Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Räcker 2 studioblixtar för att ljussätta en bil?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Jag har 2 st Elinchrome D-lite 4 Studioblixtar med paraplyer som jag fotat lite mer i "studion" (alldeles för lite dock, får bli mer efter sommaren!)

Men om jag hittar en lokal som är tillräckligt stor, räcker de blixtarna till att ljussätta en hel bil, eller behöver man fler/större blixtar och andra tillbehör då?

/Jocce

En bil är ett väldigt stort objekt så det handlar lite om vad du är ute efter när du ljussätter. Vill du ha jämnt ljus över hela bilen (säg att du fotograferar den från sidan) måste du nog placera ut dem symmetriskt på bägge sidor om kameran. (Även om du placerar blixten så centrerat/nära kameran som möjligt, är en bil så stor att det är svårt att få det helt jämnt)

Då har du tyvärr inget till bakgrund om så skulle önskas. Att med en blixt försöka lysa upp en hel bil jämnt är svårt, speciellt om man inte har så kraftiga blixtar. Man kan skaffa sig jättestora softboxar men det kräver ju också att man har lite kraftigare blixtar som orkar "fylla" dem med ljus.

Är bilen blank kan reflektioner komma att synas. Normalt vill man inte ha den typen av reflektioner. Med stripboxes eller avlånga reflektorer kan man få till snygga reflektioner, men det kräver lite arbete. Jag har aldrig ljussatt så stora saker själv utan bara läst mig till hur man ska göra, och det verkar kräva lite övning och arbete. Ett råd är kanske att börja i mindre skala.

Men som sagt beror det på vad du är ute efter. Det finns inget som säger att du INTE kan använda dina blixtar till detta, problemet är att komma på hur man kan jobba med utrustningens begränsade förutsättningar istället för att låta begränsningarna styra dig för mycket.

Om det räcker med två blixtar beror väl lite på vad du tänkt dig att uppnå. Ta en titt på denna bild som Mikael Pertman tagit, den kanske kan ge dig lite vägledning.

Här har du en annan variant där man använt tre vanliga "hot shoe" blixtar som ger ett ganska bra resultat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar