ANNONS
Annons

Qnap Vs Synology

Produkter
(logga in för att koppla)

mackan_108

Aktiv medlem
Står i valet och kvalet mellan dessa 2 tillverkare av nas kabinetter,

Jag har svårt att välja vilken av dem 2 tillverkarna jag ska välja, har inte jobbat med någon nas tidigare förutom Apple Time Capsule.

Jag jobbar just nu med en Macbook Pro och har inte så mycket utrymme på disken, köpte mig en Seagate Goflex Home men den är tyvärr totalt värdelös i minna ögon, den fungerar lite som den vill om den vill fungera.

Dem olika modellerna jag har kollat på är följande:

QNAP TS-469L
QNAP TS-421
SYNOLOGY DS412+

QNAP TS-469L har sin fördel med HDMI då man kan köra den som media center till tv med,

Min största tanke är att kunna lägga allt mitt jobb på disken när det är klart jag känner att jag behöver minst 8 Tb lagring utrymme och det klarar ju alla 3 enheterna av.
Jag kan även vara behov av att komma åt filer när jag är ute på "stan",

Men i och med att jag inte jobbat med några sådan enheter innan så vill jag försöka få lite tips och råd och VARFÖR just du använder Synology framför Qnap eller tvärt om.

Jag har prövat deras Demo verationer på deras hemsida, av det lilla man fick pröva tycker jag Qnap verkar vara mer lätt hanterlig?

Tacksam för svar.

Mvh Marcus

Står i valet och kvalet mellan dessa 2 tillverkare av nas kabinetter,

Jag har svårt att välja vilken av dem 2 tillverkarna jag ska välja, har inte jobbat med någon nas tidigare förutom Apple Time Capsule.

Jag jobbar just nu med en Macbook Pro och har inte så mycket utrymme på disken, köpte mig en Seagate Goflex Home men den är tyvärr totalt värdelös i minna ögon, den fungerar lite som den vill om den vill fungera.

Dem olika modellerna jag har kollat på är följande:

QNAP TS-469L
QNAP TS-421
SYNOLOGY DS412+

QNAP TS-469L har sin fördel med HDMI då man kan köra den som media center till tv med,

Min största tanke är att kunna lägga allt mitt jobb på disken när det är klart jag känner att jag behöver minst 8 Tb lagring utrymme och det klarar ju alla 3 enheterna av.
Jag kan även vara behov av att komma åt filer när jag är ute på "stan",

Men i och med att jag inte jobbat med några sådan enheter innan så vill jag försöka få lite tips och råd och VARFÖR just du använder Synology framför Qnap eller tvärt om.

Jag har prövat deras Demo verationer på deras hemsida, av det lilla man fick pröva tycker jag Qnap verkar vara mer lätt hanterlig?

Tacksam för svar.

Mvh Marcus

Jag har redan QNAP (äldre) och valde ändå Synology när det var dags för nya grejer.

Men det blir upprepning här, leta upp en annan NAS tråd här så hittar du precis samma frågeställning och svar.

Har sökt men tycker inte jag får nått riktigt bra svar på varför folk väljer den ena före den andra, det mesta som står är jag har den å jag är nöjd.
Jag söker mer för och nackdels frågor, av just sådana som har testad båda.
Hur kommer det sig att du bytte märke tillexempel,
Vad anser du att Synology fördelar är samt vad qnap har för fördelar?

vad har du tänkt att uppgradera till ?

Har sökt men tycker inte jag får nått riktigt bra svar på varför folk väljer den ena före den andra, det mesta som står är jag har den å jag är nöjd.
Jag söker mer för och nackdels frågor, av just sådana som har testad båda.
Hur kommer det sig att du bytte märke tillexempel,
Vad anser du att Synology fördelar är samt vad qnap har för fördelar?

vad har du tänkt att uppgradera till ?

Har redan uppgraderat till Synology.

Läs tex gärna här eller liknande NAS trådar.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=155785

Googla på tekniska specifikationer eller helt enkelt gå på att de flesta rekommenderar Synology. Vilket kanske inte är så konstigt, det är en dyrare produkt så något måste man få för pengarna.

Tycker bägge produkterna är lättanvända med liten fördel Synology, lätt att konfigurera upp precis det man behöver.

Jag borde köpt mer disk från början, har 4 3TB diskar vilket ger drygt 8TB effektivt vilket är lite i underkant, kommer fylla upp det i höst ungefär. Man kan uppgradera disk för disk så man slipper börja om från början. Man byter bara en disk så uppdateras allt automatiskt.

Jag använder den som backup, tycker inte hastigheten räcker ens med 1Gb/s nätverk och snabba diskar för att kunna jobba, söka, flytta runt saker osv.

Ska du jobba mot disken tycker jag du ska köra USB3 el motsvarande lösning vilket också blir billigare.

Förstår vad du säger men det finns ju delade meningar med allt!
Dyrast är ju inte alltid bäst!
Som sagt alla säger olika därför vill jag ha lite mer KONKRETA svar från dem som har bytt system från s till q och tvärt om!
Absolut är USB bättre om man ska jobba mellan dem.
Men det jag ska göra är att jobba klart allt på datorn men sen spara färdiga filerna samt rå materialet på nasen.

Förstår vad du säger men det finns ju delade meningar med allt!
Dyrast är ju inte alltid bäst!
Som sagt alla säger olika därför vill jag ha lite mer KONKRETA svar från dem som har bytt system från s till q och tvärt om!
Absolut är USB bättre om man ska jobba mellan dem.
Men det jag ska göra är att jobba klart allt på datorn men sen spara färdiga filerna samt rå materialet på nasen.

Här finns lite mer att läsa:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=153942&page=2

Alla har olika behov, jag kan inte bara säga att Synology är bättre för dig för det kanske är bortkastade pengar för det du ska göra och saknar någon funktion som du kanske tycker är jätteviktig, tex mediaserver av innehåll x, webserver för extern filaccess, helt tyst, kunna hantera strömavbrott bra eller vad vet jag.

Du får en hastighetsbegränsning, speciellt om du är van att jobba mot SSD.

Om du inte vet, köp några USB-diskar så länge. Du kan ju alltid flytta diskarna till NASen sen.

Jag har själv en Drobo FS, är rätt nöjd med den förutom hastigheten till och från den, fast det är bättre i den nya versionen av den. Funderar dock på en Synology på gruna av att den har snabbare datoröverförings och mottagningshastighet. Kan tyvärr inget om Qnap.

En styrka hos Synology är att den har mycket mer tilläggsprogram mm samt att den har fler anslutningar för inkoppling av usb diskar mm.

Jag hade nog valt Synology.

/ Stolpe

Kan man dela mappar till andra utanför nätverket med lösenord på SYNOLOGY ?
Jag försöker samtidigt hitta ett system som kanske kan underlätta i mitt arbete och slippa använda mig av sprend ca 10 gånger om dagen.

Kan man dela mappar till andra utanför nätverket med lösenord på SYNOLOGY ?
Jag försöker samtidigt hitta ett system som kanske kan underlätta i mitt arbete och slippa använda mig av sprend ca 10 gånger om dagen.

Ja det går. Dubbelkolla förstås just med den modell du tänkt köra och att de som du ska dela filter till inte sitter bakom en hög brandvägg.

Sen har många NASar dropboxkoppling om du vill gå den vägen.

tydligen ska allt gå mycket fortare ,
hittade denna sida efter mycket sökande http://www.timokosig.de/blog/2013/03/a-warning-4gb-ram-upgrade-for-the-synology-ds413/

Har ytterligare en fråga, vad för diskar använder ni i era?
Vad jag verkar förstå det som är WD Red en populär disk.

Tror det gäller om du kör websajt etc, själva filöverföringen begränsas av i första hand bandbredden (se till att skaffa en snabb 1Gb/s-switch som du inte kör för många grejer genom) och i andra hand diskarna. CPU / minne ligger väldigt lågt även när jag använder den intensivt.

WD Red är gjord för kontinuerlig drift typ NAS. WD Green är strömsnål och WD Black för snabba servrar, inte NAS. JAg kör enbart Red.

Kolla gärna på Seagate om de har någon motsvarande Red disk eftersom de är tystare.

ja det gör just den länken. men hittade inte dem andra som visade skillnaden just nu.

ok, har bara dålig erfarenheter av seagate så dem hoppar jag nog tyvärr

Det fick bli en
Synology Ds412+ med WD red 3T diskar =) får se när den kommer hem hur den presterar =)

Grattis! Det är inte helt lätt att välja.

Jag ska koppla in en andra 1Gb/s i NASen och skaffa ett nätverkskort till i datorn. Om det går dubbelt så fort kommer jag bli förvånad men man måste ju prova :)

Mer RAM spelar liten roll när man använder den som NAS. När man börjar köra div program (PLEX etc) på den spelar det dock stor roll.

Kör också Synology men är lite missnöjd, men det hade jag säkerligen varit med en QNAP också. Bygger eget nästa gång.

/Karl

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar