Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rädda bilder - Hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

frostahill

Aktiv medlem
Tog bort filer från min externa minnesbank innan jag hunnit ladda ner alla på datorn. Hur får jag tillbaka filerna på den externa disken? Har inte skrivit över. Finns det något bra fungerande program?

Den adressen leder bara till problem med kortmedia. Jag behöver hälp med att få tillbaka filer på en (extern) hårddisk i en minnesbank. Jag är nog beredd att betala en slant så det behöver inte vara någon freeware.

Ett program som Easy recovery pro kan kanske fungera. Använder själv Recovery 2000 för mina diskar men är inte säker på om du måste köra ntfs för att det ska funka.

Vet inte hur din hd ser ut, men om det finns möjlighet att montera den i en stationär dator så blir det ev. enklare, beror på hur programmet du ska använda fungerar.

Tag Backup först av allt

Jag skule skaffa mig/låna en hårdvaru 'grunka' som man använder till att ghosta disken med först av allt för att inte arbeta med orginal disken.
(Polisens IT brotts bekämpning använder en sådan för att inte förstöra bevis på orginal disken).

Vet inte hur Northon Ghost fungerar på en extern men om jag minns rätt så den tar även ledigt utrymme.
Väldigt bra att ha en Kopia att arbeta med istället för orginalet ifall man gör bort sig.

Många av programmen arbetar på ett sätt så att all skrivning till den aktuella disken förhindras och en ev. räddning måste ske till en annan disk. Man kan alltså inte bara klicka på återskapaknappen så att filerna dyker upp på den "defekta" disken.

frostahill skrev:
Tog bort filer från min externa minnesbank innan jag hunnit ladda ner alla på datorn. Hur får jag tillbaka filerna på den externa disken? Har inte skrivit över. Finns det något bra fungerande program?

Jag klantade mig igår och raderade flera Gb (Shift+Del...) när jag skulle göra en backup... Provade lite olika program men fastnade i slutändan för File Scavenger 2.1. I mitt tycke det program som presenterade resultaten på enklast sätt. Det hittar du på www.quetek.com. Det kostade mig 350:-

Annars är det alltid bra att kolla på www.download.com och leta efter "recovery" program.

/Max.

PS: Alla mina filer gick att återskapa :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar