Annons

rädda filer från RAID diskar

Produkter
(logga in för att koppla)

StefanGustafsson

Avslutat medlemskap
Halloj!

Har en heldel bilder som ligger i en burk i RAID (2 diskar) som jag skulle vilja rädda.
Men hur? Går det att plocka ur en åt gången, ställa om den till slave och in i en annan burk?

PCI-E platsen har troligtvis lagt av, så jag får ingen bild. Finns inte AGP heller och jag har desvärre inget gammalt PCI kort liggande.

Hur göra?

Svaret på den frågan är: "Det beror på"

Naturligtvis GÅR det, frågan är bara hur krångligt det är.

Vad är det för HBA som har använts? (Host Bus Adapter, det som de flesta troligen skulle kalla RAID-kontroller).

VIlket operativsystem har använts?

Vad är det för filsystem på volymen?

Vilken arkitektur talar vi om? RAID-0? RAID-1? JBOD?

Svaret på den frågan är: "Det beror på"

Naturligtvis GÅR det, frågan är bara hur krångligt det är.

Vad är det för HBA som har använts? (Host Bus Adapter, det som de flesta troligen skulle kalla RAID-kontroller).

VIlket operativsystem har använts?

Vad är det för filsystem på volymen?

Vilken arkitektur talar vi om? RAID-0? RAID-1? JBOD?

Oj, rena grekiskan. Helt ärligt så har jag inte den blekaste.. RAID-0 och -1 låter dock bekant från alla uppstarter som präntats in i skallen, men jag är inte 100.

OS är XP. så mycket vet jag :p
NTFS, nästan 100 på det.

Oj, rena grekiskan. Helt ärligt så har jag inte den blekaste.. RAID-0 och -1 låter dock bekant från alla uppstarter som präntats in i skallen, men jag är inte 100.

0 (stripe) eller 1 (spegling) är det troligaste, ja. Men, det är isåfall "antingen eller".

Då är dessvärre svaret att du nog inte kommer att kunna göra något själv. Har man inte järnkoll på hur det ser ut så är man mer eller mindre körd.

Men, jag kan säga att som regel kan du INTE bara plocka ur disken och sätta den i en annan maskin.

NTFS är standard för windowsoperativen ja.

Men om burken _Startar_ även utan grafikkort så kan du ju läsa ut data via nätverk.

0 (stripe) eller 1 (spegling) är det troligaste, ja. Men, det är isåfall "antingen eller".

Då är dessvärre svaret att du nog inte kommer att kunna göra något själv. Har man inte järnkoll på hur det ser ut så är man mer eller mindre körd.

Men, jag kan säga att som regel kan du INTE bara plocka ur disken och sätta den i en annan maskin.

Fan också, det var det jag hade hoppats på. får tradera ett gammalt PCI kort då.

Tack för hjälpen :)

Kör du spegling (RAID1)så är det bara att flytta en av diskarna till en annan maskin eller en USB-vagga för att läsa av den. Om du kör RAID0 och diskarna är hela så finns det en chans att du kan lösa allt med hjälp av en annan kontroller med samma inställningar. Detta forum är kanske inte bästa källa, googla lite så kan du garanterat hitta andra med samma problemställning och förhoppningsvis en detaljerad lösning.

Kör du spegling (RAID1)så är det bara att flytta en av diskarna till en annan maskin eller en USB-vagga för att läsa av den. Om du kör RAID0 och diskarna är hela så finns det en chans att du kan lösa allt med hjälp av en annan kontroller med samma inställningar. Detta forum är kanske inte bästa källa, googla lite så kan du garanterat hitta andra med samma problemställning och förhoppningsvis en detaljerad lösning.

Har du använt hårdvaruraid är det faktiskt inte ens säkert att RAID1 går att rädda på det viset. Just av den anledningen kör jag mjukvaru-RAID på mina arkiv.

/Karl

Halloj!

Har en heldel bilder som ligger i en burk i RAID (2 diskar) som jag skulle vilja rädda.
Men hur? Går det att plocka ur en åt gången, ställa om den till slave och in i en annan burk?

PCI-E platsen har troligtvis lagt av, så jag får ingen bild. Finns inte AGP heller och jag har desvärre inget gammalt PCI kort liggande.

Hur göra?

1. Flytta INTE diskarna. Olika raidkontrollers är inte kompatibla.

2. Om burken går att starta, gör det och koppla upp dig mot datorn via nätverket från annan dator och rädda filerna.

3. ...eller köp ett billigt grafikkort.

4. Sluta raida, det är inte värt det. :)

Och börja backupa.
usch,varje gång jag läser sånt här blir jag påmind om att jag borde ta backup oftare. Särskitl RAID verkar ju va nåt som gör backup ännu viktigare eftersom man tillför ytterligare en felkälla. Har RAID på mitt moderkort men skulle aldrig vilja använda det. Känns onödigt att slösa en disk på sånt när den disken hellre skulle kunna användas för en extra backup.

Som med allt annat är ju RAID bara en bra idé om man använder det rätt :)

Jag kör RAID5 på min "server" hemma (5x750GB, det var det största som fanns när jag köpte dem). Men jag använder en "riktig" HBA (3Ware 9650SE), vilket gör att jag kan flytta HBA'n till en annan dator om maskinen dör, eller jag kan köpa en ny HBA om HBA'n dör.

Jag använder dessutom RAID0 i min arbetsstation, men jag tar en full backup av systemet varannan dag, så jag bryr mig inte om jag skulle tappa den. (Bilder/Mail/Dokument lagras iallafall inte på den maskinen).

Men jag har dessutom en backup på all lagrad data. Där använder jag 2TB diskar där jag förvarar den ena på kontoret, och den andra hemma.

Kunde jag få mer än 768kbps upstream där jag bor hade jag helt enkelt köpt plats i någon onlinebackuptjänst och använt denna istället för den USB-disk jag förvarar "off site".

Jag hade tur. Lyckades överföra 75 GB till en extern HDD. Öppnade upp burken, testade ett gammalt "värsting" 3dfx vodoo PCI kort som jag köpte idag på en loppis för en tjuga.. stendött.
Blåste ur det originala grafikkortet en extra gång, gick igenom alla sladdar i burken och fann ett litet glapp på ngn kabel.. bingo! RAIDet bråkade dock fortfarande, men det gick lyckligtvis vägen..

Nu ligger burken i grannskapets gemensamma soprum. good riddance!

Bättre var det på den gamla goa tiden. en IDE-kabel, en strömkabel och endast en inställning för master eller slave. inget jidder :)

Jag är lite för lat för att ta backup ofta, men vill ändå ha säkerhet på min lagring, så jag kör Goodsync. Jag har två diskar, en är master och en är slave, var 8'e timme (ställbart) kollar Goodsync om det skett några förändringar på mastern och för isf över dom till slaven. Det går även att konfigurera så att om något tas bort på mastern så sparas det på slaven, men jag har valt att ha dom identiska. Jag har ju iaf en stund på mig innan nästa synk körs om jag råkar ta bort något av misstag :) Dock gör programmet inget om det är för stora förändringar, också konfigurerbart. Funkar klockrent, och trots att några hårddiskkabinett har brunnit upp genom åren så har jag bara flyttat diskarna till ett nytt och kört vidare, eftersom det är vanliga SATA-diskar med NTFS, dom behöver inte ens vara identiska! Jag kan tex köra med en SATA-disk och en usb-sticka om jag vill, eller en nätdisk eller, ja, vad som helst.

RAID0 är super bara du konstant gör backup på RAID1 eller en single HDD. RAID0 är inget du förvarar nåt på, du bara arbetar från den. Idag lönar det sej dock att snegla på snabba SSD eftersom du inte behöver några vansinniga storlekar för att köra enskilda projekt.

Av dina gamla två HDD som satt i din raid kan du nu göra två nya backup diskar istället för en raid :D se det positiva i det hela (oftast är det nämligen strömdelen som paijar och diskarna är hela. Formatera bara om dem)

RAID0 är super bara du konstant gör backup på RAID1 eller en single HDD. RAID0 är inget du förvarar nåt på, du bara arbetar från den. Idag lönar det sej dock att snegla på snabba SSD eftersom du inte behöver några vansinniga storlekar för att köra enskilda projekt.

Av dina gamla två HDD som satt i din raid kan du nu göra två nya backup diskar istället för en raid :D se det positiva i det hela (oftast är det nämligen strömdelen som paijar och diskarna är hela. Formatera bara om dem)

Jag sparade diskarna och RAM, resten åkte i tunnan.
Jag föredrar att ha en systemdisk och en junk, där jag kan spara film, bild och annat exempelvis. filer som inte försvinner när systemdisken lägger av.

SDD är intressant, dock väntar jag ett tag till innan jag slår till.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto