge sedan. Du kan ju prova att byta ut den först. Säkert hyfsat enkelt om du kan löda lite.
Kondingar finns på Elfa, i vissa fall på Kjell o Company.
 
Jo det ser ut som en elektrolytkondring, en sån där hög, cylinderformad. Men om den dött borde den inte börja ladda alls? Dvs, man borde inte höra något tjutande ljud...
 
Jodå, ljudet kommer från oscillatorn i spänningsmultiplikatorn, så tjuta kan den göra.

Absolut bör du testa att byta kondingen först, gamla lytingar brukar ofta torka ut!
 
Allright. Då kommer nästa knepiga fråga. Hur vet jag vilken kondensator jag ska köpa? På den gamla står det "S21" (1 som i siffran ett eller stora bokstaven "i" vet jag inte), "MAC", och "J62 P" på olika ställen.
 
Var försiktig här, det du ersätter den med MÅSTE vara en speciell typ av kondensator - en "pulskondensator" eller en "fotokondensator". Den ska vara anpassad för väldigt höga pulsströmmar och väldigt höga temperaturer, annanrs kan den (faktiskt bokstavligen!) explodera.

Måttet (som i "det fysiska måttet") på kondensatorn får nog bestämma vad du kan stoppa i blixten. Kolla på ELFA efter "fotokondensator".
 
Du kan inte köpa vilken "fotokondensator" som helst! En kondensator har 3 parametrar som är viktiga i samanhanget (om man bortser från den fysiska storleken).
Kapacitans som mäts i farad (oftast mikrofarad, μ), märkspänningen som mäts i volt och pulsegenskaperna. Oftast står kapacitans och spänning på kondensatorn t.ex. 500/250v vilket i det här fallet betyder 500μF 250volt. Märkningen variera för att göra livet svårare.
Kapacitansen bestämmer (enkelt beskrivet) hur mycket energi du kan lagra i den, och påverkar tillsammans med den lagrade spänningen hur starkt blixten lyser.
Märkspänningen visar hur hög spänning den tål utan att skadas.
Pulsegenskaperna är lite knepigare och syns sällan på märkningen, utan får utläsas i datablad.

Observera att kondensatorn laddas med relativt hög spänning 200-500 volt är inte ovanligt i småblixtar. Så akta fingrarna. Vissa proffsblixtar kan ha flera tusen volt.

Du bör alltså ha lite koll på vad du gör när du meckar med blixten.

Lycka till.

//Lars
 
Att kondensatorer och särskilt elektrolyt kondensatorer torkar ut är mycket vanligt förekommande. Ofta så är prisskillnaden bara ett par kronor att ha en kondensator typ som håller i 7-15år och en typ som håller längre men vid stora serier så blir det rätt stora pengar.

Vanligaste felet på äldre tv apparater är ofta att kondensator har torkat ut och ofta så blir det kortslutning i kondensatorn. Även äldre förstärkare kan man ofta få låta bättre om man byter ut kondensatorerna.

Elfa har rätt bra guider på vilken typ av kondensator du ska välja. Tänk även på att du måste vända kondensatorn rätt håll....
 
Jag kan löda och jag förstår kapacitans och spänning men hur ser man om en kondring har tillräcklig urladdningshastighet för en blixt? Hur anges detta? Vilken enhet?
Och hur tar jag reda på vilken kapacitans och spänning min nya kondring ska tåla när texten på den gamla är så svårtydd? Går det att mäta sig till med en multimeter tex?
 
Kapacitans kan man mäta med en kapacitansmeter (om kondensatorn är hel). Man kan också mäta upp och urladnning med ett oscilloskop och räkna ut kapacitansen. Pulsegenskaperna är väl lite knepigare. Jag gissar att en kondensator för switchade spänningsaggregat har bra egenskaper för ändamålet om du inte hittar en som är avsedd för blixtar. Spänningen kan man mäta när kondingen sitter i blixten och är uppladdad, men även det är ju svårt när den inte fungerar. Om det är kondingen som är trasig så kan man ersätta den med en som har "tillräckligt" hög märkspänning. 500 volt borde räcka för en sån blixt. Kapacitansen är inte så viktig för mätningen och kan gärna vara rätt låg, runt 50μF. Är kapacitansen lägre än den ska får du en kortare blixt med mindre energi (ljus). Är den för stor så kan du bränna röret i värsta fall.

//Lars
 
Om blixten körs med automatik så är inte kapacitansen blodigt noga men om du kör manuellt så är det klart viktigt för då borde effektregleringen styras av tiden. är lagrade energin högre så hinner ju mer effekt laddas ur innan tyristorn stänger av.

Kan du inte köra blixten utan skal och i halvmörker. Då borde man ju se om överslagen sker någon annanstans än i kondingen...
 
Kapacitans kan man mäta med en kapacitansmeter (om kondensatorn är hel). Man kan också mäta upp och urladnning med ett oscilloskop och räkna ut kapacitansen. Pulsegenskaperna är väl lite knepigare. Jag gissar att en kondensator för switchade spänningsaggregat har bra egenskaper för ändamålet om du inte hittar en som är avsedd för blixtar. Spänningen kan man mäta när kondingen sitter i blixten och är uppladdad, men även det är ju svårt när den inte fungerar. Om det är kondingen som är trasig så kan man ersätta den med en som har "tillräckligt" hög märkspänning. 500 volt borde räcka för en sån blixt. Kapacitansen är inte så viktig för mätningen och kan gärna vara rätt låg, runt 50μF. Är kapacitansen lägre än den ska får du en kortare blixt med mindre energi (ljus). Är den för stor så kan du bränna röret i värsta fall.

//Lars

Låg ESL och låg ESR är viktigt för att kondingen skall fungera bra och hålla...
 
Har testat att låta den "knäppa" några gånger i mörker. Ser ingenting alls så jag antar att kondingen är torr.
Så här ser den ut. Någon som begriper något?
 

Bilagor

  • DSC01194_.jpg
    DSC01194_.jpg
    17.5 KB · Visningar: 1,307
Har testat att låta den "knäppa" några gånger i mörker. Ser ingenting alls så jag antar att kondingen är torr.
Så här ser den ut. Någon som begriper något?

för att verkligen testa om det är kondingen som är död, testa att "ladda" för att sedan ta en bit aluminiumfolie som du lägger med försiktighet på polerna till kondensatorn. Om kondensatorn är i tillräckligt bra skick kommer du se fyrverkerier... annars bara ett "knäpp"

PS. när jag sitter hemma och testar och löder i minna blixtar använder jag gummihandskar. det är inte farligt med det gör ont att misslyckas :(
 
Om man är lyckligt lottad och har lite lämpliga instrument så är det inte så svårt att mäta upp ESR på kondingen (det är oftast detta som händer med åldrande E-lytar att ESR stiger, men att C blir kvar vid ungefär samma värde). Antigen har man en dedikerad ESR-mätare om ESCORT ELC-131D eller liknande eller så mäter du med oscilloscop (finns flera möjliga mätuppställningar där) - det går rent teorektist också mäta med bra AC-voltmetrar om man gör en bökig uppställning. Restspänningsmätning över känt motstånd är också en fungerande mätmetod om man kan antat att kapacitancen är känd - svårt att få någotn vidare noggranhet i den senaste metoden, men om man har många likadana kondingar att testa så är det en snabb metod att rangordna dem och få ett relativt värde på ESR.
 
Uppdatering: Jag har lyckats vaska fram blixtens ledtal: Guide number 14 (in meters) (or 45 in feet) ASA 80-100. Vet inte om det underlättar i valet av kondensator, antar att det beror på vilket blixtrör det är.
 
Hej !
Till att börja med, red ut vilket som är plus resp minus, borde gå att mäta med k urladdad eller stax efter. Mät sedan spänningen under laddningen och försök se vad den slutar på, har du ett analogt instrument så är det kanske enklare att se var det stoppar.

Stannar denna under 100 v så är det säkert C som felar, annars kan det vara något annat, i vilket fall, den är säkert inte högre än 500v, så prova med vilken ellyt som helst som tål 450 -500 v 10-50 uf, och se om det fungerar, det kan även vara tändkretsen som har lagt av, eller något överslag i kablarna fast det borde du sett vid det här laget.
Funkar det med en annan ellyt så börjar jakten, den bettekningen som var på bilden sa inte mycket, det brukar stå ex 30uf/300v.

Om du ohmmäter vad händer då ?
Kortslut bara först så den säkert är urladdad.
Normalt så glider värdet iväg pga mätsrtömmen som laddar upp cond.

vilket värde får du om du mäter kapacitansen ?
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar