Annons

Rädda gamla gelatinsilver-kopior

Produkter
(logga in för att koppla)

adan

Aktiv medlem
Hur räddar man en rätt gammal "gelatinsilver"-kopia som har förstörts med tiden, bilden täcks med
brunaktiga små prickar. Hindras förstörningen om man stoppar den i fix-bad? Tacksam för råd.

Det jag spontant tänker på är att scanna in kopian, och sedan retuschera/klona bort prickarna i photoshop. Skriv sedan ut bilden med pigmentbläck/carbonbläck på syrafritt fiberpapper så håller bilden minst 100 år till.

Jag ska naturligtvis skanna in bilden men mitt syfte är att rädda original kopian genom att stoppa
förstörnings processen i vått mörkrumsarbete...Tackar för ditt inlägg.

Stabiliseringbad? Du menar "replasher"+ Kan du ge något namn på det. Tackar för ditt inlägg.

Stabiliseringbad? Du menar "replasher"+ Kan du ge något namn på det. Tackar för ditt inlägg.

Hej.
Stabiliseringen(oftast kallat för Staben) som finns med som sitsta momentet vid filmframkallning (C-41 och E-6) samt vid bildkopiering RA-4är till för att just stabiliera, trar bort bakterier och härdar filmen och papper. Den består oftas av formaldehyde eller det samma som formalin. Att försöka lösa ditt problem med stab för att fort bort brunaktiga små prickar går inte. Som sagt stab löser inte upp utan i så fall härdar mer och därmed gör mer skada än nytta.

Tusen tack. Det verkar så att det inte finns någon lämplig lösning för problemet genom mörkrumsarbete utan att bara scanna in kopian som Nils förslagit...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar